سلامت

چرا ایرانی ها بدترین روش طبخ غذا را دارند؟

با حذف روغن خوراکی، 4 ویتامین اصلی (A، E، K و D) که در چربی محلول هستند جذب بدن نمی شود. این افراد همچنین مفتخرند که مثلاً چند ماه است دست به روغن نزده اند و غذا را به صورت آب پز و بخارپز دریافت کرده اند در حالی که این اقدام در درازمدت عوارض جدی برای آنها به همراه دارد و بیماری زا خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه خبری تیترچی، آمارهای نگران کننده ای از روند افزایشی برخی بیماری ها در کشور به گوش می رسد که 50 درصد آن ها ناشی از عادات بد غذایی است، عاداتی که با اصلاح آن ها بار بیماری ها در نظام سلامت کاهش می یابد. 50 درصد
همشهری نوشت: از سال 1945 تاکنون در این روز در 150 کشور جهان برنامه های ویژه ای برای یادآوری و افزایش آگاهی و درک عمومی از گرسنگی و فقر اجرا می شود. غذا به قدری مهم است که بی توجهی به آن می تواند منجر به تشدید بیماری های غیر واگیر (NCD) شود.
این در حالی است که در ایران تحقیقات علمی زیادی انجام شده و مقالات معتبری منتشر شده است که نشان می دهد حدود 55 درصد بیماری های غیرواگیر دارای فاکتور تغذیه ای هستند. یعنی اگر برنامه غذایی افراد مختلف جامعه در طول 24 ساعت شامل 5 گروه اصلی غذا باشد; با مصرف کربوهیدرات ها و قندها، چربی ها، پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات و شیر و لبنیات و دریافت انرژی از همه این گروه های غذایی، 50 درصد از بار بیماری های غیر واگیر (NCD) در نظام سلامت کاسته می شود.

بررسی فرهنگ غذایی در بین ایرانیان نشان می دهد که عادات بد غذایی آنها را بیمارتر می کند و نظام سلامت با آمار نگران کننده اضافه وزن، چاقی، دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و آلزایمر مواجه است.

جلال الدین میرزایی رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تشریح این عادات غذایی به نکات جالبی اشاره می کند که با اصلاح آنها، سلامتی افراد کمتر به خطر می افتد.

از ضایعات غذا گرفته تا غذاهای بیش از حد پخته شده

میرزایی رزاز اولین و مهمترین عادت بد غذایی در بین مردم ایران را اسراف غذا و تولید قابل توجه ضایعات غذایی می داند و می گوید: ضایعات غذایی در ایران 35 میلیون تن و در اتحادیه اروپا 90 میلیون تن در سال است. بیشترین ضایعات مربوط به نان، میوه، برنج و سبزیجات است. اصلاح این فرهنگ می تواند در تثبیت امنیت غذایی و رفع مشکل سوءتغذیه افراد کم درآمد موثر باشد.
به گفته دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نحوه فرآوری و پخت غذا با سبک زندگی ایرانی ها مناسب نیست و در ادامه توضیح می دهد: بدترین روش ها را برای پخت غذا داریم. از جمله غذاهای سرخ شده که جزء سبد اصلی وعده های غذایی روزانه هستند. غذاهایی که بیش از حد سرخ می شوند برای سلامتی مضر هستند. درست است که برخی از غذاهای سنتی ما حاوی سرخ کردن هستند، اما این روش را باید به تف کردن محدود کرد، نه فرو بردن غذا در روغن. خانواده های ایرانی از همان ابتدا ذائقه فرزندان خود را به غذاهای بسیار چرب و سرخ کردنی عادت می دهند و تغییر این طعم در سنین نوجوانی دشوار خواهد بود.
وی با بیان اینکه زمان پخت یکی دیگر از مشکلات است، می گوید: گاهی پیش می آید که 7 تا 8 ساعت غذا را بپزیم و نتیجه آن از بین رفتن کیفیت غذا است، پخت بیش از حد بیشترین آسیب را به همراه دارد. از مواد مغذی تغذیه می کند. در این زمینه بهتر است از زودپز استفاده کنید یا زمان پخت را به روش های مختلف کاهش دهید. این یک اصطلاح اشتباه است که پخت طولانی به معنای سفت شدن غذا است، هر چه بیشتر بپزد، کیفیت آن ضعیف تر می شود.

رژیم های غذایی نامتعادل در زندگی شور

رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه ایرانی ها دو برابر سرانه جهان نمک مصرف می کنند، این سرانه را در دنیا 5 گرم در روز عنوان می کند و می گوید: سرانه مصرف نمک در ایران بیش از 10 گرم است. . مصرف نمک باعث افزایش فشار خون در سنین مختلف به خصوص میانسالی می شود. عوارض شامل فشار خون بالا، بزرگ شدن عضلات قلب، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، سنگ کلیه، پوکی استخوان، سرطان معده و سکته است.
وی ادامه می دهد: یکی دیگر از فرهنگ های غلط تغذیه ای در کشور ما تمرکز برخی از اقشار جامعه بر رژیم های غذایی خاص و رعایت افراط در برخی غذاها است. به عنوان مثال، برخی از افراد فقط از رژیم غذایی کربوهیدرات یا پروتئین پیروی می کنند. ما رژیم غذایی متنوع و متعادلی نداریم و رژیم های تک غذایی در بین مردم ایران بسیار رایج است. رژیم غذایی متنوع به این معنی است که 5 گروه غذایی وجود دارد. از جمله کربوهیدرات ها و قندها، چربی ها، پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات و شیر و لبنیات، تا افراد بتوانند انرژی خود را از همه این گروه های غذایی به نسبت های مختلف به صورت روزانه دریافت کنند.
میرزایی رزاز درباره مضرات حذف برخی غذاها از برنامه غذایی روزانه با رعایت رژیم های تک غذایی می گوید: در همه اقشار جامعه اشتباهاتی در عادات غذایی وجود دارد و صرف نظر از مشکلات اقتصادی که منجر به کاهش قدرت خرید غذا می شود. ما با افرادی روبرو هستیم که سعی می کنند یک ماده غذایی را از سبد غذایی خود هدف قرار دهند. ما افراد تحصیل کرده و دانشگاهی داریم که می گویند روغن خوراکی را از زندگی خود حذف کرده اند. این در حالی است که 30 درصد انرژی دریافتی باید از روغن ها تامین شود و اگر آن را حذف کنیم ظرف چند ماه فرد دچار سوء جذب می شود.
وی تاکید می کند: با حذف روغن خوراکی 4 ویتامین اصلی (A، E، K و D) محلول در چربی جذب بدن نمی شود. این افراد همچنین مفتخرند که مثلاً چند ماه است دست به روغن نزده اند و غذا را به صورت آب پز و بخارپز دریافت کرده اند در حالی که این اقدام در درازمدت عوارض جدی برای آنها به همراه دارد و بیماری زا خواهد بود.
برخی از افراد مواد غذایی مانند نان، برنج و سیب زمینی را نیز حذف می کنند که نیاز اولیه بدن به کربوهیدرات را مختل کرده و انرژی دریافت نمی کنند. این عمل بدن را وارد واکنش های بسیار سختی می کند، به طوری که هر چیزی که می خوریم در نهایت تبدیل به گلوکز می شود، اما بدن وارد فرآیند پیچیده ای می شود و این مضر است.

روغن هایی که به شما سرطان می دهند

رئیس انجمن تغذیه ایران از خوردن فست فود و غذای خارج از خانواده به عنوان یکی دیگر از عادت های غذایی یاد می کند و می گوید: جامعه امروزی ما به شدت به مصرف فست فود و غذاهای آماده خارج از خانه تمایل دارد. مشکل این غذاها این است که اصول اولیه تغذیه را رعایت نمی کنند. مثلا روغن سرخ کردنی که برای تهیه این غذاها استفاده می شود بیشتر مانده و آب پز می شود. بعد از هر پخت این روغن ها را عوض نمی کنند و در صورت کم شدن به آن اضافه می کنند.
وی ادامه می دهد: در این روغن ها که روزانه 10 تا 12 ساعت جوشانده می شود، رادیکال های آزاد و مواد سرطان زا تولید می شود که با غذا می خوریم و متوجه مضر بودن آن ها نمی شویم. این آمار نگران کننده از روند افزایشی بیماری ها ناشی از همین جزئیات است که ما به آنها توجه نمی کنیم.
میرزا رزاز در پاسخ به این سوال که آیا باید فست فودها را به طور کامل حذف کرد یا می توان آن ها را در خانه تهیه کرد، می گوید: به هر حال خواسته جامعه امروزی استفاده از این گونه غذاهاست و اگر در خانه تهیه کنند. بسیار بیشتر است سالم تر خواهد بود. البته استفاده از این غذاها مانند سوسیس و کالباس نباید جزء اصلی برنامه غذایی افراد باشد، مصرف یک یا دو بار در ماه چندان مشکل ساز نیست، زیرا این محصولات عمدتاً بی کیفیت هستند.

217

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا