اقتصاد و سرمایه

احمدی نژاد و رئیسی، مدیر اقتصادی اصلاح طلب، منصوب کرده بودند؟ /قادری: بله اما بگذریم

جعفر قادری که در مجلس دوازدهم نایب رییس کمیسیون اقتصاد شده می‌گوید لازم نیست مدیران اقتصادی با تغییر دولت‌ها عوض شوند و چه بسا به صلاح کشور است که مدیران قبلی برای حفظ ثبات ماندگار شوند.

***

*آقای قادری! فکر می‌کنند بعد از روی کار آمدن دولت جدید تا چه اندازه لازم است که مدیران اقتصادی نظیر رییس بانک مرکزی تغییر کنند؟

مدت زمان انتصاب برخی از مدیران ۴ ساله است، لذا ۴ ساله او به پایان  نرسیده و طبعا ضرورتی وجود نداشته باشد که تغییر کنند. حتی در برخی حوزه‌ها که تغییرات ضرورت دارد ممکن است تغییرات زودتر از موعد  هم امکان دارد، مشکلاتی ایجاد کند.

*یعنی قضیه حکم ۴ ساله رییس بانک مرکزی منجر به این شده که با وجود برخی انتقادات به عملکردش کماکان در این سمت باقی بماند؟

من فکر می‌کنم طبق قوانین بانک مرکزی شرایط تغییر رییس بانک مرکزی شرایط سختی است. از نظر بنده  الان وضعیت با ثباتی داریم و شاید به صلاح دولت نباشد که این تغییرات را در ابتدا با سرعت انجام دهد. در حقیقت برای تغییر برخی از مدیران باید اجازه دهد که ثباتی در بازار داشته باشیم و بعد بتوانیم تغییر ایجاد  کنیم. بنابراین فکر می‌کنم الان خیلی ضرورتی برای تغییرات وجود ندارد.

*نکته دیگر این است که در حال حاضر مدیران سابق اقتصادی نیز در حال سمت گرفتن هستند، نظر شما در این مورد به چه صورت است؟

چه اشکالی دارد؟ آن دولت هم از ظرفیت مدیران قبلی استفاده کرد. لذا فکر می‌کنم این دولت هم براساس شعاری که مطرح کرده وفاق ملی ایجاب می‌کند که بتواند از ظرفیت دولت قبلی هم استفاده کند. اگر بنا باشد که روال گذشته ادامه دیدا کند و هر دولتی که روی کار می‌آید کامل از بالا تا پایین همه را عوض کند، آن وقت دیگر طرح شعارهایی مانند شعار وفاق ملی موضوعات ندارد.

*البته به نظر می‌رسد این وفاق ملی فقط برای اصولگرایان کارایی دارد و هر زمان مدیری با گرایش اصلاح‌طلبی منصوب می‌شود، صدای اصولگرایان در می‌آید و انتقاد می‌کنند.

خیر. در دولت رییسی بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب را حفظ کردند. در حقیقت علی‌رغم اینکه دولت سیزدهم شعار وفاق ملی را مطرح نکرد اما رییسی از بسیاری از این ظرفیت‌ها استفاده کرد،در نتیجه اگر دولت فعلی هم می‌خواهد وفاقی ایجاد کند و کار را پیش ببرد، باید از ظرفیت‌ها استفاده کند.

البته هر دولتی این کار را انجام می‌دهد کما اینکه احمدی‌نژاد در دولت اولش از ظرفیت دولت‌های قبلی استفاده کرد، بنابراین در دولت‌های بعدی که فضا محدود و جناحی شد خود آن دولت‌ها ضرر کردند. در مجموع اگر دولت هم بخواهد فضای انتخاب خودش را محدود به یک جریان کند، خودش ضرر می‌کند.

*برای مثال در دولت سیزدهم از ظرفیت کدام چهره های اصلاح‌طلب استفاده شد؟

استفاده کرد.

*در کجا؟

بگذریم.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا