علم و فناوری

نگاهی به کارنامه عیسی زارع‌پور






نگاهی به کارنامه عیسی زارع‌پور


مثل یک فیلم ناتمام یا رمانی که صفحات آخر آن چاپ نشده، ماجرای دولت سیزدهم، و به تبع آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ناگهان به پایان رسید و برنامه‌هایی که وزیر و معاونانش در دستور کار داشتند ناتمام ماند. در چنین وضعیتی عیسی زارع‌پور در مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند بگوید کارنامه‌اش سزاوار ارزیابی نیست؛ اما آنچه در سه سال گذشته به زمین واقعیت رسیده است، جهت‌گیری وزارتخانه را نشان می‌دهد و می‌توان چنین برداشت کرد که اگر اتفاق نامنتظره‌ای رخ نمی‌داد، ادامه راه نیز طی می‌شد.



به گزارش تجارت‌نیوز، عیسی زارع‌پور که بعد از وزیر پرهیاهوی دولت قبل به ساختمان سیدخندان رفت، با صدایی آرام و چهره‌ای عموماً خندان، سیاست‌هایی بسیار متفاوت با سلف خود در پیش گرفت. او دنیای استارت‌آپ‌ها را به دیگر ارکان دولت واگذار و در عوض توجه خود را به پلتفرم‌های داخلی معطوف کرد. ارتباطات همراه را از مرکز به حاشیه برد و فیبر نوری را بر صدر نشاند. در دوره او اینترنت، لباسی مانند موجودی ناخواسته و پرزحمت پوشید و در مقابل، ترافیک داخلی ارج فراوان یافت و در این راه، رخدادهای سیاسی به کمک آمدند. از پس این سه سال، آنچه می‌ماند کارنامه وزیر است. وزیری که مشخص نیست در کابینه دولت چهاردهم حضور داشته باشد یا نه.

شکست بی‌انکار

قطعاً پاشنه آشیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، اینترنت بود. همان‌گونه که پیش از آغاز دولت نیز انتظار می‌رفت و به‌رغم سخنان رئیس‌جمهوری درباره استفاده دخترانش از اینستاگرام، شایعه فیلتر شدن این شبکه اجتماعی از همان روز آغاز به کار دولت سیزدهم رواج یافت تا اینکه سرانجام در مهر ۱۴۰۱ رنگ واقعیت به خود گرفت.

در همان روزها که اینترنت همراه دیگر همراه نبود و اینترنت ثابت به دوره دایال‌آپ برگشته بود، واتس‌اپ هم فیلتر شد تا آخرین ارتباط ایرانیان با پیام‌رسان‌های مهم دنیا نیز قطع شود. اضافه بر این دو حتی بازی‌هایی که امکان گفت‌وگو داشتند نیز فیلتر شدند و بدتر از همه گوگل‌پلی به این لیست بی‌انتها پیوست.

هرچند وزارت ارتباطات مانند همه دوره‌های گذشته در قبال فیلترینگ از خود سلب مسئولیت کرد، اما وزیر ارتباطات در همان روزهای پرالتهاب تاکید کرد پلتفرم‌های خارجی باید قواعد درون‌سرزمینی را رعایت کنند و در ایران نماینده داشته باشند و کیست که نداند چنین شرط‌هایی در موقعیت فعلی تحقق‌پذیر نیستند. البته پیش از آنکه رأی بسته شدن همه پنجره‌ها صادر شود هم وزارت ارتباطات نوع نگاه خود به اینترنت را با اعمال قفل کودک روی گوگل نشان داده بود.

در ادامه این راه سه‌ساله، بارها کاربران از وضعیت اینترنت و فیلترشکن‌ها گلایه کردند و کارشناسان از ایجاد اختلال عمدی روی پروتکل‌های اینترنت خبر دادند. همچنین انجمن تجارت الکترونیکی دو گزارش درباره وضعیت اینترنت در ایران و مقایسه آن با دیگر کشورها منتشر کرد که هیچ‌کدام از سوی وزیر و معاونانش تایید نشدند. در مقابل، زارع‌پور هر بار به آمار و اعداد سایت اسپیدتست استناد کرد. گرچه برخی از کارشناسان این سایت را سنجه مناسبی برای ارزیابی سرعت اینترنت نمی‌دانند.

وضعیت اینترنت و کیفیت نامناسب آن باعث شد بقیه اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیرمجموعه‌هایش تحت تاثیر قرار بگیرند.

 









منبع تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا