ارز دیجیتال

جبهه جدید تقابل آمریکا و چین در حوزه هوش مصنوعی

اکوایران: رویترز در گزارشی اعلام کرده آمریکا سعی دارد دسترسی چین به نرم‌افزارهای مدل‌های قدرتمند هوش مصنوعی را محدود کند.

به گزارش اکوایران، دولت آمریکا در مسیر ایجاد یک جبهه جدید در تلاش‌های خود برای حفاظت از فناوری هوش مصنوعی آمریکا از چین و روسیه است.

به نوشته رویترز، آمریکا قصد دارد از پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی خود که نرم‌افزار اصلی سیستم‌های هوش مصنوعی نظیر چت جی‌پی‌تی هستند، محافظت کند. وزارت بازرگانی ایالات متحده در حال در نظر گرفتن ایجاد محدودیت‌هایی برای مدل‌های هوش مصنوعی انحصاری خود است که نرم‌افزارها و داده‌هایی که با آن‌ها آموزش دیده‌اند، جزء اطلاعات سری به حساب می‌آیند.

هرگونه اقدامی از سوی آمریکا، مکمل اقدامات پیشین این کشور در دو سال گذشته خواهد بود که طی آن ایالات متحده صادرات تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی به چین را ممنوع کرده تا بتواند روند استفاده پکن از این فناوری پیشرفته برای اهداف نظامی را آهسته کند.

در حال حاضر، غول‌های هوش مصنوعی آمریکا نظیر اوپن اِ‌ی‌آی، گوگل دیپ‌مایند و آنتروپیک که برخی از قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی انحصاری جهان را توسعه داده‌اند، بدون نظارت دولت آمریکا می‌توانند محصولات خود را به مشتریان سراسر جهان بفروشند.

در آمریکا این نگرانی وجود دارد که رقبای این کشور با استفاده از این مدل‌های قدرتمند، دست به حملات سایبری شدید بزنند یا حتی سلاح‌های بیولوژیکی قوی بسازند.

منابع به رویترز اعلام کرده‌اند که آمریکا ممکن است کنترل صادرات برای مدل‌های هوش مصنوعی را بر پایه میزان قدرت محاسباتی مورد نیاز برای آموزش یک مدل قرار دهد. این آستانه قدرت محاسباتی ممکن است به پایه‌ای برای تصمیم‌گیری در این موضوع تبدیل شود که کدام مدل‌های هوش مصنوعی شامل محدویت‌های صادراتی خواهند شد.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا