سلامت

بررسی مرگ نابهنگام یک پزشک زن جوان از 5 منظر

در آغاز سال جدید متاسفانه خبر درگذشت نابهنگام پزشک جوان متخصص قلب و عروق تمامی رسانه ها را در بر گرفت.

مرگی که قطعا نباید اتفاق می افتاد. ضمن تسلیت به خانواده این پزشک جوان و آرزوی صبر برای بازماندگان محترم، در صورت صحت مطالب مطرح شده در رسانه ها، بررسی و تحلیل دقیق موضوع ضروری است.

  1. آیا شرایط روحی مناسبی برای حضور در شهری دور از خانواده خود داشته اند؟

هر فرد، از جمله یک پزشک، برای ارائه خدمات به رفاه نیاز دارد. آیا مسائل خانوادگی ذکر شده درباره این پزشک جوان ملاک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست تا شرایط مناسب تری را در تعیین محل طرح در نظر بگیرد؟ متاسفانه این در حالی است که فرزندان برخی از مسئولان دوره برنامه ریزی خود را در مراکز نزدیک به شهرها یا مراکز استانی می گذرانند.

  1. آیا رفتار نادرست در محیط دانشگاهی یا مرکز تعهد منجر به این اتفاق شده است؟

خشونت تحصیلی (موبینگ تحصیلی) به هر رفتار آزاردهنده ای از قبیل تحقیر، توهین، تهدید، تمسخر، ایجاد ترس، انگ زدن و غیره گفته می شود که توسط یک فرد دانشگاهی نسبت به همکار دیگری در آن محیط انجام می شود. قلدری می تواند به روش های مختلف در محیط های مختلف اتفاق بیفتد. متأسفانه چنین رفتارهای نادرستی را می توان در محیط های دانشگاهی یا در بین جامعه پزشکی مشاهده کرد. قربانیان خشونت تحصیلی بیشتر افراد جوان، بی تجربه و افسرده یا مضطرب هستند. پیامدهای قلدری و خشونت برای قربانی و اینکه چرا افراد زورگو نیاز به توجه جدی و پیشگیرانه دارند.

  1. آیا در محل مأموریت به وضعیت روحی و روانی آنها توجه مناسبی شده است؟

یکی از مسائل مهم، نگاه پیشگیرانه و توجه به علائم و رسیدن به موقع و انجام حمایت های لازم است. دکتر جوانی که با مشکلات خانوادگی دست و پنجه نرم می کند که عمدتاً مربوط به از دست دادن پدر و مادرش است که طی سه سال گذشته اتفاق افتاده است، دوره برنامه ریزی او با یک سال تاخیر شروع می شود، او را به مکانی دور از خانواده اش می فرستند، با این کار. پس زمینه او می تواند تفل مشغول ارائه خدمات در تعطیلات نوروز است، آن هم در یک شهر غریب و … چیزهایی که همگی می توانند منجر به افسردگی شوند که متاسفانه تصمیمی سخت و وحشتناک را به دنبال دارد.

  1. متاسفانه تاکنون هیچ واکنشی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مرگ این پزشک جوان مشاهده نشده است! ظاهرا متولیان امور خود را پاسخگو نمی دانند و یا قادر به پاسخگویی نیستند.

متأسفانه این حادثه منحصر به فرد نیست و طی سال های گذشته شاهد جان باختن بسیاری از پزشکان و دستیاران پزشکی جوان در کشور بوده ایم. سوال اصلی این است که چرا پزشکانی که قرار است حیات بخش باشند، در نهایت به مرگ خود فکر می کنند. متاسفانه آمار دقیقی از مرگ پزشکان جوان در دست نیست، اما در حالی که سکوت وزارت بهداشت در قبال چنین حوادثی ادامه دارد، این اتفاقات از چنان اهمیتی برخوردار است که مجله معتبر پزشکی لنست اخیرا به موضوع مرگ کادر پزشکی در ایران پرداخته است. . اما اظهارات مکرر انجمن های روانپزشکی و روانشناسی کشور بی پاسخ مانده است.

  1. از هر گونه قضاوتی بپرهیزید و به حریم خصوصی احترام بگذارید.

در این میان رعایت حریم خصوصی این پزشک جوان حتی پس از مرگ نیز از نظر اخلاقی ضروری است.

امید است که تحلیل هر یک از این مرگ ها بتواند از مرگ یکی دیگر از عزیزان جلوگیری کند.

*استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا