ارز دیجیتال

افزایش دلار با سیگنال/موانع سوئیس برای معامله گران طلا

به گزارش تیترچی؛ در حالی که انتظار می رفت شاخص دلار پس از نشست فدرال رزرو کاهش یابد، بانک ملی سوئیس بازارها را شوکه کرد و روند بازار را تغییر داد.

پس از اینکه فدرال رزرو در نشست فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را در پایان سال اعلام کرد و انتظار می رفت در برابر سایر ارزها تضعیف شود، شاخص دلار از حمایت برگشت و برای دومین هفته متوالی افزایش یافت. بانک ملی سوئیس بازارها را شوکه کرد و در اقدامی غافلگیرکننده نرخ بهره را کاهش داد، بانک ملی سوئیس دلیل این اقدام را بالا بودن ارزش فرانک نسبت به سایر ارزها اعلام کرد.

در حالی که فدرال رزرو اعلام کرده است که نرخ بهره را در سال جاری کاهش خواهد داد و انتظار می‌رود شاخص دلار روند کاهشی داشته باشد، سایر اقتصادها دلار را غافلگیر کرده و زودتر نرخ‌ها را کاهش داده‌اند که با تضعیف سایر ارزها تقویت شده است. از سوی دیگر، ظهور قدرتمندتر اقتصاد آمریکا نسبت به سایر قدرت های اقتصادی در شرایط کنونی دلیل تقویت شاخص دلار است.

شاخص دلار در زمان نگارش این گزارش در محدوده 104.46 قرار داشت.

سد راه معامله گران طلا

پس از اینکه فدرال رزرو اعلام کرد در حال بررسی کاهش نرخ بهره در سال جاری است، طلا به بالای 2200 دلار در هر اونس رسید و بالاترین رکورد تاریخی خود را ثبت کرد.

BOFA Bank اعلام کرده است که طلا را به عنوان یکی از دارایی های اصلی خود در سال 2024 در نظر گرفته است زیرا اگر تورم در سال جاری دوباره شتاب بگیرد یا رشد اقتصادی کاهش یابد و رکود حاکم شود، طلا پناهگاه امنی برای سرمایه گذاری خواهد بود.

از سوی دیگر بانک‌های مرکزی دنیا با سرعت بی‌سابقه‌ای اقدام به خرید طلا کرده‌اند و در دو سال اخیر بیش از ۲۱۰۰ تن طلا توسط بانک‌های مرکزی خریداری شده است که تقاضای زیادی برای طلا ایجاد کرده است. با وجود چشم انداز افزایش طلا، اقدام بانک مرکزی سوئیس که موجب تقویت شاخص دلار شد، مانعی برای معامله گران شد و پس از عقب نشینی اونس طلا از محدوده مقاومتی، در زمان نگارش این گزارش، اونس طلا طلا در محدوده 2160 دلار بود.

تاثیر آتش بس بر قیمت نفت

روز جمعه اما معامله گران در بازار نفت نزولی تری داشتند و دلایل کاهش قیمت افزایش یافت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که معتقد است مذاکرات جاری در قطر می تواند به آتش بس بین اسرائیل و حماس در غزه منجر شود.

تونی سیکامور، تحلیلگر IG Markets گفت که آتش بس غزه ترس از گسترش درگیری در منطقه را کاهش می دهد و همچنین ممکن است حوثی ها را تشویق کند تا درگیری در دریای سرخ را کاهش دهند و اگر نفتکش ها اجازه عبور از دریای سرخ را داشته باشند، این امر باعث می شود به پویایی و تعادل اضافه کنید. عرضه و تقاضای بهتر کمک خواهد کرد.

تقاضای بنزین در آمریکا کاهش یافته است، تقویت شاخص دلار نیز قیمت خرید نفت را برای سایر کشورها گران کرده است.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در روز جمعه در محدوده 80.6 دلار بود.

ذائقه دارندگان ارز دیجیتال مسموم شد

تقویت شاخص دلار بیش از همه اشتهای دارندگان ارزهای دیجیتال را تند کرد. پس از افزایش هفتگی قوی که توسط بیت کوین و ارزهای دیجیتال ثبت شد، اقدام بانک ملی سوئیس باعث تضعیف فرانک و تقویت دلار شد. فرانک بهترین عملکرد را در سال 2023 داشت. این ارز در بین قدرتمندترین ارزهای جهان قرار داشت و تضعیف آن منجر به تقویت شاخص دلار شد. با تقویت دلار، بیت کوین بدترین افت هفتگی خود از ژانویه را تجربه کرد و به زیر 65000 دلار عقب نشینی کرد. ارزش بیت کوین در محدوده 63600 بود. دلار قرار داده شده است.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا