مشارکت ۵ درصدی در انتخابات؛ ایراد از نحوه برگزاری بود؟
«تجارتنیوز» از بیانیه ائتلاف تاد گزارش میدهد:
در پی به حد نصاب نرسیدن آرا اخذ شده در انتخابات اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، این انتخابات به دور دوم کشیده شد.
انتخابات اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به دلیل نرسیدن آرا اخذ شده به حد نصاب به دور دوم کشیده شد. در این انتخابات که به تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد؛ ۴۶ نفر نامزد حضور هیأت مدیره و ۵ نفر نامزد برای سمت بازرسی این اتحادیه آمادگی خود را اعلام کرده بودند. این انتخابات در حالی به دور دوم کشیده شد که از بین تمام واجدان یا رایدهندگان که حدود 7 هزار برآورد شده بودند، تنها حدود 500 رای اخذ شد.
مشارکت پایین به نحوه برگزاری انتخابات بازمیگردد؟
ائتلاف تاد در بیانیه خود، خواستار استفاده از ظرفیتهای آنلاین به جای اصرار بر روشهای سنتی یا حضوری شده است. متن این بیانیه به طور کامل از این قرار است:
به نام خدا
انتخابات اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی، پس از سه سال وقفه و انتظار، در آخرین روز مهرماه 1403 برگزار شد. اما همانگونه که انتظار میرفت، به دلیل برگزاری حضوری انتخابات، آراء به حد نصاب قانونی نرسید. بیش از هفت هزار کسبوکار از این اتحادیه جواز کسب دریافت کردهاند و برای برگزاری مرحله اول انتخابات، لازم بود که بیش از یک سوم این تعداد در سراسر کشور رأی دهند؛ اما در نهایت، تنها حدود ۵۰۰ رأی اخذ شد، که معادل ۵ درصد از کل کسبوکارهاست.
ائتلاف تاد، پس از بررسیها و گفتگوهای مکرر با قانونگذاران و فعالان حوزه کسبوکار، دلیل مشارکت پایین در این انتخابات را به شیوه برگزاری آن نسبت میدهد. فرایند اطلاعرسانی، نحوه تأیید صلاحیت نامزدها، روش اخذ رأی حضوری و پراکندگی جغرافیایی از جمله عواملی بودند که مانع دسترسی آسان همه رأیدهندگان به شعب اخذ رأی در سراسر کشور شد.
ائتلاف تاد معتقد است که بهترین راهحل برای افزایش مشارکت و رسیدن به حد نصاب لازم، برگزاری انتخابات بهصورت آنلاین است. در شرایط کنونی و با توجه به قوانین موجود که روشهای اخذ رأی آنلاین را به رسمیت میشناسند، اصرار بر روشهای حضوری برای کسبوکارهای مجازی یکی از موانع اصلی برای مشارکت گستردهتر به شمار میآید.
بنابراین، ائتلاف تاد، بهعنوان نماینده بخشی از کسبوکارها و پلتفرمهای آنلاین، خواستار بهرهبرداری از ظرفیتهای قانونی برای برگزاری آنلاین انتخابات و فراهمسازی زیرساختهای لازم جهت مشارکت حداکثری کسبوکارهای مجازی در سراسر کشور است. ائتلاف همچنین هشدار میدهد که در صورت برگزاری حضوری مرحله دوم انتخابات، احتمال به حد نصاب نرسیدن آراء، حتی بیش از مرحله اول خواهد بود و این امر باعث کاهش مضاعف مشارکت و تضعیف اثرگذاری تلاشهای کاندیداها و رأیدهندگان میشود.
امیدواریم هیأت برگزارکننده انتخابات، اتاق اصناف و سایر تصمیمگیرندگان، با توجه به ضرورت ایجاد عدالت در دسترسی و مشارکت همگانی، زیرساختهای لازم برای برگزاری آنلاین انتخابات را فراهم کرده و در نحوه برگزاری انتخابات تجدید نظر کنند.
طبق گفته غلامعلی مهدوی، دبیر هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۱ آبان، دور دوم انتخابات دوهفته بعد برگزار خواهد شد. یعنی اواسط آبانماه باید شاهد دور دوم رقابت نامزدها باشیم. البته باید دید تا آن زمان، آیا شیوه برگزاری انتخابات تغییری خواهد کرد؟
اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه علم و فناوری تجارتنیوز بخوانید.
منبع تجارت نیوز