نخستین اتوپایلوت ایرانی راهاندازی شد
شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس» به سامانه هدایت خودکار ساخت ایران مجهز شد؛ اتوپایلوتی که توسط پژوهشگران پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی طراحی و ساخته شده و گامی در مسیر کاهش وابستگی به تجهیزات وارداتی است.
به گزارش اکوایران، در شرایطی که تحریمها تأمین تجهیزات پیشرفته دریایی را برای کشور با چالش مواجه کرده، پژوهشگران ایرانی موفق به طراحی و ساخت یک سامانه ناوبری هوشمند با عنوان «اتوپایلوت کشتی» شدهاند که اکنون روی شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس» به کار گرفته شده است.
این سامانه بهطور خودکار وظیفه حفظ جهت حرکت کشتی را برعهده دارد و با هدف افزایش دقت ناوبری، کاهش خطای انسانی و صرفهجویی در مصرف سوخت طراحی شده است.
سعید نجفی، سازنده این اتوپایلوت و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی، در گفتوگو با ایسنا اعلام کرد: «این فناوری با توجه به تحریمها و عدم امکان واردات تجهیزات، به صورت بومی طراحی و ساخته شد.»
او افزود: «وجود سامانه اتوپایلوت در ماموریتهای طولانیمدت بهویژه در مسیرهای مستقیم برای کشتیهای تحقیقاتی اهمیت زیادی دارد و با نصب این سامانه روی کاوشگر خلیج فارس، امکان اجرای دقیقتر ماموریتهای دریایی فراهم شده است.»
به گفته نجفی، سامانه ساختهشده موفق به دریافت سطح آمادگی فناوری TRL 9 از سامانه ارزیابی فناوری ایران (سافا) شده است. این اتوپایلوت با استفاده از دادههایی نظیر GPS، قطبنما و ژیروسکوپ، حتی در شرایط سخت جوی و کمدید نیز قادر به هدایت شناور است.
او با تأکید بر نقش این فناوری در جلوگیری از خروج ارز و افزایش خودکفایی ملی، افزود: «پیش از این، سامانههای اتوپایلوت از خارج کشور تأمین میشدند، اما اکنون با بومیسازی آن میتوان به تولید انبوه نیز فکر کرد.»
به گفته کارشناسان، اتوپایلوتهای دریایی برای حفظ مسیر دقیق، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی شناورها، بهویژه در حوزههای تحقیقاتی و تجاری بسیار حیاتی هستند.
منبع اکو ایران