ارز دیجیتال

چطور یک سازنده گمنام گوشی‌های هوشمند چین، قاره آفریقا را فتح کرد؟

اکوایران: بلومبرگ در این گزارش به موفقیت شرکت ترنشن چین در قاره آفریقا پرداخته است. این شرکت با تولید تلفن‌های همراه هوشمند، توانسته سهم قابل توجهی از بازار آفریقا را در اختیار بگیرد.

به گزارش اکوایران، در جاده‌ای شلوغ در شهر لاگوس نیجریه که با مینی‌بوس‌ها و ریکشاهای موتوری مملو شده است، تبلیغات برای داغ‌ترین محصولات فناوری جدید، در سراسر بازار شلوغ لوازم الکترونیکی پخش می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، یک بیلبورد عظیم به نمایش تلفن‌های همراه کامون (Camon) می‌پردازد که محصول شرکت سازنده تلفن همراه «تکنو موبایل» است و قابلیت تصویربرداری با استفاده از هوش مصنوعی را داراست. در نزدیکی، صفحه نمایش شیشه‌ای در امتداد پیاده‌رو، مملو از تلفن‌های هوشمند از شرکت‌های اینفینیکس موبیلِتی و آیتل موبایل است که همگی کمتر از 150 دلار قیمت دارند.

این بِرندها ممکن است برای اکثر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها (و حتی بخش‌های زیادی از آسیا) آشنا نباشند، اما شرکت‌های یادشده توانسته‌اند به سراسر آفریقا تسلط یابند. صاحب همه آن‌ها، یک شرکت مشترک است: شرک ترنشن چین (Transsion Holdings Co).

شرکت ترنشن از سال 2006، تلفن‌های همراه تکنوی خود را به بازار قاره آفریقا عرضه می‌کند. دو سال بعدتر و با عرضه تلفن‌های همراه آیفون شرکت اپل، این شرکت چینی تصمیم گرفت به‌طور اختصاصی بر مشتریان کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا متمرکز شود. در ابتدای کار، شرکت ترنشن به عرضه تلفن‌های همراه ارزان‌قیمت با ویژگی‌های محدود و دارای حاشیه سود کمتر اقدام کرد.

ترنشن 2

شهر کامپالا، اوگاندا، 2014

جهش بزرگ ترنشن

شرکت ترنشن با جهش به رتبه چهارم سهم بازار تلفن‌های همراه هوشمند در سه‌ماهه نخست سال 2024، شگفتی ناظران بازار را رقم زد. همچنین حجم عرضه این شرکت نسبت به یک سال قبل با رشد 85 درصدی همراه شده است.  

اگرچه این شرکت اکنون به رتبه ششم تنزل یافته، اما واضح است که اکنون فرصت فراهم است تا از بازی طولانی خود بهره‌برداری کند. اهمیت به عادات مصرف مشتریان آفریقایی، به تمرکز اصلی ترنشن تبدیل شده است. در طول سال‌ها، این شرکت گوشی‌هایی را با چندین جایگاه برای قرار دادن سیم‌کارت‌ توسعه داده است، زیرا شهروندان آفریقا اغلب برای خدمات بهتر، شرکت‌های ارائه‌دهنده مخابرات را تغییر می‌دهند.

این شرکت تلفن‌های خود را با حسگرهای دوربین مجهز کرده که عکس‌های پوست‌های تیره‌تر را بهبود می‌بخشند و همچنین دارای ماژول‌های صوتی قدرتمند هستند تا مردم محلی که از گوشی‌های خود به عنوان بلندگوی موسیقی استفاده می‌کنند، تجربه بهتری داشته باشند. «ژو ژائوجیانگ» بنیان‌‌گذار شرکت ترنشن، پیش‌تر اعلام کرده بود: «تنها زمانی که شرکت‌ها به شکل حقیقی به سنت و فرهنگ محلی احترام بگذارند، می‌توانند جای پای خود را محکم کنند.»

طبق گفته یک مدیر اجرایی شرکت ترنشن، ژو همیشه بر کاهش هزینه‌های زنجیره تأمین تمرکز داشته است تا حتی ارزان‌ترین محصولات شرکت نیز بتوانند سود کسب کنند. برخی از گوشی‌های ترنشن در دهه 2010 با قیمت 20 دلار یا کمتر فروخته می‌شد.

ترنشن سپس محصولات خود را در سه بِرند تقسیم کرد که در آن زمان فقط در آفریقا در دسترس بودند – که به نوعی، محصولات چینی را به شکلی نشان داد که گویی تولید شرکت‌های آفریقایی بودند. آیتل، گوشی‌های سطح ابتدایی را ارائه می‌داد و تکنو و اینفینیکس گوشی‌های هوشمند سطح بالاتر با قیمت چند صد دلار داشتند.

ترنشن اکنون تقریبا نیمی از بازار گوشی‌های هوشمند آفریقا و حتی سهم بزر‌گ‌تری از گوشی‌های ساده در این قاره را در اختیار دارد. این شرکت چینی همچنین توانسته به بخش‌هایی از آسیا و خاورمیانه راه پیدا کند و به موفقیت برسد. ترنشن اکنون عمده درآمد خود را از مناطق خارج از آفریقا به دست می‌آورد که نشان‌دهنده پتانسیل جهانی گوشی‌های هوشمند این شرکت است.

ترنشن

برای مثال، گوشی‌های ارزان 5G ترنشن در هند در حال به دست آوردن محبوبیت هستند و این شرکت به شکل قابل توجهی به تولید محلی و بازایابی می‌پردازد. در همین حال، سرویس موسیقی این شرکت موسوم به بوم‌پلی (Boomplay) که مانند اسپاتیفای عمل می‌کند، در هر ماه بیش از 90 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد.

در ماه ژوئن، IDC گزارش داد که عرضه گوشی‌های هوشمند در آفریقا در اوایل امسال برای نخستین‌بار از گوشی‌های ساده پیشی گرفته است. این تغییر، فرصتی برای ترنشن است، اما همچنین به معنای رقابت شدیدتر از سوی شیائومی، سامسونگ، اوپو و حتی اپل است. مدیر اجرایی ترنشن می‌گوید حفظ درخشش شرکت با ورود بیشتر برندهای بین‌المللی به بازار قاره آفریقا، چالش بزرگی خواهد بود.

 

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا