اقتصاد و سرمایه

فایل نرخ بیکاری 1402; امید به بازار کار تزریق شد

اکوایران: برآوردهای اکوایران از شاخص های عمده بازار کار در سال 1402 نشان می دهد که نرخ بیکاری کاهش و نرخ مشارکت در این سال نسبت به سال 1401 افزایش یافته و به طور کلی وضعیت بازار کار بهبود یافته است.

تیترچی، نیروی کار همانند سرمایه یکی از مهمترین عناصر تولید در هر اقتصادی است. در نتیجه تحلیل بازار کار و بررسی دقیق آن می تواند به شناخت بهتر وضعیت اشتغال و تولید در کشور کمک کند.

برآوردهای اکوایران از وضعیت شاخص های عمده بازار کار در سال 1402 نشان می دهد که نرخ بیکاری در سال جاری به پایین ترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است. از سوی دیگر نرخ مشارکت نیز افزایش یافته است.

در این گزارش قصد داریم ابعاد مختلف بازار کار در سال 1402 را با دقت بیشتری بررسی کنیم و تغییرات شاخص های عمده بازار کار در دهه اخیر را ارزیابی کنیم.

نرخ بیکاری در سال 1402 به 8.1 درصد رسید

بازار کار در سال 1402 نسبت به سال های گذشته روند مطلوبی را طی کرد. بر اساس برآورد اکوایران از شاخص های عمده بازار کار در سال جاری، نرخ مشارکت به 41.3 درصد رسیده است. به عبارت دیگر 41.3 درصد از جمعیت بالای 15 سال کشور برای یافتن شغل تلاش می کنند که یا موفق شده اند و شاغل شده اند و یا هنوز شغل مورد نظر خود را پیدا نکرده و بیکار هستند.

از سوی دیگر 58.7 درصد از جمعیت بالای 15 سال کشور از یافتن شغل ناامید شده و در جمعیت غیرفعال قرار دارند.

همانطور که گفته شد جمعیت فعال را افرادی تشکیل می دهند که جویای کار هستند اما ممکن است تعدادی شاغل و تعدادی بیکار در این جمعیت باشند. در نتیجه می توان گفت که جمعیت فعال از دو دسته شاغل و بیکار تشکیل شده است.

نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال، نرخ بیکاری را ایجاد می کند و نسبت جمعیت شاغل به جمعیت فعال، نرخ اشتغال را در کشور ایجاد می کند.

030115

برآورد اکو ایران از نرخ بیکاری در سال 1402 نشان می دهد که این شاخص 8.1 درصد است. به بیان ساده، 8.1 درصد از جمعیت 15 ساله و بالاتر که در سال جاری به دنبال کار بودند، نتوانستند شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

از سوی دیگر نرخ اشتغال است. محاسبات اکو ایران نشان می دهد که این میزان در سال 1402 معادل 91.9 درصد بوده است. به عبارت دیگر 91.9 درصد از جمعیت 15 ساله و بالاتری که در سال جاری جویای کار بودند، توانسته اند شغلی پیدا کنند.

روند مثبت بازار کار در سال 1402

بررسی روند بازار کار در دهه اخیر نشان می دهد که نرخ مشارکت در این دهه روند صعودی خوبی را طی کرده است. اگر از شوک کرونا که در سال 2018 رخ داد چشم پوشی کنیم، بازار کار ایران عموماً در مسیر بهبود حرکت کرده است. به عبارت دیگر با افزایش نرخ مشارکت در این دهه، افراد بالای 15 سال بیشتر به سمت بازار کار رفته و به دنبال یافتن شغل بوده اند.

برای تحلیل درست بازار کار در این مدت، بهتر است علاوه بر نرخ مشارکت، نرخ بیکاری نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. روند نرخ بیکاری در 10 سال اخیر حاکی از آن است که این نرخ در سال 1402 به کمترین میزان خود رسیده است همچنین از سال 95 تا 1402 روند این نرخ همواره نزولی بوده است.

کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت به خوبی نشان می دهد که وضعیت بازار کار کشور در سال 1402 بهتر از گذشته شده و بازار کار در مسیر درستی حرکت کرده است.

030115

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا