ارز دیجیتال

چرا بهره‌وری صنعت فناوری اطلاعات ژاپن سقوط کرد؟

ژاپن بزرگ‌ترین کاهش بهره‌وری نیروی کار در صنعت فناوری اطلاعات (IT) را در میان کشورهای گروه 7 تجربه کرد. در این گزارش از «نیکی» آمار و دلایل آورده شده است.

به گزارش اکوایران، صنعت فناوری اطلاعات (IT) ژاپن در فاصله سال‌های 2019 تا 2023، بزرگ‌ترین کاهش بهره‌وری نیروی کار را در میان اقتصادهای پیشروی گروه 7 (G7) به ثبت رسانده است.

براساس گزارش نیکی آسیا، نیروی کار در صنعت فناوری اطلاعات نتوانسته سودی متناسب با شرایط ایجاد کند. به همین دلیل، ژاپن بزرگ‌ترین افت بهره‌وری نیروی کار فناوری اطلاعات را در میان کشورهای گروه 7 به ثبت رسانده است.

گزارش مرکز بهره‌وری ژاپن نشان می‌دهد که بهره‌وری نیروی کار تعدیل‌شده با تورم در بخش فناوری اطلاعات (IT) در فاصله چهار سال از 2019 تا 2023، افت 13 درصدی نسبت به واحد ین را تجربه کرده است. ارزش افزوده، به‌عنوان درآمد منهای هزینه کالاها و خدمات مورد استفاده در تولید تعریف می‌شود.

این آمار چطور معنادار می‌شود؟

مقایسه آمار ژاپن با چند کشور دیگر در گروه 7 (G7) می‌تواند نشان دهد که این کاهش تا چه اندازه معنادار است. برای مثال در همین بازه زمانی، بهره‌وری در ایالات متحده افزایش 27 درصدی و در بریتانیا افزایش 9 درصدی را نسبت به واحد پول محلی تجربه کرده است.

در میان سه کشور گروه 7 که در این زمینه، کاهش بهره‌وری را تجربه کرده‌اند، ژاپن تنها کشوری است که افت دو رقمی داشته و وضعیت وخیمی را به نمایش گذاشته است. کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا عضو گروه 7 هستند.

مرکز بهره‌وری ژاپن شاخصی پایه با مقدار 100 را برای سال 2019 یعنی پیش از همه‌گیری کرونا در نظر گرفته و با استفاده از داده‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) تحلیل خود را روی داده‌ها انجام داده است.

یاسوهیرو کیوچی، پژوهشگر ارشد اصلی در مؤسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی در توکیو، می‌گوید: «انتظار می‌رود صنعت فناوری اطلاعات نقش محوری در پیشبرد تحول دیجیتال ژاپن ایفا کند، اما بهره‌وری آن همچنان پایین است.»

چرا بهره‌وری نیروی کار صنعت فناوری اطلاعات ژاپن کاهش یافت؟

شرکت‌های فناوری اطلاعات ژاپنی مانند فوجیتسو، ان‌ای‌سی و گروه داده ان‌تی‌تی به‌طور سنتی سیستم‌هایی را برای مشتریان مانند تولیدکنندگان و سازمان‌های دولتی توسعه داده‌اند. این شرکت‌های فناوری اطلاعات، نیروی کار خود را در پاسخ به افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در فناوری‌های دیجیتال، مانند کنفرانس آنلاین، در طول همه‌گیری گسترش و افزایش دادند. داده‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۳، آن‌ها در مجموع ۲.۳۵ میلیون نفر را استخدام کردند که حدود ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۹ را به نمایش می‌گذارد.

نمودار

با این حال، میزان ارزش افزوده تولیدشده توسط این بخش در همان دوره تنها ۵ درصد رشد کرده که در مقایسه با افزایش ۳۹ درصدی در ایالات متحده و افزایش ۱۲ درصدی در آلمان، قابل تامل است. این رشد کند عمدتاً به دلیل تأخیر ژاپن در گذار به رایانش ابری و سایر خدمات دیجیتال پیشرفته است.

در ژاپن، خرده‌فروشان، تولیدکنندگان و سایر کسب‌وکارها معمولاً توسعه سیستم‌ها را به شرکت‌های فناوری اطلاعات برون‌سپاری می‌کنند. طبق گزارش آژانس ترویج فناوری اطلاعات (IPA) ژاپن، شرکت‌های فناوری حدود ۷۴ درصد از مهندسان فناوری اطلاعات این کشور را استخدام می‌کنند. آن‌ها اغلب سیستم‌هایی متناسب با نیازهای مشتریان خاص می‌سازند، فرآیندی پرزحمت که اغلب نیازمند اعزام مهندسان به محل برای مدیریت عملیات و ارائه پشتیبانی است.

در ایالات متحده و سایر کشورهایی که خدمات ابری به‌طور گسترده پذیرفته شده‌اند، مهندسان داخلی در شرکت‌های مشتری مانند نایک و والمارت سیستم‌ها را با استفاده از اجزای استاندارد مبتنی بر ابر از ارائه‌دهندگان مانند ادوبی و خدمات وب آمازون پیکربندی می‌کنند. این رویکرد به شرکت‌های فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا روی توسعه نرم‌افزار و بهینه‌سازی مداوم سیستم تمرکز کنند، در حالی که عملیات خود را به‌طور مؤثرتری مقیاس‌بندی می‌کنند.

در نتیجه، کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات ایالات متحده و اروپا نرم‌افزارهای پیشرفته را بسیار سریع‌تر از همتایان ژاپنی خود توسعه داده‌اند، که بسیاری از آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای به محصولات دیجیتال خارجی وابسته شده‌اند.

این وابستگی در کسری دیجیتال ژاپن منعکس شده که ناشی از افزایش پرداخت‌ها برای خدمات ابری خارجی و سایر فناوری‌های دیجیتال است. طبق تراز پرداخت‌های این کشور، این کسری‌ها در طول دهه تا سال ۲۰۲۴ بیش از سه برابر شد و به رکورد بالای ۶.۷ تریلیون ین (۴۵ میلیارد دلار) رسید، که از کسری تجاری ژاپن به میزان ۵.۴۷ تریلیون ین در همان سال پیشی گرفت.

طبق گزارش شرکت خدمات نیروی انسانی هومن رسوسیا مستقر در توکیو، پیش‌بینی می‌شود تعداد متخصصان فناوری اطلاعات در ژاپن در سال ۲۰۳۵ به اوج خود یعنی ۱.۵۶ میلیون نفر برسد. با شروع کاهش نیروی کار، حفظ عملیات پرزحمت دشوارتر خواهد شد. در پاسخ، انتظار می‌رود شرکت‌های بیشتری فناوری‌های هوش مصنوعی را برای افزایش بهره‌وری و حفظ رقابت‌پذیری اتخاذ کنند.

برخی از کسب‌وکارها از هم‌اکنون شروع به اجرای این تغییرات کرده‌اند. برای مثال، ان‌تی‌تی دیتا قصد دارد هوش مصنوعی مولد را در کل فرآیند توسعه سیستم برای مشتریان خود ادغام کند، با هدف بهبود کارایی به میزان ۲۰ درصد برای هر کارمند.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا