کنسول ۴۵ دلاری روسی حریف ایکسباکس و پلیاستیشن نمیشود!
اوایل امسال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تولیدکنندگان و سازندگان حوزه تکنولوژی روسی دستور داد تا کنسول بازی بومیای طراحی کنند. این کنسول باید قادر به رقابت با غولهای این صنعت مثل پلیاستیشن و ایکسباکس باشد.
این پروژه بلندپروازانه با هدف تثبیت جایگاه روسیه بهعنوان رقیبی جدی در بازار جهانی بازیهای ویدیویی و همچنین ارتقای فناوری داخلی این کشور آغاز شد. با این حال گزارشهای اخیر نشان میدهد که این مسیر چندان هموار نبوده است.
قماربازان روسی/ آغاز پروژهای بلندپروازانه با چالشهای بزرگ
بنیاد اسکولکُوو که مسئولیت توسعه اولیه این کنسولها را بر عهده دارد با مشکلات فنی جدی روبهرو شده است. بر اساس گزارشی از سایت Habr.com فناوری اصلی مورد نیاز برای پشتیبانی از چنین کنسولی، بهویژه پردازنده البروس، هنوز توان رقابت با عملکرد کنسولهای پیشرفتهای مانند پلیاستیشن 5 و ایکسباکس سری ایکس را ندارد.
آنتون گورِلکین نایبرئیس کمیته سیاست اطلاعاتی مجلس دومای روسیه در بیانیهای که توسط Habr.com و Tom’s Hardware منتشر شد به این چالشها اشاره کرد:
امیدوارم همکاران من با مسئولیت کامل به این وظیفه نزدیک شوند و به چیزی واقعاً انقلابی دست پیدا کنند. در نهایت برای همه روشن است که پردازندههای البروس هنوز به سطحی از توسعه نرسیدهاند که بتوانند رقابتی برابر با PS5 و Xbox ایجاد کنند. بنابراین راهحل باید غیرمعمول باشد
این اظهارات صریح نشاندهنده فاصله تکنولوژیکی بین پردازندههای ساخت روسیه و سختافزارهای پیشرو مانند محصولات اینتل و AMD است. با وجود این مشکلات گورِلکین بر اهمیت ایجاد پلتفرمی مستقل برای ترویج بازیهای ویدیویی داخلی و گسترش مخاطبان آن فراتر از بازیهای رایانهای و موبایلی تأکید کرد.
استراتژی دوگانه برای تسخیر بازار جهانی
گزارشها حاکی از آن است که روسیه در حال کار روی دو نوع کنسول بازی است. اولین کنسول بهعنوان یک دستگاه «نه چندان قدرتمند» توصیف شده است در حالی که تمرکز دومین مدل بر بازیهای ابری است. کنسول دوم که با قیمت فوقالعاده ارزان ۴۵ دلار عرضه خواهد شد به نظر میرسد تلاشی واقعبینانهتر برای ورود به بازار باشد.
تصویر اولیهای که اخیراً از کنسول ۴۵ دلاری منتشر شده است یک کنترلر شبیه به ایکسباکس یک ریموت کوچک و یک دانگل USB را نشان میدهد. این طراحی ساده نشان میدهد که دستگاه به دنبال جذب گیمرهای کمهزینه یا کسانی است که از رایانههای با عملکرد پایین استفاده میکنند.
بازیهای ابری؛ نقطه امید یا مانع جدید؟
کنسول ارزانتر قرار است از بازیهای ابری از طریق پلتفرم MTS Fog Play استفاده کند. همانطور که در مقالهای از RBC.ru توضیح داده شده است این سیستم برای «بازیهای ابری» طراحی شده است و به کاربران رایانههای «ضعیف» اجازه میدهد بازیهایی با نیازهای سیستمی بالا را تجربه کنند. با استفاده از فناوری ابری این کنسول میتواند برخی از محدودیتهای سختافزاری تولیدکنندگان روسی را دور بزند.
این رویکرد با روندهای جهانی صنعت بازی مانند خدمات NVIDIA GeForce Now و Xbox Cloud Gaming هماهنگ است. با این حال ارائه تجربهای روان از بازیهای ابری به زیرساخت قوی و اتصال اینترنتی مناسب نیاز دارد که میتواند چالشی دیگر برای روسیه باشد.
آیا نوآوری میتواند برگ برنده کنسول روسی باشد؟
با وجود این موانع مقامات روسیه همچنان به ایجاد چیزی نوآورانه خوشبین هستند. تأکید گورِلکین بر توسعه یک راهحل «جدید » نشان میدهد که موفقیت پروژه ممکن است به نوآوری بستگی داشته باشد، نه رقابت مستقیم با پلیاستیشن و ایکسباکس از نظر سختافزاری.
هدف راهبردی این پروژه فراتر از دستاوردهای صرفاً فناورانه است. دستور پوتین به دنبال تقویت استقلال تکنولوژیکی روسیه ارتقای توسعه بازیهای داخلی و کاهش وابستگی به فناوری غربی است. اگرچه این اهداف بلندپروازانه به نظر میرسند اما منعکسکننده زمینه ژئوپلیتیکی گستردهتری هستند که این پروژه را به جلو میراند.
سرنوشت کنسولهای روسی؛ موفقیت یا شکست؟
بازار جهانی بازیهای ویدیویی بهشدت رقابتی است و بازیگران مطرح آن دههها تجربه دارند. مایکروسافت سونی و حتی نینتندو سرمایهگذاریهای سنگینی در تحقیق و توسعه و همچنین همکاریهای گسترده انجام میدهند تا جایگاه خود را حفظ کنند.
برای اینکه کنسولهای داخلی روسیه بتوانند جایی در این بازار پیدا کنند باید ارزش منحصربهفردی ارائه دهند؛ چه از طریق قیمت مناسب چه محتوای انحصاری و چه ویژگیهای نوآورانه.
اگرچه ایده یک کنسول ۴۵ دلاری جذاب به نظر میرسد اجرای آن باید انتظارات گیمرهای مدرن را برآورده کند. عملکرد سهولت استفاده و دسترسی به بازیهای مناسب از جمله عوامل حیاتی هستند که موفقیت این کنسولها را تعیین میکنند.
تلاش روسیه برای رقابت با ایکسباکس و پلیاستیشن یک حرکت جسورانه است که هم انگیزههای فناورانه و هم اهداف سیاسی دارد. با وجود چالشهای قابلتوجه تمرکز بر نوآوری و بازیهای ابری ممکن است مسیری رو به جلو ارائه دهد. با این حال اینکه آیا این کنسولها میتوانند در بازار جهانی موفق شوند یا خیر سوالی است که تنها زمان به آن پاسخ خواهد داد.
اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه علم و فناوری تجارتنیوز بخوانید.
منبع تجارت نیوز