سلامت

آیا بچه ها را می توان حجامت کرد؟ | عوارض حجامت خودسرانه کودکان

متخصصان طب سنتی می گویند حجامت خشک یا باد درمانی با گرما یا سرما به صورت خون گیری انجام نمی شود و روشی رایج در دنیاست که برای کودکان انجام می شود.

به گزارش تیترچی و به نقل از همشهری؛ در تبلیغات برخی از فعالان حوزه طب سنتی حجامت برای کودکان توصیه می شود. اتفاقی که شاید برای خانواده ها چندان مطلوب نباشد و فکر می کنند آسیب به فرزندانشان می شود اما خانواده هایی هم هستند که فرزندان خود را برای حجامت به مراکز مختلف می برند.

این در حالی است که کارشناسان می گویند حجامت در کودکان هیچ فایده اثبات شده ای ندارد و بریدگی های ایجاد شده توسط تیغ می تواند منجر به عفونت در بدن آنها شود. درمان این بریدگی ها زمان زیادی می برد.

اما فریبا علی میری، کارشناس طب ایرانی، وقوع خطر در کودکان به دلیل حجامت را تایید نمی کند، بلکه مشروط به این است که چنین اقدامی با نظر و تجویز متخصص انجام شود.

به گفته علی میری اکثر متخصصان طب سنتی دوره طب عمومی را گذرانده و سپس تخصص خود را در طب سنتی به پایان رسانده اند، به همین دلیل به راحتی می توانند شرایط بالینی فرد و حتی کودک را در ارائه خدمات در نظر بگیرند.

حجامت، کمک درمان است

یک کارشناس پزشکی ایرانی با بیان اینکه 500 تا 600 مقاله علمی در مورد حجامت وجود دارد، گفت: اگر مغرضانه نباشیم حجامت به جز متخصصان طب سنتی مورد تایید سایر پزشکان است. تحقیقات علمی متخصصان داخلی و خارجی نشان می دهد که حجامت باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی و قدرت دفاعی بدن چه در کودکان و چه در بزرگسالان می شود و یک روش درمانی موثر و مفید برای اکثر بیماری ها می باشد.

به گفته علی میری بیش از 40 کشور جهان حجامت را تایید کرده اند و بخش بزرگی از اعتقادات مردم ایران نیز آن را تایید و تشویق می کنند.

فواید حجامت برای کودکان

اگرچه تصور می شود حجامت یک کمک درمانی برای بزرگسالان است، اما می توان آن را برای کودکان نیز انجام داد. این نکته دیگری است که این متخصص طب ایرانی به آن اشاره می کند و می گوید: به طور کلی حجامت می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی و گردش خون بهتر شود. همچنین خون را تصفیه می کند، التهاب و درد را کاهش می دهد، بیماری های پوستی را دفع می کند، سموم را از بدن دفع می کند، جوش ها و لک ها را از بین می برد، علائم آلرژی را کاهش می دهد، اکسیژن رسانی به قلب و ریه ها را بهبود می بخشد، سیستم دفاعی بدن را تنظیم می کند و بی حسی را درمان می کند.

به گفته وی، این موارد در کودکان بررسی شده و بر اساس تجویز و توصیه کارشناسان قابل انجام است.

آیا بچه ها را می توان حجامت کرد؟ | عوارض حجامت خودسرانه کودکان

حجامت تر فقط با شرایط خاص

علی میری با بیان این که حجامت به دو صورت خشک و تر انجام می‌شود، بیان می‌کند: حجامت خشک همان بادکش درمانی با حرارت یا سرماست که خونگیری ندارد و در کودکان هم می‌توان انجام داد. حجامت تر با خونگیری انجام می‌شود و در شرایط خاص و برای برخی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: کودکانی که بر اساس تشخیص متخصص، حجامت می‌شوند، درصد سرماخوردگی، عفونت گوش و گلو و ریه در آنها کاهش پیدا می‌کند چون باعث افزایش سیستم ایمنی بدن است. حجامت در کودکان همچنین افزایش قد، وزن و جهش رشد هم دارد.

این کارشناسا تاکید می‌کند: کودکانی که دچار کاهش اشتها هستند، از این طریق می‌توان افزایش اشتها را در آنها ایجاد کرد. کودکان و نوجوانانی هم که رفتارهای عصبی و پرخاشگرانه دارند، یا دچار اختلالات رفتاری هستند هم می‌توان با استفاده از بادکش و در برخی موارد حجامت، ماساژ و رژیم‌های خاص روش‌های درمانی را برایشان در نظر گرفت. به همین دلیل این کودکان را از خوردن فست‌فودها، خوراکی‌های حاوی شکر، پفک و سایر تنقلات پرهیز می‌کنیم.

تنظیم هورمونی در کودکان

به گفته علی میری یک نکته قابل توجه این که درمان برخی بیماری‌ها در کودکان از طریق آنتی‌بیوتیک‌ها صورت می‌گیرد و می‌تواند در آینده آنها را با مشکلاتی مواجه کند به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه برای تقویت سیستم ایمنی آنها مناسب است. از سوی دیگر اکنون با مساله ناباروری بیشتر از گذشته مواجه هستیم و حجامت می‌تواند منجر به تنظیم هورمونی در کودکان شود و توانایی باروری آنها در آینده را افزایش دهد.

حجامت اطفال نیاز به تجربه بسیار دارد

علی میری با تاکید بر اینکه حجامت را چه برای کودکان و چه بزرگسالان نباید جایگزین درمان کرد، ادامه می دهد: با گذر از درمان می توان حوزه طب سنتی را به عنوان مکمل وارد کرد یا حتی توصیه هایی برای حجامت کرد. زمانی که کودک بیمار می شود، بر اساس سن، جنس و مزاج معاینه می شود، شدت بیماری، تب و درگیری جسمی نیز ارزیابی می شود تا درمان های اولیه انجام شود و زمانی که ضعف بیماری کاهش یابد. علاوه بر آن به عنوان کمکی برای درمان، از حجامت برای کاهش شدت بیماری در آینده نیز استفاده می شود.

وی تاکید می کند: به همین دلیل هیچ پدر و مادری نمی تواند خودسرانه تصمیم به انجام حجامت برای فرزند خود بگیرد یا در زمان بیماری یا هر شرایط دیگری به افراد غیرمتخصص مراجعه کند. خانواده ها باید آگاه باشند که هر مرکزی اجازه ارائه این خدمات را ندارد و نباید جان فرزند خود را به خطر بیندازد.

این کارشناس درباره شناسایی متخصصان معتبر طب سنتی نیز اظهار می کند: مهم ترین راه شناسایی پزشک معتمد در این زمینه داشتن شماره سازمان نظام پزشکی است. با درج این کد در سایت نظام پزشکی، مشخصات افراد دارای مجوز توسط این سازمان ارائه می شود. برای ارائه چنین خدماتی نباید به مراکزی مراجعه کنید که هیچ تابلو و مجوزی از وزارت بهداشت ندارند. قبل از انجام حجامت باید توجه داشت که محیط از نظر بهداشتی دارای استانداردهای لازم بوده و ابزار مورد استفاده استریل و یکبار مصرف می باشد. حجامت باید به صورت مجزا در این مراکز نصب شود و فضای مشترک با سایر خدمات نباشد. به همان اندازه که انجام حجامت در صورت تشخیص پزشک متخصص توصیه می شود، انجام آن در محیطی عاری از آلودگی ضروری است تا منجر به انتقال بیماری یا عفونت پوستی نشود.

او البته به تفاوت ابزار حجامت کودکان با بزرگسالان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: حجامت اطفال نیاز به تجربه بسیار دارد و کسی که حجامت بزرگسالان را انجام می‌دهد نمی‌تواند کودکان را هم حجامت کند. به همین دلیل باید کودکان را برای حجامت به کلینیک‌ها و مراکز معتبر طب سنتی برد.

ضرورت ابلاغ پوشش بیمه‌ای

این کاشناس معتقد است که اجرایی شدن پوشش بیمه‌ای درباره حجامت و سایر اعمال یداوی طب سنتی می‌تواند دست سودجویان را از این بازار طب ایرانی کوتاه کند و مانه از آسیب به بیماران شود.

علی میری در توضیح بیشتر می‌گوید: هنوز دستورالعمل پوشش بیمه‌ای حجامت و سایر اعمال یداوی طب سنتی ایرانی به مراکز ابلاغ نشده اما اگر محقق شود، اتفاق خوبی است که می‌تواند منجر به ساماندهی این حوزه شود. در این شرایط چون فرد می‌خواهد هزینه حجامت او تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، این اقدام را تحت نظر و تایید پزشک انجام می‌دهد، چون تنها متخصص طب ایرانی است که می‌تواند تشخیص دهد که کدام افراد بزرگسال یا کودک شرایط انجام حجامت را دارند. از سوی دیگر مراکز غیرمعتبر قطعا پوشش بیمه‌ای برای خدماتشان ندارند و بیماران متوجه می‌شوند که ارائه خدماتی مثل حجامت در این مراکز از سوی فرد دارای مجوز وزارت بهداشت یا سازمان نظام پزشکی صورت نمی‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا