ارز دیجیتال

مهم ترین چالش های استارت آپ ها در سال 1403

تیترچی: یک کارآفرین استارتاپی می گوید: مهم ترین چالش استارت آپ ها در ایران چالش بقا است. ما نمی‌توانیم برای توسعه تلاش کنیم و سقفی نامرئی وجود دارد که از آن عبور نمی‌کنیم.

رقابت شدید، سرمایه ناکافی، نبود زیرساخت های لازم، نبود حقوق مالکیت معنوی و کپی رایت و بازار انحصاری از چالش های استارت آپ ها از منظر کسب و کارها و سرمایه گذاران است.

مانوئل اوهانجانیانیس، موسس و مدیر ایسمینار، مشاور و منتور کسب و کار استارت آپ ها، در خصوص مهم ترین چالش های استارت آپ ها برای 1403 می گوید: مهمترین چالش استارت آپ ها در ایران چالش بقا است. ما نمی‌توانیم برای توسعه تلاش کنیم و سقفی نامرئی وجود دارد که از آن عبور نمی‌کنیم.

وی ادامه می دهد: شرایط مختلفی وجود دارد. هر ساله شاهد اتفاقات غیرمنتظره ای در کشور هستیم که بر سیاست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ تاثیر می گذارد. مثلاً در سال 1998 با مشکل مواجه شدیم، در سال 1999 تقریباً ثابت بود، در سال 1400 کمی پایدار بود و دوباره در سال 1401 با مشکل مواجه شد. در سال 1402 نیز ثبات وجود داشت و البته در کنار مسائلی مانند گرانی، سایه جنگ و اسرائیل و فلسطین و تهدیدات منطقه ای و در سال 1403 من شخصاً نگران حوادث و چالش های اقتصادی هستم.

افزایش حقوق کارمندان یک چالش برای استارت آپ ها است

اوهنجانیانیان افزود: من به عنوان یک کارآفرین هر روز با ترس قدم می زنم و منتظر یک اتفاق بزرگ در کشور هستم و مدام داشتن چالش بقای استارتاپ شما ادامه کار را برای شما سخت می کند.

این کارآفرین همچنین گفت: افزایش حقوق کارمندان و مهاجرت آنها نیز چالشی است که هر ساله با آن مواجه هستیم; اتفاق بدی که می‌افتد این است که با سخت‌تر شدن شرایط، به ویژه برای استارت‌آپ‌هایی که بزرگ‌تر هستند و پرسنل بیشتری دارند، حداقل حقوق افزایش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: همچنین شایعات مبنی بر بحث مالیاتی و سختگیری بیشتر در حوزه امور مالی می تواند چالش دیگری برای استارت آپ ها در سال 1403 باشد. مهم‌ترین بخش این است که برخی نمایندگان موافق اینترنت ملی هستند و نباید چالش اینترنت و دسترسی عمومی به آن را داشته باشیم.

از دستگیری مدیرعامل دیجی کالا تا حکم حبس برای مدیرعامل آپارات/چالش های کسب و کارهای اینترنتی در ایران

اکوایران: چندی پیش موضوع بازداشت مدیرعامل دیجی کالا مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. این موضوع جدید نیست و جامعه استارتاپی در عمر کوتاه خود بارها آن را تجربه کرده است.

این کارآفرین در خصوص نقش رگولاتوری در توسعه استارت آپ ها نیز می گوید: در همه کشورها نقش رگولاتور تسهیل رشد و توسعه و تامین زیرساخت ها است و رگولاتور نباید مستقیماً وارد یک استارتاپ شود. همچنین تسهیل اقتصادی و فراهم کردن شرایط برای توسعه استارت آپ ها، به عنوان مثال از طریق کمک های بلاعوض و تسهیلات کم بازده، مقرون به صرفه و بلاعوض و ارتباط بهتر با سازمان های دولتی و سرمایه گذاران خارجی است. یعنی رگولاتوری باید تا حد زیادی از اکوسیستم حمایت کند اما در ایران انتظار این است که رگولاتوری سنگ تمام بگذارد و اینترنت را ملی نکند!

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا