سلامت

۶ خاصیت شگفت انگیز این خوراکی شیرین

خرما سرشار از قندهای طبیعی و مملو از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. این خوراکی قابل توجه ویتامین‌ها، مواد معدنی، آهن، کلسیم، منیزیم، ریبوفلاوین، روی و فولات در خود دارد. خرما دارای فواید زیادی برای سلامتی بدن است که برای مثال می‌توان به کاهش وزن و کاهش‌سوزی، جلوگیری از سرطان روده و درمان یبوست اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیترچی، خرما خوراکی مقوی و دارای درصد بالایی از مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. هر یک وعده خرما (یا چهار عدد از آن) ۴۰ درصد، ۱۵ درصد منیزیم، ۱۴ درصد منگنز، ۲۳ درصد پتاسیم، ۱۷ درصد ویتامین B6 و ۳.۶ گرم مورد نیاز بدن شما را می‌کند. خرما همچنین دارای فیبر بالا (حدود ۷ گرم در هر وعده) است. هم‌چنین از دیگر فواید خوردن خرما می‌توان به جبران اشاره کرد.

در ادامه به شش فایده شگفت انگیز خرما برای سلامتی اشاره می شود.

۱. ارتقای سلامت عمومی

خرما حاوی فیبر است و تحقیقات نشان می‌دهد که فواید فیبر برای سلامتی، فراتر از بهبود عملکرد دستگاه غذا است. دریافت مقدار زیادی فیبر از سبزیجات و میوه‌هایی مانند خرما می‌تواند در بهبود سلامت قلب، کاهش سطح قند، کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از افزایش وزن و چاقی مفید باشد. هم‌چنین مصرف خرما خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سکته مغزی، نوع ۲ و بیماری را کاهش می‌دهد.

۲. از بیماریهای مزمن

خرما سرشار از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد در ایجاد بیماری‌های خود ایمنی، بیماری‌های قلبی و درمانی، آب مرید و حتی سرطان نقش دارند.خرما حاوی انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. مزمن کمک می‌کنند.

۳. تقویت سلامت مغز

در مطالعه، مصرف خرما را با بهبود عملکرد مغز مرتبط دانسته‌اند. آنتی‌ان‌ها در سراسر بدن، از جمله در مغز، مانع می‌شوند. مغز با ایجاد بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون در ارتباط است. بهبود حافظه، بیشتر و کمتر از سایر فواید خوردن خرما برای مغز هستند.

۴. کمک به زایمان طبیعی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوردن خرما می تواند زایمان کند. به نظر می‌رسد ترکیبات موجود در خرما گیرنده‌های اکسی توسین را حرکت می‌کند. وجود اکسی توسین کلید اصلی کنترل انقباضات مادر حین زایمان است.

هم‌چنین از آنجایی که خرما منبع عالی کربوهیدرات‌های سالم و سرشار از طبیعی است، خوردن آن در اواخر بارداری به کمک مادر می‌کند تا انرژی برای تولید خود ذخیره شود.

۵. خواص ضدپیری برای پوست

هورمون‌های گیاهی (فیتوهورمون‌ها) موجود در خرما دارای خواص ضد پیری برای پوست هستند. از همین رو گاهی اوقات از فیتوهورمون‌ها در تولید محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

۶. جایگزینی سالم برای شکر شده است

خرما یک خوراکی مفید با شاخص گلیسمی پایین (حدود ۴۲) در نظر گرفته می‌شود که نمی‌تواند خون را ثابت نگه دارد. همین مسئله ثابت می‌کند که خرما بهترین جایگزین برای قند، شکر و مرباست و می‌توانم از آن برای رفع میل به مصرف شرینی استفاده کنم. یک عدد خرمای تازه ۲۰۲۰ و یک خرمای خشک ۱۵ نوشیدنی است که با خوردن آن انرژی بدن انسان می‌شود.

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا