ورزشی

پست به پست با استقلال و پرسپولیس/ مهاجمان در کفه ترازو؛ همه نگاه‌‎ها به این ۵ نفر

اگرچه بیشتر دربی‌های تاریخ مساوی شده اما همه فوتبال دوستان باز هم امیدوارند مهاجمان تیم‌های محبوبشان موفق‌تر از مدافعان رقیب باشند

به گزارش خبرورزشی، نتیجه مساوی بیشترین نتیجه تکرار شده در تاریخ دربی تهران است و متاسفانه مساوی بدون گل بیشتر از مساوی ۱-۱ معروف که برای سال‌های طولانی به شکل متوالی تکرار شده است.

آنها که قطعا بازی می‌کنند!

هدف فوتبال گل است و تماشاگران دوست دارند تیم محبوبشان زیبا بازی کند و پرگل ببرد. برد اقتصادی و حداقلی خیلی به مذاق طرفداران دو تیم خوش نمی‌آید و چه بسیار مواردی که تیم محبوب آنها باخته اما به دلیل نمایش دلچسب تشویق شده است.

در تاریخ دربی‌های تهران همواره زیباترین مسابقات با تساوی ۲-۲ تمام شد و حالا در آستانه دربی ۱۰۴ بسیاری از طرفداران فوتبال امیدوارند حتی اگر قرار به تکرار مساوی دو دربی آخر باشد، لااقل این بار مسابقه‌ای تماشایی ببینند.

و در مسیر رسیدن به این خواسته مهم‌ترین نقش بر عهده حمله وران دو تیم است. اگرچه هنوز ترکیب اصلی دو تیم اعلام نشده و گمانه زنی‌های زیادی در مورد رسیدن یا نرسیدن ستاره‌های تاثیرگذار استقلال و پرسپولیس وجود دارد اما هستند کسانی که به طور قطع در دربی بازی خواهند کرد!

چشم امید پرسپولیسی‌ها به اورونوف بود که گاریدو اعلام کرد او را در لیست نگذاشته است. این بازیکن تاثیرگذار که بازی قبل مقابل آلومینیوم حتی به نیمه هم نرسید، از کمند مصدومیت رها شده ولی مرد اسپانیایی گفت ریکاوری نکرده و نمی‌تواند بازی کند.

آن طرف همین مصداق برای مهاجم آرژانتینی استقلال یعنی بلانکو وجود دارد. ضمن اینکه امروز شایعه شد احتمال بخشش محرومیت مهرداد محمدی هم هست که در آن صورت مثل بازی لیگ نخبگان او شانس بازی خواهد داشت! و البته این شایعه هم رد شد.

رودررویی ۳ به ۲

اما با فرض اینکه این بازیکنان به دربی نرسند و با فرض اینکه استقلال و پرسپولیس با همان روش چهاربازی قبلی در لیگ برتر به میدان بیایند تقابل حمله‌وران در دو سوی میدان ۳ به ۲ خواهد بود.

یعنی محمد حسین اسلامی و ماشاریپوف در دو سمت آرمان رمضانی برای استقلال و امید عالیشاه به عنوان مهاجم سایه پشت سر علیپور برای گلزنی و پیروزی پرسپولیس تلاش خواهند کرد. پس بد نیست مقایسه آماری میان این حمله‌وران داشته باشیم.

آمار این فصل؛ صاحب سایه برگشت!

علی علیپور در هر چهار بازی قبلی پرسپولیس در لیگ بیست و چهارم فرصت حضور در میدان را داشته و حاصل کار او در ۲۸۰ دقیقه یک گل، یک پاس گل و گرفتن یک پنالتی منجر به گل است. او در بازی قبل و پیروزی دو بر صفر پرسپولیس برابر آلومینیوم ستاره قرمزها بود که یک گل زد و یک پنالتی منجر به گل گرفت.

امید عالیشاه اما که قبل از شروع فصل دچار مصدومیت در تمرینات شد و تا همین بازی آخر مقابل آلومینیوم در لیگ برتر به میدان نرفته بود، بعد از رهایی از مصدومیت اولین بار در لیگ نخبگان مقابل الاهلی در جده به میدان آمد و دقایقی بازی کرد که مثل همیشه به شدت تاثیرگذار بود. او ۶۷ دقیقه نیز برابر آلومینیوم بازی کرد.

گاریدو در شروع فصل بازی با زوج آل کثیر و علیپور را امتحان کرد اما از بازی دوم به بازی با یک مهاجم رو آورد که علیپور مهاجم اصلی و آل کثیر مهره جانشین اوست. در بازی‌های اخیر پست مهاجم سایه دوباره احیا شد که در غیاب عالیشاه، وحید امیری در آن مقابل فولاد درخشید و حالا هم که صاحبش بازگشته است!

آمار این فصل؛ کپی پیست دو جوان از روی هم!

اما سه بازیکن خط آتش استقلال در تک بازی آسیایی که تیمشان با سه گل پیروز شد، نه گل زدند و نه گل ساختند! در چهاربازی قبلی لیگ نیز آمار آنها خیلی قابل دفاع نیست.

محمد حسین اسلامی‌و ماشاریپوف در تمام ۳۶۰ دقیقه بازی استقلال در این فصل درون زمین بودند. اسلامی‌یک گل در هفته اول زد و یک پنالتی در قائمشهر گرفت تا موفق ترین عنصر تهاجمی‌نکونام باشد. کاپیتان تیم ملی ازبکستان نه گل زد و نه گلی ساخت.

آرمان رمضانی هم که هر ۴ بازی در ترکیب اصلی بود، در ۳۱۵ دقیقه بازی مثل اسلامی‌یک گل زده و یک پنالتی منجر به گل گرفته است. جالب تر اینکه هر دو جوان در بازی اول گل زدند و برابر تیم‌های شمالی پنالتی گرفتند که رامین رضاییان گل کرد و هر دو بازی با ملوان و نساجی ۲-۲ مساوی شد!

آمار دربی؛ برتری مطلق قرمزها

سه حمله ور استقلال روی هم به اندازه یکی از دو عنصر تهاجمی‌پرسپولیس سابقه دربی ندارند! ماشاریپوف تاکنون در یک دربی و آرمان رمضانی در ۶ دربی با لباس آبی به میدان رفته و اسلامی‌برای اولین بار دربی را تجربه خواهد کرد. آنها هیچ کدام موفق به گلزنی و گلسازی در دربی نشده‌اند.

اما علی علیپور که به تازگی به پرسپولیس برگشته، در دوره قبلی حضور در دربی ۱۲ بار مقابل استقلال به میدان رفت و با زدن ۴ گل بهترین گلزن حال حاضر دو تیم در دربی‌هاست. در جمع آبی‌ها فقط ارسلان مطهری ۴ گل داشت که او از لیست امسال استقلال خارج شد.

امید عالیشاه نیز تاکنون در ۱۵ دربی حضور داشته و ۳ بار دروازه استقلال را باز کرده است. کاپیتان اول پرسپولیس یک رکورد منحصر به فرد در تاریخ دارد که در ۱۵ دربی هرگز طعم شکست را نچشیده است.

او بعد از دربی سال ۹۴ که گل زد و پرسپولیس ۲-۱ برد، در فینال جام حذفی هم گل برتری پرسپولیس را زد تا در بهار ۱۴۰۲ قرمزها با نتیجه ۲-۱ دوباره پیروز و دبل کنند (لیگ + حذفی) و در دربی رفت فصل قبل نیز او زننده تک گل پرسپولیس بود که در دقیقه ۹۰ +۸ با پنالتی یامگا پاسخ داده شد.

آمار ملی؛ اینجا متعلق به آبی‌هاست!

اینجا به دلیل حضور ماشاریپوف کفه ترازو به نفع آبی‌ها سنگینی می‌کند. علیپور تنها ۳ بازی ملی رسمی دارد و عالیشاه ۲ بازی ملی. آرمان رمضانی و محمد حسین اسلامی‌هم بازی رسمی ملی ندارند و رمضانی حتی سابقه دعوت به اردوهای تیم ملی را هم ندارد. اما کاپیتان تیم ملی ازبکستان در ۸ سال گذشته ۶۵ بار پیراهن کشورش را به تن کرده و ۱۳ گل بین المللی دارد و طی ۶ سال اخیر کاپیتان اول ازبک‌ها بوده است.

در فیفا دی شهریور او تنها بازیکن از این جمع ۵ نفره بود که به تیم ملی دعوت و بازی کرد. ماشاریپوف در دور اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در تاشکند و تهران مقابل تیم کشورمان بازی کرد و در دو بازی آینده دو تیم نیز اگر مصدوم یا محروم نشود حتماً حضور خواهد داشت. جالب اینکه تیم ملی ازبکستان هم مثل استقلال آبی می‌پوشد!

غایبان تاثیرگذار، وعده به دربی برگشت!

اما اگر غایبان به این مسابقه می‌رسیدند، به طور قطع ترکیب دو تیم، ارنج تهاجمی و تاکتیک‌های گاریدو و نکونام تغییر می‌کرد.

گوستاوو بلانکو مهاجم آرژانتینی استقلال که در هر دو دربی فصل قبل حضور داشت و دو مساوی دارد، امسال نیز مهاجم اصلی آبی‌ها بود که مثل فصل قبل کارت بازی برایش صادر نشد تا آرمان رمضانی در سه بازی اول جای او را پر کند.

از بازی مقابل استقلال خوزستان، بلانکو به شرایط مسابقه برگشت و در تنها باخت استقلال در این فصل یک کارت زرد هم گرفت! سپس مصدوم شد و بازی قبل برابر نساجی را از دست داد. اگر او به دربی نرسد، دوباره آرمان رمضانی مهاجم ثابت در ترکیب اصلی خواهد بود. بلانکو سابقه ملی ندارد.

شایعه مهرداد محمدی هم که به دلیل اتفاق فصل قبل ۶ جلسه محروم است، تکذیب شد. او در هر دو دربی فصل قبل حضور داشت و در لیگ نخبگان آسیا هم برابر الغرافه به میدان آمد و پاس گل تماشایی رامین رضاییان را هم داد. مسلماً اگر محمدی شرایط بازی داشت، مهره ثابت استقلال بود. او که فقط در ۵ بازی ملی دو گل برای ایران زده و تقابلش در سمت راست استقلال و چپ پرسپولیس با برادر دوقلویش میلاد در لباس قرمز حسابی دیدنی می‌شد!

در آن سوی میدان پرسپولیس هم غایبان نامداری دارد. اورونوف فصل قبل موثرترین مهره قرمزها در قهرمانی بود. او در بازی قبل برابر آلومینیوم دقیقه ۴۴ از زمین به دلیل مصدومیت خارج شد و اگر به بازی می‌رسید، در سمت چپ خط میانی تیمش  جدالی تماشایی با رامین رضاییان داشت. وظیفه ای که حالا وحید امیری برعهده دارد.

وحید امیری که در یک دهه گذشته ملی پوش ایران بوده و در دو جام جهانی حاضر و در دو جام ملت‌ها هم برای ایران به میدان رفته است. امیری مثل اورونوف در چهاربازی قبلی این فصل پرسپولیس در لیگ ۲۴ موفق به گلزنی شده و در ۱۵ دربی ۵ بار کاپیتان قرمزها بوده است.

پرسپولیس وینگر دیگری هم مثل سعید صادقی دارد که او هم این فصل مثل علیپور و آل کثیر موفق به گلسازی شده اما بازی قبل در لیست نبود و شانسی برای این دربی ندارد.

پرسپولیس عیسی آل کثیر را هم دارد که دوبار در دربی برای قرمزها گل زده و این فصل مثل علیپور و امیری در هر چهار بازی قبلی پرسپولیس در لیگ برتر به میدان رفت. آل کثیر در لیگ نخبگان هم جانشین علیپور شد و به طور قطع اولین گزینه تعویض پرسپولیس در خط حمله خواهد بود.

و اگر گاریدو بخواهد از زوج او و علیپور استفاده کند، آنها روی هم قبلاً ۶ گل در دربی به استقلال زده‌اند که از نظر روحی روانی کفه ترازو را به سود قرمزها سنگین می‌کند.

منبع خبر ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا