اقتصاد و سرمایه

مانده تسهیلات ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومانی در پایان سال ۱۴۰۲/ خیمه پایتخت‌نشینان بر وام‌ها

مانده تسهیلات 7000 هزار میلیارد تومانی در پایان سال 1402/ خیمه پایتخت‌نشینان بر وام‌ها

آمارها نشان می‌دهند که در اسفند سال گذشته رقم مانده تسهیلات به هفت هزار و 68 هزار میلیارد تومان رسیده که 58 درصد از این رقم مربوط به استان تهران بوده است.


به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی پس از تاخیر بسیار و با گذشت نزدیک به دو ماه از سال 1403، بالاخره داده‌های مربوط به مانده سپرده‌ها و وام‌ها تا پایان اسفند ماه 1402 را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد. در این گزارش آمار و ارقام مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی ارائه داده شده‌اند و بررسی آنها حاکی از آن است که مانده تسهیلات اعطا شده تا پایان اسفند ماه سال 1402 در مقایسه با اسفند ماه سال 1401 با رشدی 26.6 درصدی مواجه شده است. این در حالیست که رقم مانده سپرده‌ها در بانک‌ها نیز در طول این مدت افزایش 26 درصدی را تجربه کرده است.

وام استان ها

مانده سپرده‌های بانکی به 9,162 همت رسید

با استناد به داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی، رقم مانده تسهیلات جاری و غیرجاری پرداخت شده توسط بانک‌های کشور در پایان سال گذشته به بیشتر از هفت هزار و 68 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالیست که رقم مذکور در پایان بهمن ماه معادل 6 هزار و 680 هزار میلیارد تومان و در اسفند سال 1401 برابر با پنج هزار و 583 هزار میلیارد تومان ثبت شده بود.

به عبارت دیگر رقم مانده وام‌های بانکی در بازه زمانی 12 ماهه منتهی به اسفند 1402 بیش از 26.6 درصد و در بازه یک ماهه 5.8 درصد رشد کرده است.

از سوی دیگر بررسی داده‌های مربوط به مانده سپرده‌های شبکه بانکی نیز نشان‌دهنده آن است که رقم این سپرده‌ها با رشد 26 درصدی در 12 ماهه منتهی به اسفند 1402 به 9 هزار و 162 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین نرخ رشد یک ماهه این رقم نیز 1.5 درصد ثبت شده است.

58 درصد از مانده تسهیلات در تهران

از آنجا که دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی سایر استان‌ها در تهران واقع شده و بخش عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های پایتخت انجام می‌شود، رقم مانده سپرده‌های بانکی و وام‌های پرداختی، در تهران اختلاف قابل توجهی نسبت به دیگر استان‌ها دارد.

آمار مانده تسهیلات به تفکیک استان‌ها حاکی از آن است که تهرانی‌ها با رقم مانده تسهیلات چهار هزار و 103 هزار میلیارد تومانی، 58 درصد از کل این رقم را به خود اختصاص داده‌اند. پس از آن نیز دو استان اصفهان و خراسان رضوی با ارقام به ترتیب 292 هزار میلیارد تومان و 243 میلیارد تومانی، بیشترین مانده تسهیلات را ثبت کرده‌اند.

به علاوه، بیشترین آمار مانده سپرده‌ها نیز مربوط به همین سه استان است. طوری که این رقم در تهران چهار هزار 925 میلیارد تومان ثبت شده، در اصفهان به 451 میلیارد تومان رسیده و در خراسان رضوی نیز معادل 379 هزار میلیارد تومان رقم خورده است.

در سوی مقابل اما بر اساس داده‌های بانک مرکزی، سه استان کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی، کمترین رقم مانده تسهیلات و سپرده‌های بانکی در پایان سال 1402 را به خود اختصاص داده‌اند.












منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا