اقتصاد و سرمایه

کاهش نرخ بهره بین بانکی با وجود افت تزریق پول در بازار شبانه/ بازار باز خلوت‌تر شد

کاهش نرخ بهره بین بانکی با وجود افت تزریق پول در بازار شبانه/ بازار باز خلوت‌تر شد

نرخ بهره بین بانکی در حالی به رقم 23.63 درصد کاهش یافت که تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز و بازار بین بانکی کاهشی شد.


به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی به‌تازگی بخش نرخ سود در وب‌سایت رسمی خود را منتشر کرده و جدیدترین آمار و ارقام از نرخ بهره بین بانکی و نرخ توافق بازخرید در هفته گذشته را ارائه کرده است. بر این اساس، با وجود کاهش قابل توجه تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز و بازار بین بانکی، نرخ بهره بین بانکی هفته منتهی به 13 تیرماه سال جاری را نزولی به پایان رسانده است. این در حالیست که حداقل نرخ توافق بازخرید همچنان در سطح 24 درصد میخکوب شده است.

نرخ بهره بین بانکی 23.63 درصد شد

بر اساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، پس از آنکه نرخ بهره بین بانکی هفته منتهی به ششم تیرماه را بدون تغییر به پایان رساند و روی سطح 23.66 درصدی تثبیت شد، در هفته گذشته کاهشی اندک را رقم زد. طوری که میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در پایان این هفته روی سطح 23.63 درصدی قرار گرفت.

افت نرخ سود مبادلات در بازار بین بانکی در حالی کاهشی شد که رقم اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها در این بازار، یا همان تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز افت کرد. به نحوی که بانک مرکزی که در هفته منتهی قبل حدود 43 هزار میلیارد تومان در این بازار تزریق کرده بود، در هفته مورد بررسی حدود سه هزار میلیارد تومان به سه بانک و موسسه اعتباری وام داد که این رقم، کمترین میزان ثبت شده در چهار هفته اخیر محسوب می‌شود. گفتنی است که در همین هفته، هزار و 480 میلیارد تومان از این مبلغ توسط بانک‌ها تسویه شد و به منابع بانک مرکزی بازگشت.

نرخ بین بانکی 04.13

تداوم کاهش معاملات در بازار باز

بررسی‌ها نشان می‌دهند که علاوه بر بازار بین بانکی، رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز نیز برای دومین هفته متوالی کاهشی شده است که اصلی‌ترین دلیل آن، افزایش زمان سررسید بخشی از ریپوهای بازار باز در دو هفته اخیر به 85 روز و 84 روز است.

این روند در عملیات بازار باز این هفته نیز ادامه یافت و از مجموع 31 هزار و 880 میلیارد تومان سفارشی که در این بازار ارسال شد، هفت هزار و 980 میلیارد تومان از آن با سررسید 84 روزه و 23 هزار و 900 میلیارد تومان از آن با سررسید هفت روزه بود که بانک مرکزی با همه این سفارش‌ها موافقت کرد.

در بازار باز این هفته که سیزدهمین حراج بازار باز سال بود، 13 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی شرکت کردند. همچنین در همین مدت، 33 هزار و 860 میلیارد تومان از مبلغی که بانک مرکزی به بانک‌ها وام داده بود تسویه شد و بانک‌های این مبلغ را به بانک مرکزی بازگرداندند.

باز 04.10












منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا