سلامت

۵ توصیه راهگشا؛ اگر برای آزمایشات پزشکی دچار اضطراب می‌شوید

۵ توصیه راهگشا؛ اگر برای آزمایشات پزشکی دچار اضطراب می‌شوید

۵ توصیه راهگشا؛ اگر برای آزمایشات پزشکی دچار اضطراب می‌شوید

معاینات پزشکی، قرارهای بیمارستانی و آزمایش‌های سلامت، بخش رایجی از زندگی هستند، به‌ویژه وقتی که سن ما بالا می‌رود و از بیماری‌ها، ناخوشی یا علائم دیگر رنج می‌بریم. اما علیرغم اهمیت آنها، بسیاری از مردم تمام تلاش خود را می‌کنند تا از اجرای چنین تعهداتی اجتناب کنند زیرا از استرس و اضطراب شدید ناشی از مراجعه به کلینیک‌های چکاپ سلامت رنج می‌برند و در زمان انتظاربرای دریافت نتایج آزمایش‌ها، ترسی با آنان همراه است.

زینب کامرانی: اگر فردی هستید که انتظار برای دریافت نتایج آزمایش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های پزشکی را سخت می‌دانید و از نظر روانی و ذهنی برای شما دردسر ایجاد می‌کند، ممکن است از بیماری «اضطراب در مورد نتایج معاینات پزشکی» یا (ScanXiety) رنج ببرید.

آیا نگران نتایج آزمایشات پزشکی هستید؟
این که آیا نگران نتایج آزمایش خون یا تجزیه و تحلیل برای تشخیص یک بیماری جدی، یا هر نوع معاینه دیگری هستید، ممکن است تصور کنید که نتیجه آزمایش بد خواهد بود، و برخی حتی ممکن است در این باور تا آنجا پیش بروند که صرفاً دانستن اینکه از چه چیزی رنج می برند ممکن است وضعیت آنها را بدتر کند. بسیاری از افرادی که منتظر نتایج آزمایشات پزشکی هستند احساس شدید اضطراب را تجربه می‌کنند و آنقدر رایج است که به بیماری «اضطراب از نتایج آزمایشات و معاینات پزشکی» معروف شده است.

۵ توصیه راهگشا؛ اگر برای آزمایشات پزشکی دچار اضطراب می‌شوید

علائم اضطراب برای نتایج معاینات پزشکی
احساس اضطراب می‌تواند در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کند و احساس درماندگی‌تان را تشدید کند که عبارتند از:

– سخت شدن تمرکز
– سخت خوابیدن
– رنج کشیدن با ضربان قلب سریعتر از حد معمول
– فشار خون بالاتر از حد معمول
– رنج بردن از افکار ترسناک یا وسواس مداوم
– ترس از ابتلا به بیماری یا بازگشت آن
– بی‌اشتهایی و نوسانات خلقی
– احساس تهوع
– نشان دادن‌علاقه کم به سرگرمی‌های معمول و فعالیت‌های موردعلاقه
– رنج بردن از تعریق زیاد

پس از مشاهده رفتار خود و اطمینان از اینکه از برخی یا بیشترعلائم قبلی رنج می‌برید، باید بدانید که راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما در رسیدن به آرامش، آگاهی و کنترل احساساتتان در زمان انتظار کمک کند.
در اینجا نکات اصلی ما برای کاهش اضطراب در انتظار نتایج هر نوع آزمایش پزشکی، اعم از ام آر آی، سی تی اسکن، اشعه ایکس، سونوگرافی، بیوپسی(نمونه‌برداری) یا هر آزمایش دیگری است:

۱-به یاد داشته باشید که احساسات شما طبیعی است
انتظار برای نتایج آزمایش و بررسی‌ها می‌تواند یک تجربه مهم و طاقت‌فرسا باشد. اگر احساس اضطراب، استرس یا افسردگی می‌کنید، مطمئن باشید و حتما بدانید که احساسات شما طبیعی است و بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن سن و وضعیت سلامتی آنها را درک می‌کنند.
اغلب اوقات، رنجش از اضطراب می‌تواند احساسات شما را بدتر کند. اگرچه ممکن است نادیده گرفتن اضطراب وسوسه‌انگیز باشد، اما شفاف‌سازی احساسات خود برای خود و پذیرش آنها می‌تواند به شما در غلبه بر مشکل کمک کند. پس در نظر داشته باشید که افکار خود را بنویسید یا احساسات خود را با یکی از اعضای خانواده و افراد نزدیک در میان بگذارید.

۲- بدترین را تصور نکنید
به راحتی می‌توان حدس زد که چون پزشک از شما خواسته است آزمایش پزشکی خاصی انجام دهید، این لزوماً به این معنی است که شما بیماری یا وضعیت سلامت خاصی دارید. اما این نوع تفکر منفی هرگز درست نیست.
اغلب اوقات، ارائه‌دهنده مراقبت‌های پزشکی ممکن است آزمایش‌هایی را برای رد بیماری‌ها یا شرایط خاص یا صرفاً به دلیل احتیاط و پیشگیری درخواست کند. بنابراین، مهم است که به خاطر داشته باشید که انجام معاینه یا تجزیه و تحلیل پزشکی خود به خود به این معنی نیست که چیزی اشتباه است.

۳- قدم‌هایی بردارید که به شما احساس قدرت و کنترل می‌دهد
در حالی که منتظر نتایج آزمایشات پزشکی هستید، ممکن است احساس درماندگی کنید. این درماندگی، یا احساس خارج از کنترل، می‌تواند به شما احساس اضطراب شدید بدهد. اما مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای کنترل بیشتر احساس انجام دهید. به عنوان مثال، هنگامی که با پزشک خود ملاقات می‌کنید، یادداشت‌برداری کنید تا به شما کمک کند آنچه را که می‌خواهید در مورد آن صحبت کنید، به خاطر بسپارید.
در مورد آزمایش و زمان دریافت نتایج سؤالات را بپرسید و دقیقاً بپرسید که چگونه نتایج را دریافت خواهید کرد، از طریق تماس تلفنی، حضوری یا از طریق ایمیل. دانستن زمان و چگونگی انتظار نتایج می‌تواند به شما کمک کند آرامش بیشتری داشته باشید و احساسات خود را کنترل کنید.

۴- در جستجوی اینترنتی افراط نکنید
اینترنت مملو از اطلاعات در مورد بیماری‌ها، شرایط سلامتی و نتایج معاینات مختلف پزشکی است، اما این بدان معنا نیست که هر شرایطی برای شما صدق می‌کند، زیرا بسیاری از اطلاعاتی که می‌یابید ممکن است اشتباه یا گمراه‌کننده باشند.
علاوه بر این، خواندن اطلاعات اینترنتی در مورد بیماری‌ها ممکن است استرس و اضطراب غیر ضروری را در زمان انتظار برای دریافت نتایج افزایش دهد. بنابراین، کارشناسان همیشه توصیه می‌کنند به جای جستجوی اطلاعات در اینترنت، ابتدا با یک پزشک صحبت کنید.

۵ توصیه راهگشا؛ اگر برای آزمایشات پزشکی دچار اضطراب می‌شوید

۵- میان مشغله کاری و آرامش تعادل برقرار کنید
برای برخی از افرادی که به هنگام انتظار احساس اضطراب می‌کنند، حواس پرتی و پر کردن زمان خود با فعالیت‌ها بهترین راه برای مقابله با آن است تا اندکی احساس آرامش کنند.
در مقابسه با دیگران، فرصتی برای آرام کردن ذهن و دنبال کردن فعالیت‌های متفکرانه، مانند دعا، مدیتیشن، یا تمرینات تنفسی، ممکن است بهترین باشد. اینها را امتحان کنید و آنچه برای شما مناسب است را بیابید.
به طور کلی، مهم است که در حین انتظار برای گرفتن نتایج آزمایشات و معاینات پزشکی، کارهایی را که معمولاً از آن لذت می‌برید انجام دهید و به روال عادی زندگی‌تان ادامه دهید. به عنوان مثال، وقت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید، به سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان بپردازید و برنامه معمولی خوابتان را رعایت کنید.
اگر از احساس اضطراب شدید رنج می‌برید، لازم است با یک روانشناس متخصص مشورت کنید تا با بررسی علل مشکل، اقدامات رفتاری لازم را انجام داده و سلامت روانی‌تان را افزایش دهد.

منبع: الجزیره

۴۷۲۳۲

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا