علم و فناوری

هوش مصنوعی پشت فرمان صنعت خودرو می‌نشیند!

به گزارش تجارت‌نیوز،  این اختراع موتور احتراق داخلی بود که پیشرفت‌های اساسی قرن بیستم بود و صنایع مختلف و ابزارآلات متنوعی بعد از آن به‌وجود آمد. قرن بیست و یکم اما متعلق به هوش مصنوعی (AI) است. این فناوری دگرگون‌کننده به سرعت در حال نفوذ به تمام جنبه‌های زندگی ما است و صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. از ویژگی‌های کمک راننده تا وسایل نقلیه کاملاً خودران، هوش مصنوعی آماده است تا نحوه‌ی رانندگی، خرید و حتی مالکیت خودرو را بازسازی کند. در این گزارش به چگونگی این فرایندها می‌پردازیم. 

هوش مصنوعی پشت فرمان صنعت خودرو می‌نشیند

سریع‌ترین تأثیر هوش مصنوعی بر رانندگی، در تکامل سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS) مشهود است. این سیستم‌ها که هم‌اکنون شامل ویژگی‌هایی مانند هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری خودکار و کنترل تطبیقی سرعت می‌شوند با کمک هوش مصنوعی روز به روز پیچیده‌تر و کارآمدتر می‌شوند.

الگوریتم‌های یادگیری ماشین روی مجموعه داده‌های عظیمی از سناریوهای رانندگی در دنیای واقعی آموزش داده می‌شوند. این به آن‌ها امکان می‌دهد تا خطرات بالقوه را شناسایی کنند، الگوهای ترافیک را پیش‌بینی کنند و حتی رفتار راننده را حدس بزنند. این امر به تجربه‌ای پاسخگوتر و فعال‌تر در رانندگی منجر می‌شود و به طور بالقوه باعث کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای می‌شود.

تلفات جاده‌ای یکی از دلایل عمده مرگ و میر انسان‌ها به‌خصوص در کشورمان ایران است. به نظر می‌رسد تکنولوژی می‌تواند در رفع چنین معضلاتی راه‌گشا باشد.

با ظهور وسایل نقلیه خودران، می‌شود پشت فرمان خوابید!

خواب‌آلودگی یکی از دلایل عمده تصادفات و حوادث رانندگی است. ولی هدف نهایی هوش مصنوعی در صنعت خودرو، ایجاد وسایل نقلیه کاملاً خودران (AV) است. یعنی ماشینی مجهز به هوش مصنوعی که نیاز به عامل انسانی نخواهد داشت. این خودروهای هوشمند، آینده‌ای را نوید می‌دهند که در آن انسان‌ها می‌توانند در سفرهای خود به مسافر تبدیل شوند و زمان خود را به کار، استراحت یا صرفاً لذت بردن از مسیر اختصاص دهند.

توسعه‌ی AVها چالشی پیچیده را به همراه دارد. خودروها باید در محیطی پویا و غیرقابل پیش‌بینی حرکت کنند و به سایر وسایل نقلیه، عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موانع پیش‌بینی‌نشده واکنش نشان دهند. در این‌جا، الگوریتم‌های یادگیری عمیق نقش اساسی ایفا می‌کنند و به AVها امکان می‌دهند تا داده‌های حسی از دوربین‌ها، لیدار (تشخیص نور و اندازه‌گیری مسافت) و رادار را برای ایجاد درکی لحظه‌ای از محیط اطراف خود پردازش کنند.

782

با این حال، جاده‌ دستیابی گسترده به AVها همچنان مملو از موانع است. لازم است تا چارچوب‌های نظارتی برای اطمینان از ایمنی و مسئولیت‌پذیری ایجاد شود. علاوه بر این، زیرساخت‌های شهری ما ممکن است برای پذیرش روان خودروهای خودران نیاز به ارتقا قابل توجهی داشته باشند.

فراتر از راننده: تأثیر هوش مصنوعی بر تجارت خودرو

در حالی که تأثیر هوش مصنوعی بر رانندگی غیرقابل انکار است، اما نفوذ آن فراتر از راننده‌ فردی گسترش می‌یابد. خودروسازان از این فناوری برای متحول کردن کل صنعت خودرو استفاده می‌کنند.

تجربیات رانندگی شخصی‌سازی‌شده: هوش مصنوعی می‌تواند عادات و ترجیحات رانندگی فردی را یاد بگیرد. تصور کنید خودرویی که به‌طور خودکار تنظیمات صندلی، کنترل آب‌وهوا و حتی سرگرمی داخل خودرو را بر اساس روال‌های معمول یا حتی روحیه شما تنظیم کند.

نگهداری پیشگیرانه: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که داده‌های سنسور را برای پیش‌بینی خرابی‌های مکانیکی احتمالی در خودرو تجزیه و تحلیل کند. این امر به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه منجر می‌شود و زمان توقف و تعمیرات پرهزینه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تشخیص‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند مشکلات را سریع‌تر و دقیق‌تر شناسایی کنند و تجربه‌ی خدمات را برای دارندگان خودرو ساده‌تر نمایند.

آینده‌ی مالکیت خودرو: مدل‌های اشتراکی و پلتفرم‌های اشتراک خودرو در حال رونق هستند و هوش مصنوعی می‌تواند نقش کلیدی در موفقیت آن‌ها ایفا کند. هوش مصنوعی امکان این را دارد تا ناوگان خودروها را مدیریت کند، مدل‌های قیمت‌گذاری را بهینه کند و تجربیات اجاره خودرو را برای کاربران شخصی‌سازی نماید.

هوش مصنوعی همانطور که انتظار می‌رود امکان ایجاد تحولات عظیمی را دارد. صنعت خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. 

ملاحظات اخلاقی در آینده‌ی بدون راننده

ادغام هوش مصنوعی در تجربه رانندگی تعدادی از سؤالات اخلاقی را مطرح می‌کند. در صورت تصادف با خودروی خودران، چه کسی مسئول است؟ چگونه می‌توان حریم خصوصی داده‌ها را تضمین کرد، در حالی که خودروها دائماً اطلاعاتی را در مورد محیط اطراف و سرنشینان خود جمع‌آوری می‌کنند؟

inner-blog-image-scaled

این‌ها مسائل پیچیده‌ای هستند که نیازمند توجه دقیق سیاست‌گذاران، خودروسازان و توسعه‌دهندگان فناوری است. برقراری ارتباط و همکاری شفاف برای ایجاد اعتماد و اطمینان از توسعه‌ی ایمن و اخلاقی خودروهای مجهز به هوش مصنوعی ضروری خواهد بود.

جاده پیش رو: آینده‌ای مشارکتی

آینده‌ رانندگی و صنعت خودرو بدون شک با هوش مصنوعی گره خورده است. در حالی که چالش‌ها همچنان باقی هستند، اما مزایای بالقوه‌ی آن بسیار قابل توجه است. از جاده‌های ایمن‌تر تا تجربه‌ی رانندگی شخصی‌سازی‌شده‌تر، هوش مصنوعی توانایی تغییر نحوه‌ی تعامل ما با وسایل نقلیه را دارد. کلید موفقیت در رویکردی مشارکتی نهفته است، جایی که خودروسازان، شرکت‌های فناوری، سیاست‌گذاران و مردم با هم برای عبور از موانع اخلاقی و فنی در جاده‌ی پیش رو همکاری می‌کنند.

0_ROXwmVygj6h3JIPI

این سفر به سوی آینده‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی به احتمال زیاد تدریجی خواهد بود و پیشرفت‌های تدریجی، راه را برای وسایل نقلیه کاملاً خودران هموار می‌کند. با این حال، یک چیز مسلم است: جاده‌ی پیش روی صنعت خودرو دیگر جاده‌ای از آسفالت و فولاد نیست، بلکه جاده‌ای از الگوریتم‌ها، داده‌ها و پتانسیل بی‌حد و حصر هوش مصنوعی است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید









منبع تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا