فرهنگ و هنر

«فیلم خوب» را «پول» نمی‌سازد!/ خودم را فرزند «سینمای کوتاه» می‌دانم

وی افزود: همه زندگی من در برهه‌ای ۱۰ ساله، با سینمای کوتاه تعریف می‌شود و در این مسیر پیوستگی‌ها و وابستگی‌هایی هم با انجمن سینمای جوانان داشتم. در حال حاضر هم علاوه‌بر عضویت در هیأت مدیره انجمن سینمای جوانان، به‌عنوان هیأت انتخاب و داوری، ارتباطم با سینمای کوتاه را حفظ کرده‌ام.

نمازی درباره تجربه داوری در جشنواره منطقه‌ای مشهد گفت: کاش این امکان وجود داشت که گروهی با نگاه پژوهشی، آثار تولید شده در مقاطع زمانی مختلف در سینمای کوتاه را مورد بررسی قرار بدهند. گاهی شاهد شباهت‌هایی هم به لحاظ مضمونی و هم به لحاظ تکنیکی در میان تعداد قابل توجهی از آثار هستیم که به‌نظرم می‌تواند مورد ارزیابی و تحلیل قرار بگیرد. شخصا هم باید اعتراف کنم انتظارم از معدل کیفی آثار ارسال شده به این رویداد، بیشتر از این‌ها بود.

کارگردان فیلم «شه‌سوار» ادامه داد: تک و توک بودند فیلم‌هایی که با تماشای آن‌ها کیف کردم و لذت بردم اما در مجموع، کماکان معتقدم که سینمای ایران به‌شدت مشکل قصه و فیلم‌نامه دارد. مشخصا در سینمای کوتاه، مشکل پایان‌بندی وجود دارد و لازم است ساختار دوپرده‌ای را باردیگر به فیلمسازان سینمای کوتاه، بشناسانیم. در مجموع بالغ‌بر ۵۰ ساعت فیلم را برای داوری در این رویداد دیدیم و امیدوارم در نهایت بتوانیم بهترین جمع‌بندی را برای داوری رقم بزنیم. 

این کارگردان سینما در ادامه گفت: در میان آثار فیلمی بود که فیلمنامه‌اش بسیار به‌ دلم نشست اما ساختار خوبی نداشت. ترجیحم مواجهه با چنین آثاری است تا اینکه با نمونه‌های برعکس مواجه باشیم که به‌ظاهر هزینه‌های زیادی برای ساختار کرده‌اند اما هیچ قصه‌ای ندارند و مخاطب نمی‌تواند با فضای آن‌ها درگیر شوند. 
نمازی در پایان گفت: واقعیت این است که باید باور کنیم «پول» فیلم نمی‌سازد بلکه «فکر»‌ است که فیلم خوب می‌سازد. اگر فکرمان به درستی کار کند و ایده جذابی داشته باشیم، با یک دوربین بسیار معمولی هم می‌توانیم فیلم خوب بسازیم. در غیر این صورت با بهترین تجهیزات هم هیچ اتفاقی برای ما رخ نمی‌دهد. اولین گام همواره ایده است و گام بعدی نگارش فیلمنامه استاندارد. این دو اصل را اگر مدنظر داشته باشیم، قطعا فیلم‌های موفقی خواهیم ساخت.

شصت و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد- مهروشید از ۱۷ تا ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر مشهد در حال برگزاری است.

۵۷۵۷

خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا