سلامت

دانشیار دانشگاه تهران، به‌عنوان عضو انجمن چشم پزشکان انگلستان انتخاب شد

دانشیار دانشگاه تهران، به‌عنوان عضو انجمن چشم پزشکان انگلستان انتخاب شد

دانشیار دانشگاه تهران، به‌عنوان عضو انجمن چشم پزشکان انگلستان انتخاب شد

انجمن چشم پزشکی انگلستان، مهران زارعی قنواتی که جراح و متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه است را به‌عنوان یکی از اعضای خود انتخاب کرده است.

دکتر مهران زارعی قنواتی که دانش‌آموخته دانشکده پزشکی مشهد است و پس از گذراندن دوره‌های تخصصی خود با بهترین رتبه فارغ‌التحصیل رشته چشم‌ پزشکی شده، سال ۱۳۹۰ در آزمون انجمن چشم‌ پزشکی جهان شرکت کرده و رتبه اول را به دست آورده است. قنواتی، پزشک جوانی است که سال‌های زیادی را به تدریس دانشجویان چشم پزشکی پرداخته و عضو هیئت‌علمی و دانشیار دانشگاه تهران است. حالا این متخصص بیماری‌های چشم، عضو یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین نهادهای چشم‌پزشکی جهان یعنی رویال کالج انگلستان شده است.

به گفته مهران زارعی قنواتی، عضویت در انجمن چشم پزشکان انگلستان (رویال کالج) برای چشم‌پزشکان جهان دستاورد مهمی به‌شمار می‌رود. این عضو انجمن چشم‌ پزشکان انگلستان درباره شرایط عضویت در رویال کالج گفت: «دو مسیر برای عضویت در رویال کالج وجود دارد. متقاضیان عضویت در انجمن چشم پزشکان انگلستان که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای چشم‌پزشکان جهان است، یا باید دوره‌های این انجمن را بگذرانند و آزمون بدهند و در صورت قبولی با پرداخت حق عضویت، بتوانند عضو رویال کالج شوند یا آن‌که مدارکشان را برای این انجمن ارسال کنند و توسط خود انجمن چشم پزشکان انگلستان انتخاب شوند. امسال سه نفر توسط خود انجمن انتخاب شدند که خوشبختانه من هم در بین اعضای انتخابی انجمن چشم پزشکان انگلستان بودم.»

این دانشیار دانشگاه تهران تاکید کرد که اگر کسی به‌عنوان عضو انجمن چشم‌ پزشکان انگلستان انتخاب شود یعنی سطح بالایی از مهارت‌ها و دانش تخصصی را در زمینه چشم‌پزشکی داراست و عضویت در این انجمن، به ارتقای سطح دانش، افزایش اعتماد بیماران و بهبود همکاری‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی منجر می‌شود. قنواتی خاطرنشان کرد که با وجود اهمیت عضویت در رویال کالج، به‌خاطر وضعیت سیاسی-اجتماعی شرایط همکاری‌های این انجمن با ایران امکان‌پذیر نیست اما رویال کالج نگاهی فراملی دارد و از ملیت‌های مختلفی در آن حضور دارند. او گفت که بسیاری از چشم پزشکان ایرانی تحصیل‌کرده در انگلستان و سایر کشورهای اروپایی عضو این انجمن شده‌اند.

دانشیار دانشگاه تهران، به‌عنوان عضو انجمن چشم پزشکان انگلستان انتخاب شد

براساس اطلاعاتی که این جراح و متخصص چشم به خبرنگاران داد، چشم‌پزشکان جهان فارغ از این‌که چه ملیتی دارند یا در کجای این کره‌خاکی زندگی می‌کنند، می‌توانند در آزمون انجمن شرکت کنند و در صورت قبولی و پرداخت حق عضویت، به جامعه انجمن چشم‌پزشکان انگلستان در رویال کالج بپیوندند زیرا این انجمن دیدگاه‌هایی بین‌المللی دارد و هرگونه تبعیضی چه تبعیض نژادی و جنسیتی و چه تبعیض‌های دیگر، خط قرمز آن محسوب می‌شود.

با وجود این‌که در چند سال اخیر شاهد موج مهاجرت پزشکان و خودکشی برخی دیگر بوده و هستیم، قنواتی یکی از پزشکانی است که ماندن را به رفتن ترجیح داده است. هر چند دکتر مهران زارعی قنواتی، دوره فوق تخصص قرنیه و پیوند قرنیه را از انگلستان دریافت کرده و شرایط مهاجرت برایش فراهم بوده است، او معتقد است که جامعه پزشکی ایران به امید نیاز دارد و حس تعلق‌خاطر به ایران سبب شده که او ماندن در کشور را به مهاجرت ترجیح دهد. این چشم پزشک معتقد است که اگر شرایط برای جامعه پزشکی مساعد شود، حتی پزشکان مهاجرت کرده هم به کشور بازمی‌گردند. او قوانین ناعادلانه و شنیده نشدن صدای چشم‌پزشکان را از عوامل مهاجرت چشم‌پزشکان جوان و حتی متخصصان باسابقه دانست.

عضو انجمن چشم پزشکی انگلستان، نسبت به عمل‌های زیبایی چشم و به‌طور خاص جراحی تغییر رنگ چشم هشدار داد و گفت: «متاسفانه، جراحی‌های زیبایی روزبه‌روز در حال افزایش هستند و جراحی‌های پلک یکی از آن‌هاست که اگر با مشورت و همراهی یک متخصص چشم پزشکی همراه نباشد و برش‌های اشتباهی روی پلک بخورد، ممکن است به عصب چشم آسیب بزند و در نهایت منجر به از دست‌رفتن بینایی فرد شود. به‌نظر من خطرناک‌ترین جراحی زیبایی چشم که این روزها با قیمت گزاف و عموماً در کشورهای همسایه انجام می‌شود، عمل تغییر رنگ چشم است که با وجود هشدارهای داده شده توسط انجمن‌های چشم‌پزشکی و سازمان بهداشت جهانی، هنوز صورت می‌گیرد و تبلیغات زیادی درباره‌اش می‌شود.»
دکتر مهران زارعی قنواتی که جایزه هلمریش را نیز از انجمن بین المللی چشم پزشکی جهان دریافت کرده، معتقد است که عمل تغییر رنگ چشم با آسیب‌های جدی همراه است و نباید گول تبلیغات رنگارنگ را در این زمینه خورد. این عضو رویال کالج بر این باور است که ایران در زمینه چشم پزشکی پتانسیل خوبی دارد و پلتفرم‌های ایرانی در حوزه سلامت دیجیتال تاثیر مثبتی روی دیده شدن چشم‌پزشکان جوان و مستعد به‌خصوص در دوران کرونا داشته‌اند.

دانشیار دانشگاه تهران، به‌عنوان عضو انجمن چشم پزشکان انگلستان انتخاب شد

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا