علم و فناوری

چالش‌های خرید و فروش آنلاین طلا چیست؟



به گزارش تجارت نیوز،

هرچند که بازار آنلاین طلا عمر بیشتری از آنچه که عموم مردم تصور می‌کنند دارد، در چند ماه اخیر کمپین‌های تبلیغاتی پرشور پلتفرم‌های آنلاین معاملاتی تبادل طلا مورد توجه قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر فشار بانک مرکزی برای جلوگیری از خالی‌فروشی، سواستفاده و سرقت سرمایه عمومی و همینطور محافظت از سلامت بازار باعث شد بار دیگر این پلتفرم‌ها و بازارشان مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار بگیرد.

نشست خبری «نوآوری در سرمایه‌گذاری طلا» با تکیه بر همین اتفاقات از سوی پلتفرم میلی‌گلد برگزار شد.

طلا به عنوان دارایی؛ چرایی توجه شدید مردم به پلتفرم‌های آنلاین معامله طلا

نوسانات اقتصادی و سقوط ارزش ریال باعث شده عام مردم به تبدیل پول خود روی آورده و سرمایه‌گذاری کنند. بورس و خاطرات تلخی که محصول اتفاقت سال‌های 98 و 99 است، مردم و سرمایه‌شان را به سمت ارزهای دیجیتال سوق داد. در سال‌های گذشته میزان تراکنش‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال رشد بسیاری داشته است.

طلا فلز گران‌قیمتی که در طول قرون ارزش خود را حفظ کرده و همچنان جزو باارزش‌ترین دارایی‌ها در جهان به حساب می‌آید. معامله طلا اما با سبک زندگی جدید هم‌خوانی ندارد. اینجاست که استارتاپ‌ها وارد میدان می‌شوند. حالا مدتی می‌شود که بازار دیجیتال طلا ایجاد شده است. افراد در لحظه توان تحلیل قیمت طلا را دارند و می‌توانند به صورت آنلاین وارد بازار شوند. هر چند که هنوز در میان افکار عمومی نسبت به این بازار بدبینی‌هایی وجود دارد. 

این بدبینی ناشی از نگاه سنتی به این بازار است. پلتفرم‌های مبادله آنلاین طلا هم در حال تلاش برای ساختن چنین اعتباری هستند. پلتفرم‌هایی که تعدادشان هم کم نیست اخیرا از سوی بانک مرکزی تحت فشار قرار گرفته‌اند. بانک مرکزی و انجمن توسعه تجارت الکترونیک با اهدافی ذکر شد، فعالیت پلتفرم‌ها را مشروط به این کردند که ذخیره طلای خود را در بانک معتبری که مورد تائید بانک مرکزی‌ست قرار دهند. 

بانک مرکزی به عنوان نهاد تنظیم‌گر و نظارتی موظف است بستری برای شکل‌گیری تجارت مهیا کند. سامانه جامع تجارت‌ که اتفاقا در این نشست هم به آن اشاره شد معاملات را رصدپذیر می‌کند.

آیا طلا فرصتی عادلانه برای حفظ و افزایش سرمایه‌ است؟

مصطفی اکرمی مدیرعامل میلی، در سخنرانی ابتدایی خود به اهداف تاسیس میلی پرداخت و گفت: «میلی با هدف ایجاد دسترسی آسان و امن برای مردم به سرمایه‌گذاری پایدار در طلا، راه‌اندازی شد.» او بیان کرد که طلا از دیدگاه‌شان به معنای فرصتی عادلانه‌ای برای حفظ و افزایش سرمایه عموم است. 

اکرمی در قسمت دیگری اظهار کرد: «ما از بازار سنتی طلا وارد این بازار نشدیم، بلکه با رویکرد فناورانه و استفاده از تکنولوژی، این امکان را برای همه فراهم کردیم که به‌صورت آنلاین و شفاف به طلا دسترسی داشته باشند. ما در فضای ملتهب اقتصادی به‌دنبال عدالت اجتماعی هستیم. میلی یک اپلیکیشن خرید و فروش آنلاین طلای آب‌شده است که در زمستان ۱۴۰۲ به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد و اسفند همان سال به‌صورت رسمی رونمایی گردید.»

او ماموریت اصلی این اپلیکیشن را چنین عنوان کرد: «از همان ابتدا قصد داشتیم بستری فراهم کنیم تا افرادی که حتی توانایی پس‌انداز پول با حجم بالا را ندارند بتوانند با هر میزان پول و در هر زمان و مکان، به وسیله گوشی همراه خود، پولشان را به طلا تبدیل کنند. این رویکرد به آن‌ها کمک می‌کند تا در مقابل تورم و کاهش قدرت خرید، از دارایی‌های خود محافظت کنند و بتوانند قدرت خرید خود را حداقل تا پایان ماه حفظ کنند.»

اکرمی از شفافیت، امانت‌داری و نوآوری به عنوان ارزش‌های کلیدی این سامانه نام برد. او در ادامه بیان کرد که مجوزهای قانونی میلی یکی از مهم‌ترین عوامل جلب اعتماد کاربران به این اپلیکیشن است. 

به نظر می‌رسد تسهیل تجارت طلای آب شده به صورت آنلاین در آینده بیش از این مورد توجه مردم قرار بگیرد. بخش قابل توجهی از مردم ریسک‌پذیر  نیستند و در نتیجه در مورد سرمایه‌گذاری‌هایشان محطاطانه عمل می‌کنند. در نتیجه کمتر به بازار ارزهای دیجیتال گرایش پیدا می‌کنند. این بازار نیازمند توان تحلیلی بالاست. 

عدم ثبات قیمت‌گذاری گرفته تا نبود شفافیت و مسائل اعتمادسازی، چالش‌های خرید و فروش آنلاین طلا

سعید صادقی معاون بازاریابی و عضو هیئت مدیره میلی، در صحبت خود به چالش‌های اصلی بازار خرید و فروش آنلاین طلا پرداخت. صادقی بیان کرد: «میلی در طول نه ماه گذشته توانسته بیش از دو میلیون کاربر جذب کند. بازار طلا در کشور ما همیشه با چالش‌های متعددی همراه بوده است. از نوسانات شدید اقتصادی و عدم ثبات قیمت‌گذاری گرفته تا نبود شفافیت و مسائل اعتمادسازی. در بازارهای سنتی، تفاوت‌های نرخ خرید و فروش و نبود شفافیت در معاملات، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که مردم با آن مواجه هستند.نگهداری فیزیکی طلا و حفظ امنیت آن نیز همواره با نگرانی‌ها و خطرات زیادی مانند سرقت همراه بوده است که این مسائل، اعتماد مردم را به سرمایه‌گذاری در این حوزه تحت تأثیر قرار داده است.»

صادقی با اشاره به خالی‌فروشی گفت: «یکی از نگرانی‌های رایج مردم در خرید طلا، موضوع خالی‌فروشی است. میلی ابتدا طلا را تهیه می‌کند و سپس آن را به کاربران عرضه می‌کند. اگر طلا در خزانه موجود نباشد، امکان فروش در اپلیکیشن غیرفعال می‌شود.» 

صادقی در پایان صحبت خود اعدادی را بیان کرد که بدین شرح است: «میلی تاکنون موفق به جذب بیش از 2 میلیون کاربر شده است.  بیش از 1.2 میلیون کاربر با انجام حداقل یک تراکنش به ما اعتماد کرده‌اند و با میلی به سرمایه‌گذاری در طلا پرداخته‌اند. امتیاز رضایت کاربران میلی نیز 4.6 از 5 است، که نشان از توجه ما به کیفیت خدمات و نیازهای کاربران دارد.»

بحث امنیت یکی از مهم‌ترین مسائل هر پلتفرمی‌ست.

محمد حمزه‌ای، معاون فنی میلی، در این نشست خبری با تأکید بر اهمیت امنیت در بازار سرمایه‌گذاری طلا گفت: «در میلی، امنیت یکی از ارکان اساسی فعالیت‌های ماست. ما تلاش کرده‌ایم تا با طراحی زیرساخت‌های امن و بهره‌گیری از فناوری‌های روز، اطمینان و اعتماد کاربران را جلب کنیم.»

وی افزود: «طلاهای کاربران در خزانه‌های امن بانکی نگهداری شده و تمامی اقدامات لازم برای حفاظت از سرمایه‌های کاربران به‌طور مستمر انجام می‌شود.»

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه علم و فناوری تجارت‌نیوز بخوانید.

کروم









منبع تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا