ارز دیجیتال

ثبت رکورد جدید توسط خورشید مصنوعی فرانسه

اکوایران: انرژی همجوشی، قوی‌تر از هر انرژی‌ای است که بشر امروزه از آن استفاده می‌کند. اگر این انرژی به شکل کامل تحت کنترل قرار بگیرد، در مقایسه با سوخت‌های فسیلی می‌تواند تقریبا ۴ میلیون برابر بیشتر انرژی به ازای هر کیلوگرم سوخت تولید کند‌.

به گزارش اکوایران، به گزارش اکوایران، یک رآکتور همجوشی هسته‌ای در جنوب فرانسه موسوم به «وِست» (WEST)، به یک موفقیت بزرگ دست یافته است تا بشر یک گام دیگر به دستیابی به انرژی پاک و تقریبا بی‌پایان نزدیک‌تر شود.

به نوشته ساینس الرت، دانشمندان آزمایشگاه فیزیک پلاسمای پرینستون نیوجرسی که در این پروژه همکاری می‌کردند، اعلام کردند که این دستگاه یک ماده فوق داغ یا همان «پلاسما» تولید کرده که برای شش دقیقه متوالی در دمای 50 میلیون درجه سانتی‌گراد باقی مانده است.

هدف نهایی، حفظ یک پلاسمای فوق داغ برای ساعت‌ها است، اما 6 دقیقه‌ای که در این پروژه ثبت شده، یک رکورد جدید جهانی برای دستگاه‌هایی نظیر وِست است. رآکتورهای هسته‌ای دیگر که شبیه به وِست هستند،‌ توانسته‌اند پلاسماهای داغ‌تری به وجود آورند، اما نتوانسته‌اند این ماده را طی یک مدت طولانی نگه دارند.

وِست دستگاهی است که به‌طور کلی به آن «توکامک» می‌گویند. این دستگاه،‌ یک رآکتور همجوشی هسته‌ای به شکل دونات و در ابعاد یک اتاق 2/5 متر در 2/5 متر به ارتفاع بیش از 2 متر است که می‌تواند همان انرژی‌ای را تولید که خورشید ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که دانشمندان گاهی این دستگاه‌ها را «خورشید مصنوعی» می‌نامند. فعالیت خورشید با همجوشی هسته‌ای ممکن می‌شود و همین فرآیند، رآکتورهای هسته‌ای را فعال نگه می‌دارد.

انرژی همجوشی، قوی‌تر از هر انرژی‌ای است که بشر امروزه از آن استفاده می‌کند. اگر این انرژی به شکل کامل تحت کنترل قرار بگیرد، در مقایسه با سوخت‌های فسیلی می‌تواند تقریبا ۴ میلیون برابر بیشتر انرژی به ازای هر کیلوگرم سوخت تولید کند‌.

برای دستیابی به این موفقیت و تبدیل شدن آن به واقعیت، چالش‌های قابل توجهی باقی مانده و در این زمان است که دستگاه‌هایی مانند وِست وارد عمل می‌شوند.

در حالیکه وِست برای تولید الکتریسیته مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، این دستگاه برای تکمیل تحقیقاتی که می‌تواند شرایط را برای تولید رآکتورهای همجوشی هسته‌ای تجاری فراهم کند،‌ بسیار ضروری است.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا