سلامت

توصیه های مهم تغذیه ای در فصل بهار

با توجه به اینکه در این فصل هوا گرمتر می شود و رطوبت هوا افزایش می یابد، بهتر است غذاهای ساده و دارای ترکیبات و ترکیبات کمتری مصرف شود.

به گزارش پایگاه خبری تیترچی، علیرضا عباسیان از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه فصل بهار گرم و مرطوب است، اظهار داشت: رعایت نکاتی در فصل بهار برای همه افراد با هر گونه ای خوب است. مزاج، از جمله مصرف برخی غذاها در این فصل. مانند شیرینی، گوشت، غذاهای حاوی ادویه مانند غذاهای تند باید کاهش یابد.

فارس در گفت‌وگویی نوشت: عباسیان ادامه داد: در این فصل هوا گرم‌تر و رطوبت هوا افزایش می‌یابد و به همین دلیل افرادی که مزاج گرم و مرطوب دارند، بدتر می‌شوند و مثلاً نوجوانان و جوانان ممکن است آکنه صورت و عوارضی مانند کهیرهای پوستی، آلرژی و حساسیت، خارش انتهای گلو، آبریزش بینی، آبریزش چشم، عطسه و سرما افزایش می یابد که بیشتر مربوط به هوای گرم و مرطوب است. وی افزود: به این افراد علاوه بر همه سفارش ها برای افراد دیگر; عدم مصرف گوشت به خصوص گوشت قرمز، غذاهای تند و شیرینی ها توصیه می شود. همچنین استفاده از عطرهای خنک یا مانند گذشته از عطرهای نیلوفر آبی یا گلاب برای افراد با طبع گرم مناسب است و این افراد نباید از عطرهایی که بوی بسیار تند دارند مانند مشک یا عطرهای شیرین استفاده کنند.

این پزشک و متخصص پزشکی ایرانی تاکید کرد: غذا خوردن با هم کم شود. بهتر است از غذاهای خشک نسبت به غذاهای چرب استفاده کنید و توصیه می کنیم از غذاهای شیرین تر استفاده نکنید و بیشتر از نخود و شیرینی برنج استفاده کنید. در مورد میوه ها توصیه می کنیم میوه ها را با هم نخورید و افراد از یک نوع میوه استفاده کنند. گفت: مثلاً امروز سیب، فردا خیار و پس فردا نارنگی یا پرتقال بخورند. البته یک قانون کلی وجود دارد که میوه آن فصل باید در هر فصلی خورده شود. یعنی خوردن میوه های مخصوص فصل بهار برای ما خوب است. مثلاً پرتقال یا نارنگی از میوه های زمستانی هستند و بهتر است در همان فصل از آنها استفاده کنید.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه در این فصل باید بیشتر از غذاهای ساده استفاده کرد و بهتر است مواد غذایی کم باشد، تصریح کرد: در گذشته ما ایرانی ها غذاهایی داشتیم که بسیار ساده و کم ترکیب بودند. . مثلاً انواع املت، تخم مرغ، خاقینه، هویج، بادمجان یا کشک که غذای بسیار خوبی است و در این فصل به صورت خورش استفاده می شود. همچنین غذاهایی مانند آش جو، آش جو و نان جو از غذاهای بسیار ایده آل برای این فصل هستند و حبوباتی که کمی خنک تر هستند مانند عدس یا ماش برای این فصل مناسب ترند. وی افزود: علاوه بر این دستورهای کلی، دستور پخت همه فصول را داریم اما بیشتر برای این فصل است و مثلاً غذاهایی که رنگ و طعم مصنوعی دارند مانند شیرینی‌هایی که رنگ‌های بسیار خاصی دارند مانند قرمز، سبز، نقره و طلا برای بدن مضر هستند.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: آدامس ها و تنقلاتی که رنگ های زیاد و طعم های بسیار خاص دارند نیز برای تمام فصول مناسب نیستند و در فصل بهار از آنجایی که بدن بسیار حساس است، مضرات خاصی را به همراه دارد.

عباسیان تصریح کرد: در میان آجیل ها بیشتر فندق و بادام و تا حدودی پسته را توصیه می کنیم و همچنین مصرف تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، تخمه ژاپنی و تخمه هندوانه نیز خوب است اما گردو ممکن است تا حدی افراد را آزار دهد. به عنوان بادام زمینی یا بادام هندی به دلیل گرما و خواص آلرژی زا می تواند برای بدن های ضعیف تا حدودی آزار دهنده باشد. حال اگر این ترکیبات با هم مخلوط شوند آزاردهنده تر می شود و مثلا مصرف باقلوا چون معمولا انواع این آجیل ها را دارند و با انواع شیرین کننده ها و گاهی مواد نگهدارنده به آن اضافه می کنند ممکن است آزاردهنده باشد.

این کارشناس طب سنتی ضمن اشاره به اینکه در بین آجیل ها، هر روز یک نوع آجیل بخورید و مثلا یک روز تخمه کدو و روز دیگر مقداری بادام بخورید، یادآور شد: فاصله بین غذاها مهم است و بلافاصله بعد از مصرف یک سری آجیل. آجیل و شیرینی نباید مصرف شود. توصیه می شود کمی گرسنه باشید و بهتر است همیشه سیر از سر سفره بلند نشوید و زمانی که از روی میز بلند می شوید کمی گرسنه باشید.

217

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا