فرهنگ و هنر

از راز ماندگاری شجریان تا رکورد زنی محسن چاوشی/ خواننده‌ای که گفت من مزدورم! /طنین خلیج فارس در تهران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یادبود هنر استادی شجریان در زمینه آواز موسیی ایران، فقط منوط  به سالروز تولد و درگذشت او نمی شود بلکه قدرِ مقام او زمان نمی‌شناسد. از همین رو در هفته گذشته بزرگداشت شحریان توسط عده‌ای از شاگردان آواز استاد و  دوستداران او به مدیریت ایلیا محمدی‌نیا مدیر کارگاه آواز شجریان در خانه هنرمندان برگزار شد و چهره‌های سرشناس فرهنگ و هنر استاد محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد عبدالمجید کاکایی، ابوالفضل جلیلی، سهیل محمودی، سید عباس سجادی،عبدالجبار کاکایی، مظفر شفیعی و بسیاری دیگر از چهره‌های فرهنگی و هنری در این آیین حضور داشتند.

از راز ماندگاری شجریان تا رکورد زنی محسن چاوشی/ خواننده‌ای که گفت من مزدورم! /طنین خلیج فارس در تهران

در سفرهای خارجی کاست شجریان می دادم و می گفتم از رادیو پخش کنید

یکی از جذابیت های این مراسم شرح خاطرات سینمایی و موسیقایی ابوالفضل جلیلی بود که مورد تشویق قرار گرفت.

از راز ماندگاری شجریان تا رکورد زنی محسن چاوشی/ خواننده‌ای که گفت من مزدورم! /طنین خلیج فارس در تهران

 او گفت: کوچک که بودم به چیزهایی علاقه داشتم که خودم هم نمی‌دانستم چیست و هر چه را که بیان می‌کردم مادرم می‌گفت، گناه دارد، به جهنم می‌برند و می‌سوزاننت. آجیل‌خوری‌هایی آن زمان بود که قاشق را که به آنها می‌زدی صدای سنتور می‌داد. یک بار قاشقی دستم بود که به آن زدم و مادرم گفت «نکن، می‌برن می‌سوزاننت.»

مادرم یک کمد داشت که در آن یک چمدان خیلی بزرگ داشت و لباس شب عروسی او در آن بود و زمانی که خانه نبودند در آن چمدان را باز می‌کردم، وسایل چمدان را بیرون می‌ریختم، داخل آن می‌رفتم، درش را می‌بستم و شروع می‌کردم به آواز خواندن. نمی‌دانم چه می‌خواندم، ای کاش دوربینی بود که فیلم می‌گرفتم. زمانی که می‌خواندم حس می‌کردم با آن چمدان پرواز می‌کنم و تصاویری را می‌دیدم که بعدها در سوئیس زمانی که هواپیما در حال فرود بود گفتم: «من همه این‌ها را دیده‌ام.

زمانی که نوجوان بودم با یکی از دوستانم که همسایه ما بود به اهواز رفتم. در آنجا پس از یک میهمانی با یک دانشجو هم صحبت شدم که از من خواست از خودم بگویم. در ادامه از من پرسید در موسیقی به چه کسی علاقه دارم که گفتم کسی را نمی‌شناسم، شاید ایرج. گفت: «چرا ایرج؟» گفتم:«چون حس و حال خاصی دارد و ساده است.» به من گفت: «کمی بخوان.» من هم خواندم. گفت: «در آواز به دنبال چه هستی؟» گفتم: «نمی‌دانم. دنبال یک کشف و شهودم. اینها که گوش ‌می‌دهم ساده هستند، یک چیز سخت می‌خواهم.» کاستی به من داد و گفت: « این کاست «پر کن پیاله را» با صدای «سیاوش» است.» گفتم: «سیاوش کیست؟» گفت: «برو گوش کن»

فردای آن روز که کاست را گوش کردم احساس کردم حالم عوض شد و تا شب صد بار آن را گوش کردم. هر بار خواستم همانند او بخوانم صدایم مثل زوزه بود. شب که آن دانشجو را دیدم، گفتم  که خواندن این کار خیلی سخت است و نمی‌توانم. گفت که اگر علاقه‌مندی باید این را گوش کنی و باقی آنها را فراموش کن. از اینجا بود که من عاشق آقای شجریان شدم.

از آنجایی که فیلم‌هایم را توقیف می‌کردند و اجازه نمایش نمی‌دادند، خیلی جایی نمی‌رفتم ولی چون آرزویم این بود که آقای شجریان را ببینم، به یک عروسی دعوت شدم که گفته بودند آقای شجریان هم هست و رفتم. زمانی که رفتم و آقای شجریان را دیدم آنقدر که او را دوست داشتم دلم نمی‌آمد او را نگاه کنم. به من گفت: «بیا اینجا جلیلی فیلم چه می‌سازی که مدام جلویش را می‌گیرند؟» خوشحال شدم که مرا می‌شناسد. گفتم من کارهای شما را می‌سازم. گفت: «یعنی چه؟» گفتم: من هر چه دارم در هنر از صدای شما است و هر بار که کاری را آغاز می‌کنم از ابتدا تا انتها کارهای شما را زمزمه می‌کنم. زمانی که در خارج از کشور از من می‌خواستند مصاحبه کنم به جای اینکه پول بگیرم می‌گفتم من یک کاست به شما می‌دهم این را در رادیو پخش کنید. صدای استاد شجریان است.

«همین مونده بود» چاوشی رکورد زد

محسن چاوشی که تیرماه امسال با انتشار قطعه «تکیه کوچیک» طی ۵ روز رکوردار بود،‌حالا با انتشار قطعه‌ای دیگر اتفاقات جدیدی در حوزه جذب مخاطب رقم زده است.

از راز ماندگاری شجریان تا رکورد زنی محسن چاوشی/ خواننده‌ای که گفت من مزدورم! /طنین خلیج فارس در تهران

به گزارش ایسنا،‌ «همین مونده بود» عنوان قطعه تازه‌ای است که چندی پیش با صدای این خواننده پاپ منتشر شد و خیلی زود موردتوجه طرفدارانش قرار گرفت.

علاوه ‌بر صفحات غیررسمی در دنیای مجازی، صفحه رسمی این خواننده در آپارات هم این قطعه را منتشر کرد که در همان روزهای ابتدایی توانست به رکورد بالغ‌ بر ۱۰۰ هزار تماشا دست پیدا کند.

این قطعه با شعری از امید روزبه، ملودی محسن چاوشی و تنظیم فرشاد حسامی منتشر شده است.

 بر اساس آمار ثبت‌شده بازدید از قطعه «تکیه کوچیک» نیز بعد از گذشت ۷۲ ساعت از انتشار از مرز ۱۰۰هزار بازدید عبور کرد.

وطن خط قرمز ماست برای جغرافیای ایران جان می دهیم

از راز ماندگاری شجریان تا رکورد زنی محسن چاوشی/ خواننده‌ای که گفت من مزدورم! /طنین خلیج فارس در تهران

گروه موسیقی «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان با حضور رامبد جوان برگزار شد. او در اوایل برنامه قطعه‌ای برای خلیج همیشه فارس اجرا کرد و با گلایه خطاب به حاضران در برج میلاد گفت: متاسفانه در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که اگر هنرمندی درباره «وطن» و عشق‌اش به سرزمین مادری حرف بزند، «مزدور» خطاب می‌شود. این ضعف فرهنگی را باید در ابتدا از ضعف مدیریت کلان فرهنگی این کشور با این تاریخ و پیشینه دانست. من یک مزدور هستم که امروز می‌خواهم برای وطنم بخوانم و ساز بزنم. وطن خط قرمز ماست و در این روزهای ملتهب، متاسفم که حتی هنرمندان تاثیرگذار از اینکه بخواهند شهادت سربازان بی‌ادعای ارتش را تسلیت بگویند، هراس دارند. آقای مدیر، شما عامل اصلی این دو قطبی تاسف آور هستید. ما برای خلیج فارس، برای جزایر ایرانی و جغرافیای این کشور جان می‌دهیم.

از راز ماندگاری شجریان تا رکورد زنی محسن چاوشی/ خواننده‌ای که گفت من مزدورم! /طنین خلیج فارس در تهران

اجرای آثار حسین علیزاده و حسن کسایی توسط یک گروه جوان

گروه موسیقی «کلون زمان» به سرپرستی حمید قنبری در دو بخشِ گروه‌نوازی تنبک و دونوازی تار و تنبک آثار حسین علیزاده و حسن کسایی را در تالار رودکی اجرا کردند.

در بخش نخست قطعه «سلام» از حسن کسایی و قطعه ۷ ضربی از حسین علیزاده نیز با تنظیمی متفاوت اجرا شد و بخش دوم این کنسرت به همنوازی تار و تنبک با حضور مجید مولانیا و حمید قنبری اختصاص داشت.

رویکرد تازه ارکستر سمفونیک در اجرای «مارش ایرانی»

ارکستر سمفونیک تهران هم قصد دارد با رویکرد تازه‌ای به رهبری مازیار یونسی ۱۵ آبان اجرا داشته باشد.

برای این اجرا قطعات «مارش ایرانی» اثر یوهان اشتراووس آهنگساز آلمانی، «سمفونی شماره ۴»  فلیکس مندلسون آهنگساز ایتالیایی، بخش‌های ۱، ۲ و ۴ «دریاچه قو» اثر پیوتر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز روسی، اپرای «بارکارول» از ساخته‌های ژان ژاکوب اُفنباخ آهنگساز فرانسوی و «پایکوبی» اثر حسین علیزاده در نظر گرفته شده است.

۲۴۳۵۷

خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا