فرهنگ و هنر

چرا صداوسیما فقط باید در بزنگاه‌ها کار خوب کند/ توجه به زنان توسط صداوسیما کار بسیار درستی است نمی‌توان نیمی از جمعیت جامعه را نادیده بگیریم

مهسا بهادری: تنها دوازده روز تا برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری باقی‌مانده و تریبون‌های متعددی در اختیار شش کاندیدا قرار گرفته تا برنامه‌های خود در حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را با مخاطبان در میان بگذارند و نکته قابل توجه برگزاری این گفت‌وگوهای ویژه خبری و میزگردها این است که اجرای تعدادی از برنامه‌ها در اختیار زنان مجری قرار دادر که برای صداوسیما اتفاق خوبی قلمداد می‌شود. در کنار این ماجرا حضور کارشناسان متخصص در هر بخش نیز می‌تواند تا حدودی دغدغه‌ها و چالش‌های موجود در جامعه را با کاندیداها مطرح کند و چشم‌انداز آن‌ها را جویا شود.

اما برای اینکه بدانیم آیا این نحوه برگزاری برنامه‌ها تاثیرگذار است و دیدگاه‌های متفاوت اعضای جامعه را منعکس می‌کند یا خیر، با امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت برگزاری مناظرات و میزگردهای سیاسی با حضور کارشناسان هر حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من دو نکته نسبت به این اقدام دارم، اول اینکه استفاده از کارشناسان و مجریان خانم در مناظره‌های تلویزیون اتفاق بسیار خوبی است، چون می‌توانند کارشناس‌هایی را بیاورند تا درجریان چشم‌اندازهای نامزدهای انتخاباتی در حوزه‌های مختلف مثل سیاست، اقتصاد و فرهنگ قرار بگیرند و آن‌ها را به چالش بکشند و دغدغه اصلی جامعه را مطرح کنند. نکته دوم اما یک نقد به چیدمان کارشناس‌ها است که چرا در میان آن‌ها کارشناسانی از طیف‌های مختلف که کمتر در صداوسیما حاضر می‌شوند حضور ندارند؟ به عقیده من حضور افرادی که بسیار زیاد در صداوسیما حاضر می‌شوند ممکن است که نتواند همه مخاطبان را اقناع کند یا نظر جمعیت بیش‌تری را جلب کند اما در مجموع اتفاق خوبی به شمار می‌آید که مخاطب همواره از صداوسیما خواسته است.

حضور کارشناسان متعدد از اقشار مختلف تا چه اندازه می‌تواند عدالت رسانه‌ای را رعایت کند و دیدگاه‌های متفاوت اعضای جامعه را منعکس کند؟

یکی از مزیت‌های این میزگردها این است که کاندیداها کارشناسان خود را هم به برنامه می‌آورند و این یک نوع نوآوری است که دیدگاه افراد و اقشار متفاوت را هم تا حدودی منعکس می‌کند.

چرا صداوسیما فقط باید در بزنگاه‌ها کار خوب انجام دهد/ توجه به زنان توسط صداوسیما کار بسیار درستی است نمی‌توان نیمی از جمعیت جامعه را نادیده بگیریم

فکر می‌کنید با این حرکت صداوسیما می‌تواند در چنین بزنگاهی اقشار بیش‌تری از افراد جامعه را جذب کند؟

بحث این است که چرا صداوسیما فقط باید در بزنگاه‌ها کار خوب انجام دهد، اعتقاد من بر این است که صداوسیما باید همین رویه را در پیش بگیرد چون فقط متعلق به یک قشر خاص نیست. صداوسیما متعلق به مردم است و از پول همین مردم هم اداره می‌شود. آن‌ها باید از طیف‌های متعددی کمک بگیرند چون سلیقه‌های متفاوتی حضور دارد.

نظر شما درباره اینکه اجرای بخشی از برنامه‌ کاندیداها بر عهده زنان است چیست؟ به نظر گام مثبت و رو به جلویی برای صداوسیما قلمداد می‌شود.

زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و جایگاهشان هم در دین مبین اسلام و هم در فرهنگ اسلامی بسیار بالا است، من فکر می‌کنم حضور زنان در انتخابات بسیار تاثیرگذار است، حالا چه به عنوان کاندیدا، چه به عنوان رای دهنده ما نمی‌توانیم نقش زنان را نادیده بگیریم. چطور خانم‌ها می‌توانند پای صندوق‌ها بایستند و از آرا حفاظت کنند اما حق این را نداشته باشند که برنامه اجرا کنند؟ چنین اتفاقی اصلا ممکن نیست، بنابراین احقاق حق زنان توسط صداوسیما کار بسیار درستی بوده است.

۲۴۵۲۴۵

خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا