سلامت

خطرناک ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان / پیشگیری، علائم و درمان

به دلیل نزدیکی زندگی انسان با حیوانات در مناطق شهری و روستایی و استفاده از فرآورده های حیوانی، همه انسان ها در خطر ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری تیترچی، 60 درصد بیماری های عفونی و 70 درصد بیماری های نوپدید را بیماری هایی تشکیل می دهند که از حیوانات به انسان منتقل می شوند. همانطور که وزارت بهداشت اعلام کرد، شایع ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان حیوان گزیدگی، تب مالت و هاری است، اما خطرناک ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان چیست؟ پاسخ هاری است.

هاری یک بیماری حاد ویروسی و یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است و اهمیت این بیماری به دلیل مرگ‌ومیر بالای آن، افزایش موارد حیوان‌گزیدگی در جوامع مختلف و غیره است. .

بهزاد امیری – رئیس اداره کنترل و مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت، انواع حیوانات گوشتخوار و سگ های نیش ناقل بیماری هاری هستند. پس به جز سگ ها; گرگ، روباه، شغال، کفتار، شیر، پلنگ و حتی انواع گربه ها و حیوانات اهلی مانند بز، گوسفند، قاطر و غیره می توانند به هاری مبتلا شوند و در صورت گاز گرفتن انسان، بیماری را به انسان منتقل کنند. تاکنون انتقال بیماری هاری از انسان به انسان گزارش نشده است و تنها مورد انسانی که در دنیا انتقال آن به اثبات رسیده پیوند قرنیه یک فرد متوفی مبتلا به هاری به فرد سالم بوده است.

دوره کمون هاری در سگ و گربه 2 تا 3 هفته و گاهی چندین ماه است. مهم ترین علائم آن تغییر در رفتار و عادات حیوان است به گونه ای که گاهی ممکن است حیوان بیش از حد به صاحب خود وابسته شود و به گوشه ای پناه ببرد و در نهایت به دلیل فلج شدن اندام ها و دستگاه تنفسی تلف شود یا در بیشتر موارد. موارد حیوان مضطرب است و به تدریج وحشی و درنده می شود و به هر کس و هر حیوانی که سر راهش باشد حمله می کند، کف از دهانش می ریزد و به دلیل ناتوانی در قورت دادن، از گرسنگی، تشنگی و در نهایت به دلیل فلج شدن بدن می میرد. دستگاه تنفسی. خواهد بود

دوره نهفتگی هاری در انسان معمولا بین 2 تا 8 هفته و گاهی کمتر از 5 روز و به ندرت تا یک سال یا بیشتر است. در دوره مقدماتی بیماری که 2 تا 3 روز قبل از ظهور علائم اصلی است، افسردگی، بی قراری، خستگی، بی اشتهایی، ترشح بزاق، سوزش و خارش و گاهی درد در محل گزش دیده می شود. – پس از این مدت، فرد به تمام محرک های فیزیکی حساس است. از نظر شیمیایی، حسی و بویایی واکنش نشان می دهد. کوچکترین صدا یا نور او را به شدت تنش می کند. کف دهانش را می پوشاند و بیمار بسیار تشنه است اما به دلیل انقباض ماهیچه های گلو قادر به نوشیدن آب نیست و با دیدن یا شنیدن صدای آب به شدت تحریک می شود و همچنین عبور هوا از روی صورت او را تحریک می کند. بیمار. سپس بیمار بر اثر انقباضات شدید عضله قلب و فلج شدن دستگاه تنفسی به کما رفته و پس از چند روز فوت می کند.

بر این اساس همواره توصیه می شود از نزدیک شدن به سگ های ولگرد و بی صاحب خودداری شود، زیرا بیشتر موارد حیوان گزیدگی به انسان توسط سگ ها ایجاد می شود. اجتناب از آزار و نزدیک شدن به حیوانات؛ زیرا سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز می توانند به ویروس هاری مبتلا شوند و در صورت گزش احتمال ابتلا به هاری وجود دارد. با این حال، در صورت گاز گرفتن توسط حیوان، اقدامات زیر باید انجام شود:

1_ حذف و پاکسازی ویروس هاری از زخم:

حتی الامکان در اولین ساعات پس از گزش، زخم باید با آب تمیز و صابون حداقل به مدت 15 تا 20 دقیقه کاملاً شسته شود. این اقدام مهمترین بخش پیشگیری از هاری محسوب می شود.

2- خارج کردن صابون از زخم:

با استفاده از شلنگ و فشار آب، کف صابون باقیمانده باید از زخم جدا شود زیرا باقیمانده صابون می تواند مواد ضدعفونی کننده را خنثی کند.

3_ ضد عفونی کردن زخم:

پس از شستشو، زخم باید با بتادین 1% یا سایر مواد ضدعفونی کننده زخم ضدعفونی شود. اگر مواد ضدعفونی کننده زخم در دسترس نباشد، می توان از الکل طبی 60 تا 70 درجه استفاده کرد. اگرچه الکل سوزاننده است و باعث ناراحتی بیمار می شود. زخم را هرگز نباید بانداژ کرد زیرا ویروس هاری به نور و اکسیژن حساس است و در مجاورت نور و اکسیژن سریعتر از بین می رود. پانسمان زخم احتمال ناپدید شدن ویروس را کاهش می دهد.

4- ارجاع فرد به مراکز بهداشتی درمانی جهت واکسیناسیون و سرم و پیگیری جهت تکمیل نوبت واکسن:

این موضوع باید با پیگیری و آموزش و حساسیت کامل پیگیری شود و در صورت نیاز با نظر پزشک واکسن کزاز نیز تزریق شود.

همچنین فرد باید سه بار در روز صفر، روز سوم و روز هفتم واکسینه شود. اگر زخم فرد در روز اول عمیق باشد، علاوه بر واکسن، سرم ضد هاری نیز به داخل زخم تزریق می شود تا ویروس هاری در همان محل خنثی شود.

همه موارد حیوان گزیدگی، اعم از اهلی یا وحشی، باید هاری تلقی شود و بیمار باید بلافاصله تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار گیرد. این موضوع به قدری مهم است که اگر حیوان گزنده ای مانند سگ دارای قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل باشد باید سریعا اقدامات پیشگیرانه و درمانی برای فرد انجام شود. یعنی داشتن سابقه واکسیناسیون حیوانی مانعی برای انجام «سرواکسیناسیون» فرد نیست.

گروه های پرخطر مانند کارگران آزمایشگاهی که با ویروس هاری سروکار دارند، دامپزشکان، تکنسین ها و دستیاران دامپزشکی، بازرسان گوشت و کارگران کشتارگاه ها، شکارچیان، شکارچیان حفاظت محیط زیست و پرسنل هاری در مراکز بهداشتی، افرادی که قصد سفر به مناطق پرخطر را دارند. و دانشجویان رشته های مختلف دامپزشکی باید قبل از تماس واکسن هاری دریافت کنند.

بر اساس اعلام دفتر مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، ایران یکی از کشورهای جهان است که این بیماری در حیوانات وحشی و اهلی مشاهده می شود. بیماری هاری در ایران همچنان یکی از معضلات بهداشتی-اقتصادی است و تقریباً تمامی استان ها کم و بیش به این بیماری مبتلا هستند.

برای کنترل هاری باید حیوانات خانگی را نزد دامپزشک برد تا واکسن های مناسب را با توجه به منطقه ای که در آن قرار دارند تزریق کند همچنین تماس حیوان خانگی با حیوانات دیگر محدود شود.

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا