سلامت

آیا شما یک زندگی سالم می خواهید؟ این 6 مورد را در نظر بگیرید

بارها در مقالات یا برنامه های مختلف سلامت می شنویم که برای داشتن ذهن و بدن سالم باید سبک زندگی سالم را در پیش بگیریم. اما سبک زندگی سالم چیست و شامل چه مواردی می شود؟

نادیا زکالوند: اگر از 50 نفر بپرسید سبک زندگی سالم چیست، 50 پاسخ متفاوت خواهید شنید. هرکسی تعریف متفاوتی از سبک زندگی سالم دارد. برخی سبک زندگی سالم را شادی آور، برخی ورزش، برخی هفته ای یک بار فست فود و برخی زندگی معنوی را سبک زندگی سالم می دانند.

در واقع، کارشناسان سبک زندگی سالم را حفظ تعادل بین شادی، سلامت جسمی، روانی و عاطفی می دانند که معمولاً با اتخاذ عادات خوب و شیوه های مراقبت از خود حاصل می شود.

برای داشتن یک سبک زندگی سالم باید به نکات زیر توجه کرد:

1. عادات تغذیه ای

پیروی از یک رژیم غذایی سالم نه تنها به سلامت بدن شما کمک می کند، بلکه به داشتن انرژی کافی برای زندگی روزمره و تلاش برای رسیدن به اهدافتان کمک می کند.

نوشیدنی ها: مصرف نوشیدنی های مضر مانند انواع نوشابه های موجود در بازار که مملو از قند هستند سلامت شما را به خطر می اندازد. اما آب میوه های خانگی، دمنوش های گیاهی، آب سبزیجات سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند یا حتی آب ساده برای سلامتی شما مفید است.

مصرف دانه ها و غلات کامل: دانه ها و غلات کامل در دسته غذاهای سالم قرار می گیرند، زیرا سرشار از انرژی، چربی های سالم، فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و بدن شما را سالم و از بیماری هایی مانند چاقی و دیابت نوع ۲ دور نگه می دارند.

آیا شما یک زندگی سالم می خواهید؟ این 6 مورد را در نظر بگیرید

چربی های سالم: اگر می خواهید سبک زندگی سالمی داشته باشید، باید چربی های سالم مصرف کنید. چربی یک درشت مغذی ضروری برای بدن است. طبق مطالعات انجام شده، در یک رژیم غذایی متعادل باید چربی و اسیدهای چرب کافی وجود داشته باشد. اما چربی های اشباع شده باعث التهاب در بدن، سرطان و فشار خون بالا می شوند. بنابراین چربی های ناسالم و مضر را جایگزین چربی های سالم کنید.

مصرف سبزیجات و میوه جاتیک رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات و میوه است. طبق توصیه های سازمان پیشگیری و مبارزه با بیماری ها، برای حفظ سلامت بدن باید روزانه نصف تا ۲ فنجان میوه و ۲ تا ۳ فنجان سبزی مصرف کرد. می توانید انواع اسموتی ها را با میوه ها و عسل یا ماست درست کنید و نه تنها از طعم آن ها بلکه از فواید آن ها نیز لذت ببرید.

مراقبت از باکتری های روده: در دستگاه گوارش تریلیون ها باکتری، ویروس و قارچ وجود دارد که به آنها میکروبیوم می گویند. باکتری ها از التهاب دستگاه گوارش جلوگیری می کنند و سلامت سیستم ایمنی شما را تضمین می کنند. عدم تعادل این باکتری ها باعث بیماری های التهابی مانند آسم، چاقی و مشکلات روده ای می شود. بنابراین با مصرف منظم غذاهای تخمیری مانند ماست، کفیر، میسو، کلم ترش و کیمچی می توانید باکتری های روده خود را به خوبی حفظ کنید.

2. عادات حرکتی و ورزشی

150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید در هفته بدن و ذهن شما را سالم نگه می دارد. شاید این مدت زمان برای شما که خیلی شلوغ هستید زیاد به نظر برسد. اما در واقع، فقط 20 دقیقه ورزش در روز کاری نیست که هر کسی بتواند انجام دهد. اگر به ورزش عادت کنید، سبک زندگی سالمی را در پیش گرفته اید و از مزایای آن بهره مند خواهید شد.

تمرینات قدرتی: با افزایش سن، بدن توده عضلانی خود را از دست می دهد و به طور طبیعی ضعیف و ضعیف می شود. اما تمرینات قدرتی منظم مانند وزنه برداری مقاومت بدن شما را در برابر بیماری های مزمن افزایش می دهد و در سنین بالا کمتر می توان برای حرکت به دیگران وابسته بود.

می توانید به باشگاه ها بپیوندید و اسکات، شنا سوئدی و وزنه برداری انجام دهید.

آیا شما یک زندگی سالم می خواهید؟ این 6 مورد را در نظر بگیرید

تمرینات هوازی: ورزش های هوازی که هوازی هستند بهترین ورزش برای افزایش ضربان قلب، افزایش قدرت سیستم قلبی عروقی و بهبود سلامت روان هستند. تاثیر این تمرینات را به سرعت نخواهید دید و در دراز مدت متوجه افزایش قدرت بدنی و سلامت روحی خود خواهید شد. مطالعات نشان داده است افرادی که ورزش های هوازی انجام می دهند کمتر مضطرب هستند و خلق و خوی عمومی خوبی دارند.

ورزش های هوازی شامل دوچرخه سواری، پیاده روی و کلاس های تناسب اندام و ایروبیک است.

3. خواب کافی

تقریباً همه می دانند که خواب چقدر مهم است. بدن انسان حداقل به ۷ ساعت خواب با کیفیت و مداوم نیاز دارد. خواب REM مرحله ای از خواب با حرکت سریع چشم است. این مرحله از خواب بسیار مهم است، زیرا خواب REM نوعی بازیابی ذهن است و در آن زمان حافظه کوتاه مدت به بلندمدت تبدیل می شود. در عین حال بدن از آسیب های ناشی از فعالیت های روزمره ترمیم می شود و از بیماری های خطرناکی مانند دیابت و سکته های قلبی و مغزی مصون می ماند. تا جایی که می توانید با کیفیت بخوابید.

4. معاینات پزشکی منظم

برای دور ماندن از بیماری های مختلف و تشخیص و درمان زودهنگام آنها باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کرده و معاینات پزشکی و آزمایش های لازم را انجام دهید. با این روش می توانید مطمئن باشید که علاوه بر جوانی، پیری با کیفیتی نیز خواهید داشت.

بسته به سبک زندگی، سابقه پزشکی خانوادگی و وضعیت جسمانی فعلی، پزشک آزمایشاتی را انجام می دهد و هر مشکلی را درمان می کند.

5. داشتن ذهن قوی

برای داشتن ذهنی سالم و قوی، باید ارتباط عمیق تری با خود داشته باشید و خود را به داشتن یک زندگی سالم تشویق کنید. در این راه باید هدف گذاری کنید و تفکر مثبت را در خود پرورش دهید تا بتوانید بر چالش های زندگی غلبه کنید. برای داشتن ذهن قوی از روش های زیر استفاده کنید:

* احساسات خود را روی کاغذ بیاورید

* برای رسیدن به تفکر مثبت، قدردانی و ذهن آگاهی را تمرین کنید

* مراقب بدن خود باشید

* مهارت جدید بیاموزید

6. سم زدایی دیجیتال

شبکه‌های اجتماعی بسیار سرگرم‌کننده و گاهی الهام‌بخش هستند و مرور آن‌ها باعث می‌شود احساس کنید با جامعه ارتباط دارید. این احساس باعث می شود که دوپامین، هورمون احساس خوب، در بدن شما ترشح شود. به همین دلیل اگر این شبکه های اجتماعی را از شما بگیرند، بر عملکرد، زندگی اجتماعی و احساس ارزشمندی شما تأثیر منفی می گذارد. حتی نبود ابزارهای دیجیتالی مانند تلفن همراه، برخی افراد را به شدت مضطرب و غمگین می کند. بنابراین هر از چند گاهی باید سم زدایی دیجیتالی انجام دهید. در واقع کمتر وارد شبکه های اجتماعی شوید. استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر را محدود کنید و اگر مجبورید با ابزارهای دیجیتال کار کنید، به طور منظم استراحت کنید.

وقتی تمام موارد بالا را رعایت کنید، می توانید بگویید که سبک زندگی سالمی دارید.

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا