سلامت

شما به یک سفر امن می روید…/ چگونه از سفر سالم برگردیم؟

در این ایام نوروز، سفر تا حدی خستگی روزهای سخت کاری را برطرف می کند. اما این درست است تا زمانی که بیماری به سراغ ما نیامده است. برای پیشگیری از بیماری باید در سفر به بهداشت شخصی خود توجه کنیم.

نادیا زکالوند: ممکن است رعایت بهداشت فردی در سفر برایتان سخت باشد اما با رعایت بهداشت فردی می توانید در سفر تمیز بمانید.

بهداشت فردی چیست؟

بهداشت فردی رعایت مواردی است که به شما کمک می کند از انواع میکروب ها دور بمانید و از ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری کنید. در واقع، بهداشت فردی شامل موارد زیر است:

  • شستشوی بدن هر روز
  • شستن دست ها با آب و صابون پس از استفاده از توالت یا تماس با سطوح آلوده
  • حداقل 2 بار در روز از مسواک و نخ دندان استفاده کنید
  • شستن کامل دست ها پس از تماس با حیوانات خانگی و سایر حیوانات

معمولا ارتباط با دیگران و اطرافیان باعث می شود که انواع میکروب ها به سراغ شما بیایند و شما را به بیماری های مختلف مبتلا کنند. اما با شستن مرتب دست ها و بدن می توانید این میکروب ها را از خود دور کرده و از ابتلا به بیماری های مختلف در امان بمانید.

لوازم مورد نیاز برای بهداشت فردی

هنگام سفر باید لوازم بهداشتی روزانه خود را همراه داشته باشید. از جمله این اقلام ضروری باید به موارد زیر اشاره کرد:

* محصولات مراقبت از پوست

پوست همیشه نیاز به مراقبت دارد. بنابراین کرم های نرم و مرطوب کننده همراه خود داشته باشید و البته یکی از کرم های مهمی که به خصوص اگر به مناطق گرمسیری یا آفتابی می روید نباید از آن چشم پوشی کنید، ضد آفتاب است. علاوه بر این برای مسافرت از کرم هایی که در جعبه های مسافرتی کوچک و جمع و جور هستند استفاده کنید تا فضای کمی را اشغال کنند.

* لوازم بهداشت دهان و دندان

برخی از هتل ها و مسافرخانه ها محصولاتی مانند خمیر دندان و مسواک جدید را در اختیار مسافران خود قرار می دهند. اما خودتان این چیزها را از قبل آماده کنید و با خود بیاورید. مسواک مسافرتی، خمیر دندان، نخ دندان و دهانشویه ضروری ترین لوازم بهداشت دهان و دندان هستند. علاوه بر این، بهتر است به جای آب لوله کشی از بطری های آب معدنی برای شستشوی دهان در سفر استفاده کنید.

* لوازم کمک های اولیه

اگر در سفر دچار جراحت یا زخم های ساده ای شدید، باید سریعاً آنها را تمیز و ضدعفونی کنید تا دچار عفونت یا بیماری های ناشی از عفونت نشوید. بنابراین، مواد ضدعفونی کننده، بانداژ، بانداژ، پماد برای بریدگی یا سوختگی را با خود حمل کنید.

بهداشت فردی در سفر

اگر در سفر اصول اولیه بهداشت را رعایت نکنید، خود و اطرافیانتان را بیمار خواهید کرد. پس به موارد زیر توجه کنید:

شستن مرتب دست ها

شما به یک سفر امن می روید.../ چگونه از سفر سالم برگردیم؟

بیشتر اوقات ما دهان خود را لمس می کنیم و احتمال ورود میکروب ها از طریق دهان افزایش می یابد. بنابراین، برای جلوگیری از این وضعیت، باید دست های خود را چندین بار بشویید. قبل از غذا خوردن، استفاده از وسایل عمومی مانند دستگاه های خودپرداز، پس از استفاده از توالت یا دست زدن به هر حیوانی، باید دست های خود را با صابون های آنتی باکتریال بشویید. اگر در سفر با کمبود آب مواجه هستید، استفاده از محصولات ضدعفونی کننده دست ضروری است.

مراقبت از ناخن

اگر شستن مرتب ناخن ها و تمیز نگه داشتن آنها در سفر برایتان سخت است، حتما آنها را کوتاه کنید. میکروب ها و باکتری های بیماری زا زیر ناخن جمع می شوند. بنابراین تمیز نگه داشتن آنها به خصوص در مسافرت بسیار مهم است.

هیدراته نگه داشتن بدن

برای جلوگیری از کم آبی، نوشیدن منظم آب را فراموش نکنید. علاوه بر این، اگر وارد منطقه ناشناخته ای شدید، مطمئن شوید که آب آن منطقه سالم و قابل شرب است. در غیر این صورت از بطری های آب معدنی استفاده کنید. اگر به آب معدنی دسترسی ندارید، آب لوله کشی را در آن قسمت قبل از مصرف 1 دقیقه بجوشانید.

علاوه بر این، برای شستن میوه ها و سبزیجات باید از آب تمیز استفاده کنید. اگر به مناطق گرمسیری سفر می کنید، یخ آماده نخرید. زیرا ممکن است یخ ها بر اساس اصول بهداشتی یا با آب سالم تهیه نشده باشند. اگر هتل یا مسافرخانه ای که می خواهید برایتان یخچال و فریزر تهیه کند، خودتان یخ تهیه کنید.

تمیز نگه داشتن دهان

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. با این کار از بیماری ها و مشکلات دهان و دندان پیشگیری می کنید.

حمام کن

در سفر حتماً هر روز پس از گشت و گذار و بازگشت به محل اقامت خود استحمام کنید. با این کار از شر هر نوع میکروب و قارچ بیماری زا خلاص می شوید. همچنین از حوله مخصوص استفاده کنید.

دستمال مرطوب و شامپوی خشک

اگر به مکان هایی می روید که کمبود آب وجود دارد، دستمال مرطوب ضد عفونی کننده کافی همراه خود داشته باشید. با استفاده از این دستمال ها می توانید میکروب ها را از بدن خود پاک کنید.

همچنین برای تمیز نگه داشتن موهای خود در مسافرت و در محیطی که آب ندارد از شامپوی خشک استفاده کنید. شامپو را در فاصله 20 سانتی متری از موهای خود نگه دارید و مواد آن را روی موهای خود اسپری کنید. سپس پوست سر و ساقه موی خود را برای چند دقیقه ماساژ دهید و در انتها آن را با حوله پاک کنید. شامپو خشک نیازی به آبکشی ندارد. البته استفاده از این شامپو در شرایط عادی توصیه نمی شود، اما در مسافرت و کمبود آب گزینه خوبی است.

شستن لباس ها

اگر به یک سفر طولانی حداقل یک هفته ای می روید، لباس های کثیف خود را بشویید تا همیشه لباس تمیز داشته باشید. البته می‌توانید لباس‌ها را به خشک‌شویی‌های منطقه‌ای که به آن سفر کرده‌اید بگذارید و تمیز تحویل بگیرید. علاوه بر این، اگر در مکان های آفتابی سفر می کنید، از نور خورشید برای خشک کردن و ضدعفونی کردن لباس های خود استفاده کنید.

لوازم آرایش زنانه

زنان باید لوازم بهداشتی خود را به همراه داشته باشند و در صورت نیاز از آن استفاده کنند. خانم ها معمولاً به عفونت حساس هستند، بنابراین نباید در مورد محصولات بهداشتی خود بی توجه باشند.

با رعایت بهداشت فردی در سفر، خطر ابتلا به بیماری را کاهش داده و از سفر خود لذت خواهید برد.

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا