سلامت

تشخیص بهتر سرطان سینه با استفاده از یک داروی پر مصرف

تشخیص بهتر سرطان سینه با استفاده از یک داروی پر مصرف

تشخیص بهتر سرطان سینه با استفاده از یک داروی پر مصرف

متفورمین دارویی است که برای کنترل دیابت نوع۲ در حد وسیعی استفاده می‌شود. اما اخیرا محققان دریافتند، این دارو ویژگی‌های ضدسرطان هم دارد.

نادیا زکالوند: محققان دانشگاه هلسینکی در فنلاند، در بررسی‌های خود دریافتند، متفورمین سلول‌های سیستم ایمنی بدن، به‌ویژه سلول‌های دندریتیک را فعال می‌کند. این تاثیر متفورمین باعث شده است که سیستم ایمنی بدن سلول‌های سرطانی، به‌ویژه سرطان سینه، را به عنوان موجودات خارجی دیده و آنها را به‌خوبی شناسایی کند.

بنابه گفته این محققان، متفورمین موجب فعالیت بیشتر و بهبود متابولیسم سلول‌های دندریتیک می‌شود که آن نیز به‌نوبه خود به سلول‌های سرطانی به‌سرعت واکنش نشان می‌دهد.

تشخیص این موضوع به متخصصان کمک می‌کند با کمک ترکیبی از داروی متفورمین و مکانیسم‌هایی که سیستم ایمنی را فعال می‌کنند، روش‌های درمانی جدید علیه سرطان ایجاد کنند.

این محققان بررسی اثر متفورمین را روی نمونه بافت سرطانی سینه در انسان بررسی کردند و دریافتند در این روش درمانی آزمایشی، سلول‌های سیستم ایمنی بدن به‌راحتی سلول‌های زنده سرطانی را تشخیص داده و آنها را از باقی سلول‌ها متمایز می‌کند.

محققان دانشگاه هلسینکی با این نوع بررسی‌ها، امیدوارند داروهایی را شناسایی کنند که هنگام از بین بردن سلول‌های سرطانی، سلول‌های سالم سیستم ایمنی بدن را بدون صدمه باقی بگذارند.

منبع:

medicalxpress

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا