سلامت

مردی که چهره دیگران را شیطانی می بیند!/ عکس

یک مرد 58 ساله آمریکایی دنیا را کمی متفاوت از مردم عادی می بیند. در واقع او از نوعی از دست دادن ادراکی و کوری صورت به نام PMO رنج می برد که باعث می شود چهره دیگران را غیرعادی و «شیطان» ببیند.

به گزارش خبرگزاری پایگاه خبری تیترچی، بر اساس گزارش دیجیاتو، محققان با بررسی این مورد سعی کردند به درک بهتری از این وضعیت و به طور کلی نحوه عملکرد مکانیسم عصب بینایی برای درک چهره افراد آشنا دست یابند.

طبق مقاله منتشر شده در The Lancet، در عارضه پروسپامامورفوپسی (Prosopometamorphopsia) یا به اختصار PMO، صورت بیمار مخدوش و غیر طبیعی است. ویکتور شارا، یکی از مبتلایان به PMO، این وضعیت را به‌گونه‌ای توصیف می‌کند که چهره افراد شیطانی به نظر می‌رسد. این عارضه بسیار نادر است و تاکنون تنها 75 مورد گزارش شده است. به همین دلیل، محققان کالج دارتموث در آمریکا سعی کردند با بررسی این مورد خاص متوجه شوند که این افراد دقیقا چگونه چهره دیگران را می بینند.

در PMO، بیمار چگونه چهره دیگران را می بیند؟

برای اولین بار در سال 2020، ویکتور شارا متوجه شد که در وضعیت عجیبی قرار دارد. او متوجه مردی بد شکل در آپارتمانش شد که چهره عجیبی داشت. بعداً معلوم شد که مرد عجیب در واقع هم اتاقی او بوده است. شارا سپس متوجه شد که چهره همه کج و کج شده است. او می گوید:

اولین فکر من این بود که در دنیایی شیطانی از خواب بیدار شدم.

ویکتور شارا اظهار داشت که شیارهای عمیقی را بر روی پیشانی، گونه ها و چانه افراد مشاهده کرده است. همچنین این عارضه فقط در صورت افراد ایجاد می شود و ظاهر اشیا، خانه ها یا خودروها طبیعی است. همچنین با وجود اینکه چهره افراد غیرعادی بود، شارا می توانست هویت افراد را تشخیص دهد. نکته جالب این است که این چهره های ترسناک فقط در واقعیت هستند و عکس آن شخص کاملا عادی به نظر می رسد.

خوشبختانه، برای اولین بار، محققان توانستند بازنمایی های بصری واقعی از تغییرات صورت ناشی از PMO را ثبت کنند. برای انجام این کار، محققان از چهره یک فرد عکس گرفتند و سپس آن را روی صفحه نمایش به بیمار نشان دادند و آن شخص نیز حضور داشت. به این ترتیب محققان توانستند تفاوت درک این بیمار را با نرم افزار ترسیم کنند.

محققان امیدوارند با انجام این تحقیق، آگاهی جامعه علمی را در مورد اختلال PMO افزایش دهند، زیرا معمولاً این بیماری به اشتباه به عنوان یک اختلال روانپزشکی یا حتی اسکیزوفرنی تشخیص داده می شود.

227227

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا