ارز دیجیتال

هنرمندان موسیقی در مقابل هوش مصنوعی؛ کدام یک برنده خواهد شد؟

اکوایران: با توسعه هر چه بیشتر هوش مصنوعی، موسیقی‌دانان نگران تأثیر این فناوری بر معیشت خود هستند. آیا هوش مصنوعی واقعا یک تهدید برای هنر انسانی محسوب می‌شود؟

به گزارش اکوایران، «صنایع خلاق» (صنایعی هستند که اساس آن‌ها ایجاد و انتشار دانش و اطلاعات است.) در حال مقابله با هوش مصنوعی (AI) برای حفظ تمامیت آثار خود هستند، به‌ویژه در مورد نگرانی‌های مربوط به نقض کپی‌رایت در حین آموزش مدل‌های هوش مصنوعی و احتمال جایگزینی مشاغل انسانی توسط این فناوری.

به نوشته کوین تلگراف، به‌طور خاص، موسیقی‌دانان تحت تأثیر این موضوع قرار دارند زیرا ابزارهای AI مانند Suno AI قادر به تولید آثار موسیقی پیچیده هستند و ترس از کاهش فرصت‌های شغلی را افزایش می‌دهند. شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل و متا نیز مدل‌های هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که می‌توانند موسیقی تولید کنند.

در کنگره جهانی نوآوری و فناوری 2024 در ارمنستان، کارشناسان درباره تأثیر AI بر موسیقی بحث کردند. نیک اگیبیان، نوازنده و تهیه‌کننده ارمنی، نگرانی خود را از این که هوش مصنوعی اکنون می‌تواند موسیقی را در سطحی قابل مقایسه با کار خودش تولید کند، ابراز کرد.

به‌طور مشابه، ماتیس رودر، استراتژیست موسیقی و فناوری، تأکید کرد که اگرچه AI می‌تواند فرآیندهای خلاقانه را تکرار کند، اما فاقد اصالت و دیدگاهی است که هنرمندان واقعی از آن برخوردارند. او هوش مصنوعی را به‌عنوان ابزاری می‌بیند که می‌تواند به افراد بیشتری کمک کند تا بدون جایگزینی نقش اصلی هنر انسانی، خلاقیت خود را نشان دهند.

سرگئی سِمباتیان، آهنگساز برجسته ارمنی، خاطرنشان کرد که AI می‌تواند وظایف معمول را انجام دهد و به نوازندگان امکان دهد روی کارهای خلاقانه ارزشمندتر تمرکز کنند.

با این حال، موسیقی تولید شده توسط AI احتمالا بخشی عادی از زندگی انسان خواهد شد. رودر توضیح داد که هوش مصنوعی می‌تواند مانند یک آهنگساز انسانی، با استفاده از الگوهای شناخته‌شده برای برانگیختن احساسات، در شنوندگان احساساتی را ایجاد کند. با این وجود، دخالت انسان برای هدایت AI و تبدیل تحلیل آن به اثری معنی‌دار، ضروری است. این کارشناس هوش مصنوعی را به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای آموزش موسیقی و توسعه خلاقیت می‌بیند که باعث تقویت هنر انسانی می‌شود، نه اینکه به جایگزین آن تبدیل شود.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا