ارز دیجیتال

دلار و طلا محتاط شدند/ چرا بیت کوین متوقف نمی شود؟

اکوایران: در حالی که شاخص دلار و اونس طلای جهانی محتاط شده اند، معامله گران بیت کوین بی شرمانه به سمت مقاومت ها حرکت می کنند.

 شاخص دلار محتاطانه شد و اندکی عقب نشینی کرد. پیش از اعلام شاخص PCE آمریکا برای ماه فوریه، معامله گران دلار محتاط شدند.

هفته گذشته کاهش نرخ بهره توسط بانک ملی سوئیس باعث تقویت شاخص دلار شد، اما با بازگشایی بازارهای جهانی در هفته جاری، معامله گران در واکنش به اعلام «نرخ تورم مصرف شخصی» محتاطانه عمل کردند.

در پایان هفته، نظرات جروم پاول و مری دالی از مقامات ارشد فدرال رزرو منتشر می شود که احتیاط معامله گران دلار را افزایش داده است. از سوی دیگر، تحلیلگران احتمال بیشتری دارند که نرخ بهره برای مدت طولانی تری در محدوده های بالا باقی بماند، بنابراین شاخص دلار افت زیادی را تجربه نکرده و نزدیک به مقاومت خود معامله می شود. شاخص دلار در محدوده 104.27 قرار دارد.

طلا منتظر اعلام تورم است

معامله گران طلا نیز در آستانه اعلام شاخص PCE محتاط تر شده اند. انتظار می‌رود این گزارش به طور گسترده بر چشم‌انداز فدرال رزرو در تعیین نرخ‌های بهره تاثیرگذار باشد، اگر تورم اعلام شده احتمال تاخیر فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره را تقویت کند، انتظار می‌رود طلا در کوتاه‌مدت کمتر از مقاومت باشد. هر سیگنالی مبنی بر اینکه نرخ بهره برای مدت طولانی تری در محدوده بالایی باقی بماند، روند صعودی طلا را در کوتاه مدت کاهش می دهد و می تواند بر بازار جهانی فلزات تأثیر منفی بگذارد.

پس از ثبت رکورد بالاتر از محدوده 2200 دلار، طلا به انتهای محدوده 2220 دلار عقب نشینی کرد. هر اونس طلا در محدوده 2187 دلار قرار دارد.

سیگنال روسیه به بازار نفت

در حالی که هفته گذشته انتظارات در بازار نفت نزولی بود، قیمت نفت در هفته جاری افزایش یافت و روز سه شنبه به بالای 82 دلار رسید. روسیه در ماه فوریه 9.5 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد، اما دولت روسیه به شرکت های نفتی دستور داد تولید خود را در سه ماهه دوم به 9 میلیون بشکه کاهش دهند تا به هدف اعلام شده از سوی اوپک برسند.

حملات اوکراین به پالایشگاه های روسیه حدود 12 درصد از ظرفیت پالایش نفت این کشور را تحت تأثیر قرار داده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای صادر کرده و خواستار آتش بس میان اسرائیل و حماس شده است، اما آمریکا اعلام کرده که این قطعنامه الزام آور نیست و اسرائیل نیز در پاسخ به این قطعنامه اعلام کرده است که به این قطعنامه پایبند نیست.

بنابراین انتظار نمی رود این آتش بس به عقب نشینی حوثی های یمن و بازگشت آرامش به عبور کشتی ها از دریای سرخ منجر شود. از سوی دیگر، اگر شاخص دلار در پایان هفته تقویت شود و نرخ بهره برای مدت طولانی تری در محدوده بالا بماند، معامله گران نزولی نیز می توانند وارد میدان شوند. نفت وست تگزاس اینترمدیت در محدوده 81.5 دلار قرار دارد.

بیت کوین شگفتی ایجاد کرد

معامله گران بیت کوین اما در چنین شرایطی شگفتی ایجاد کردند. بیت کوین که در واکنش به تقویت شاخص دلار کاهش یافته بود و زیر 65 هزار دلار معامله می شد، روندی صعودی را آغاز کرد و به بالای محدوده 70 هزار دلار رسید.

تحلیلگران می گویند که تعداد تراکنش های بیت کوین در مقایسه با روند صعودی سال 2021 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این نشان می دهد که دارندگان بیت کوین بیشتر می خواهند توکن های خود را نگه دارند و فروشندگان کمتری.

آمبار واریک، تحلیلگر سرمایه‌گذاری، می‌گوید کمبود حجم و نقدینگی تأیید می‌کند که بسیاری از حرکت‌های اخیر بیت‌کوین ناشی از حدس و گمان است، روندی که می‌تواند نوسانات بیشتری را در هفته‌های آتی نوید دهد. بیت کوین در زمان نگارش این گزارش در محدوده 69800 دلار معامله می شد.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا