سلامت

تغذیه چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟/ غذاهای شیرین شما را افسرده می کند

علاوه بر سلامت جسمانی، آنچه می خورید بر روحیه و سلامت روان شما نیز تأثیر می گذارد.

الهه جعفرزاده: اگر مغز از تغذیه با کیفیت محروم شود یا رادیکال های آزاد و سلول های التهابی آسیب رسان در فضای بسته مغز در گردش باشد، بافت مغز آسیب می بیند. مغز زمانی بهترین عملکرد را دارد که سوخت کافی و باکیفیت دریافت کند. خوردن غذاهای باکیفیت که حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند، مغز را تغذیه کرده و از آن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. برعکس، رژیم های غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده برای مغز مضر هستند. غذاهای شیرین علاوه بر اختلال در تنظیم انسولین، التهاب و استرس اکسیداتیو را نیز افزایش می دهند. مطالعات ارتباط موثری بین رژیم غذایی غنی از قندهای تصفیه شده و اختلال در عملکرد مغز و حتی تشدید اختلالات خلقی مانند افسردگی را نشان می دهد.

تغذیه چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟/ غذاهای شیرین شما را افسرده می کند

تغذیه چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که به تنظیم خواب، اشتها، خلق و خو و کنترل درد کمک می کند. از آنجایی که حدود 95 درصد سروتونین در دستگاه گوارش تولید می شود و دستگاه گوارش با صد میلیون سلول عصبی یا نورون پوشیده شده است، منطقی است که عملکرد درونی دستگاه گوارش نه تنها به هضم غذا محدود می شود، بلکه می تواند همچنین احساسات را مدیریت کنید علاوه بر این، عملکرد این نورون ها و تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین به شدت تحت تأثیر میلیاردها “باکتری مفید” است که میکروبیوم روده را تشکیل می دهند. این باکتری ها نقش اساسی در سلامت کلی ایفا می کنند و از پوشش روده محافظت می کنند و سدی قوی در برابر سموم و باکتری های مضر هستند. باکتری های مفید التهاب را کاهش می دهند، جذب مواد مغذی از غذا را بهبود می بخشند و مسیرهای عصبی را در روده و مغز فعال می کنند.

مطالعات نشان داده است که خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که از رژیم غذایی “سنتی” استفاده می کنند، 25 تا 35 درصد کمتر است. رژیم‌های غذایی سنتی معمولاً سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، ماهی و غذاهای دریایی هستند و فقط مقادیر متوسطی از گوشت بدون چربی و لبنیات دارند و غذاهای فرآوری شده و قند کمی دارند.

تغذیه چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟/ غذاهای شیرین شما را افسرده می کند

چند یادداشت: مصرف غذاهای فراوری شده، شیرین و سرخ شده در ایجاد بیش فعالی، پرخاشگری، تضعیف تمرکز و کاهش قدرت یادگیری در کودکان و نوجوانان نقش دارد. همچنین مطالعات نشان داده است افرادی که رژیم غذایی سالم دارند کمتر دچار افسردگی می شوند.

مصرف روزانه یک یا چند نوشیدنی شیرین مانند: آب میوه های شیرین، نوشابه های گازدار، نوشابه های انرژی زا و نوشیدنی های ورزشی سلامت روان را تضعیف می کند. علاوه بر این، نوشیدنی های انرژی زا کافئین دار با بی خوابی، افزایش استرس و افسردگی مرتبط هستند.

47232

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا