اقتصاد و سرمایه

پیش بینی قیمت دلار زیر سایه جنگ در خاورمیانه و انتخابات آمریکا

به گزارش اقتصاد ۱۰۰، در حالی که چند روز بیشتر به سالگرد عملیات طوفان القصی زمان باقی نمانده است؛ اخبار و حوادث خاورمیانه از جمله شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان توجه رسانه ها و مردم در نقاط مختلف جهان، مخصوصا فعالان بازار ارز تهران را به خود جلب کرده است.

ریزش قیمت طلا و سکه در بازار /صعود دلار، پیشخور شد!

پیش بینی قیمت طلا و سکه پس از شهادت سیدحسن نصرالله /بورس صعودی می شود یا نزولی؟

این موضوع برای فعالان بازار فردوسی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که تجربیات سال‌های اخیر نشان داده‌ که افزایش ریسک‌های سیاسی و اخبار منفی معمولاً به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر قیمت دلار عمل می‌کنند.

اما در حال حاضر، کارشناسان اقتصادی چه پیش‌بینی‌هایی درباره روند قیمت‌ها دارند؟

بررسی نمودار شاخص ارزی تهران در روزهای آغاز طوفان القصی، یعنی نیمه مهر ۱۴۰۲، نشان‌دهنده افزایش قابل توجه قیمت دلار است.

طبق شواهد موجود؛ در آن زمان، اسکناس آمریکایی از کانال ۵۰ هزار تومان به مرز ۵۳ هزار تومان رسید. 

بنابراین در حال حاضر تحلیلگران سیاسی و اقتصادی نظرات متفاوتی دارند. در حالی که برخی بر احتمال تکرار صبر استراتژیک ایران تأکید می‌کنند، گروهی دیگر معتقدند که رویدادهای چند روز آینده در خاورمیانه اهمیت زیادی دارد. 

به گفته این دسته، اگر سیگنال منفی جدیدی به بازار ارسال شود، این موضوع می‌تواند به طور موقت نوسانات بازار ارز را تحت تأثیر قرار دهد.

تحلیل بازار ارز از مسیر ترامپ

از طرف دیگر، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در ماه آینده برگزار خواهد شد، به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادها و ریسک‌های سیاسی، توجه بازار را به خود جلب کرده است. تحلیلگران سیاسی معتقدند که اگر حزب جمهوری‌خواه یعنی دونالد ترامپ پیروز شود، به دلیل مواضع ضد ایرانی او، احتمال تغییر در روند قیمت‌ها وجود دارد.

در این وضعیت، تحلیلگران تکنیکال چه پیش‌بینی‌هایی درباره روند حرکتی دلار در روزهای آینده دارند؟

در این زمینه، بر اساس شواهد موجود و ادعای معامله‌گران، قیمت دلار در روز یکشنبه با کاهش یک هزار تومانی به محدوده ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. اما در بازار پشت خطی، سرنوشت اسکناس آمریکایی به گونه‌ای دیگر رقم خورد و تا ۶۰ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت. 

 دلار

معامله گران قدرت نمایی می کنند؟

بنابراین، تحلیل‌ها درباره قیمت دلار در روز دوشنبه به دو دسته تقسیم می‌شود. گروهی از معامله‌گران با اشاره به نوسان افزایشی دلار در شب یکشنبه، پیش‌بینی می‌کنند که در سومین روز هفته، بازار شاهد قدرت‌نمایی معامله‌گران افزایشی خواهد بود.

با این حال، در سناریوی دوم، اگر بازارساز مانند روز یکشنبه وارد عمل شود و اقدام به تزریق کند، کار برای جناح افزایشی بازار دشوار خواهد شد.

شرط مهم برای کاهش دلار

فنی های بازار باور دارند که در حال حاضر دو مرز ۶۰ هرار تومان و ۵۹ هزارو ۵۰۰ تومان برای جناح کاهشی مهم است و اگر دلار در این دو محدوده تثبیت شود احتمال تقویت اشباع فروش بیشتر خواهد شد.

در غیر این صورت تا زمانی که دلار بالای سه مرز ۶۰ هزارو ۲۰۰ تومان، ۶۰ هزارو ۵۰۰ تومان و ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان در نوسان باشد احتمال کاهش معنادار قیمت ها تا حدودی دور از انتظار خواهد بود.

مرز مهم در بازار ارز هرات

قیمت دلار در بازار پشت خطی هرات نیز به ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. فعالان این بازار معتقدند که محدوده‌های ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان و ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان برای این بازار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دو مرز مهم برای درهم امارات

در مورد درهم امارات، حفظ قیمت بالای ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان اهمیت دارد. در صورتی که قیمت زیر این دو سطح تثبیت شود، احتمال کاهش قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا