چین بهدنبال تبدیل خودروهای برقی به باتریهای غولپیکر شهری
اکوایران: چین میخواهد از میلیونها خودروی برقی حاضر در این کشور بهعنوان منابع انرژی بهرهبرداری کند و در زمان افزایش تقاضای برق، آنها را مورد استفاده قرار دهد. این موضوع نقش خودروهای برقی را از مصرفکنندگان الکتریسیته به تأمینکنندگان انرژی تغییر میدهد.
به گزارش اکوایران، چین در حال اجرای یک برنامه آزمایشی است تا به بررسی این موضوع بپردازد که آیا میتوان میلیونها خودروی الکتریکی را به شبکه ملی برق وصل کرد و از آنها بهعنوان منابع انرژی استفاده کرد یا خیر. در واقع این پروژه خواهان آن است که ماهیت خودروهای برقی بهعنوان مصرفکنندگان بالای انرژی را تغییر دهد.
به نوشته بلومبرگ، این آزمایش گسترده که توسط آژانس برنامهریزی اقتصادی و رگولاتور انرژی چین حمایت میشود، برای بزرگترین بازار خودروی جهان یک موضوع کلیدی به حساب میآید، چراکه میتواند نگرانیها درباره امنیت انرژی همزمان با سرعت گرفتن استفاده از خودروهای الکتریکی را کاهش دهد.
ناوگان خودروهای برقی چین در سال 2024 بهتنهایی حجمی از انرژی معادل کل مصرف برق سوئد در سال گذشته میلادی را مصرف کرد. بیش از 11 میلیون دستگاه خودروی برقی در چین در سال 2024 به فروش رسید که معادل 45 درصد از کل فروش خودروهای برقی جدید بود.
اگر پکن بتواند بهشکل موفقیتآمیز خودروهای الکتریکی را به یک منبع انرژی تبدیل کند که در زمانهای اوج تقاضا، برق این خودروها به شبکه ملی الکتریسیته بازگردانده شود، این موضوع پیامدهای جهانی بزرگی برای استانداردهای فناوری شارژ خودرو به شبکه (V2G) خواهد داشت.
همچنین ارائه مشوقهای مالی برای افرادی که برق خودروهای خود را به شبکه بازمیگردانند، میتواند بهکارگیری خودروهای الکتریکی را بیش از پیش گسترش دهد، در حالیکه با کاهش اتکا به نفت و گاز، روند گذار بهسوی انرژیهای تجدیدپذیر را تسریع میکند.
آلن جن، یک کارشناس خودروهای برقی در موسسه مطالعات حملونقل دانشگاه کالیفرنیا، اعلام کرد: «یک فرصت اقتصادی بزرگ وجود دارد. بازیگرانی وجود دارند که در حال بررسی جنبههای اقتصادی این موضوع برای کسب ارزش هستند.»
اولین دسته از 30 پروژه شارژ دوطرفه خودروهای الکتریکی توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در ابتدای ماه جاری میلادی اعلام شد. آزمایشها همچنین از شارژ هوشمند استفاده خواهند کرد که همراه با ذخیره انرژی توسط خودروهای الکتریکی و بازگرداندن برق به شبکه، میتواند به معنای شارژ کامل در دورههای کمتقاضای برق باشد.
هدف از این تلاش ملی، سرعت بخشیدن به توسعه این فناوری پس از آزمایشهای اولیه است که بهشکل گسترده توسط شرکتها پیش میرود. در واقع، خودروسازان چین دستکم پنج سال است که بهدنبال کاربردهای مختلف فناوری V2G بودهاند. از ابتدای سال 2020، شرکت دانگفنگ موتور کورپوریشن بههمراه State Grid یا همان شرکت دولتی برق چین بهعنوان بزرگترین شرکت برق جهان، برای ادغام زیرساختهای خودروهای برقی در تجارت برق پاک و پیشبرد پذیرش فناوری V2G، با یکدیگر شریک شدند.
در سال 2021، شرکتهای بیوایدی و لِوو موبیلتی (Levo Mobility) از یک همکاری خبر دادند که در آن هدف خرید پنج هزار خودروی تجاری بیوایدی مجهز به فناوری V2Gدر یک بازه پنجساله اعلام شد.
همچنین شرکت بامو و تولیدکننده برق ایالت کالیفرنیا، PG&E، تقریبا یک دهه است که خودروهایی را آزمایش میکنند که برق را به شبکه بازمیگردانند. برنامه آنها به رانندگان بامو مشوقهای نقدی میدهد تا در ساعات غیر اوج مصرف که انرژی تجدیدپذیر بیشتری در دسترس است، شارژ خود را انجام دهند.
با حضور دهها میلیون خودروی برقی و پلاگین هیبریدی در جادههای چین، این بهترین مورد آزمایشی است. طبق تحلیل اخیر بلومبرگ نیو انرژی فایننس (BNEF)، سیستم برق این کشور نیز به اندازه کافی بزرگ است که از تخلیه برق میلیونها خودروی برقی پشتیبانی کند و میتواند این کار را در سطوحی اقتصادی انجام دهد که رانندگان را به شرکت در آن جذب کند.
منبع اکو ایران