فرهنگ و هنر

پرتره از دربار شروع شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پرتره همواره در نقاشی و عکاسی یکی از سیاق‌های مورد توجه است. البته باید گفت از جایی به بعد این عکاسی پرتره بوده که نسبت به نقاشی پرتره اهمیت بیشتری داشته است. طی تمام این سال‌ها تصاویر متعددی از هنرمندان و شخصیت‌های مطرح سیاسی و اجتماعی را دیده‌ایم بی‌آنکه بدانیم چه کسی آن را ثبت کرده است. با وجود عکس‌های پرتره، تندیس و سردیس‌هاست که می‌توان از تاثیرگذاران در کشور در مقاطع مختلف تاریخی یاد کرد و به این واسطه آن‌ها را به نسل‌های فعلی و آینده معرفی کرد. اما این همه ماجرا نیست. ساخت آثار مستند در قالب پرتره و بیوگرافی نیز مقوله دیگری است که با هدف پرداختن به شخصیت‌های مطرح تولید و ارائه می‌شود. 

به گزارش ایلنا، با توجه به تعدد هنرمندان ایرانی در تمام ادوار تاریخی و با توجه به تعدد شخصیت‌های مهم سیاسی، ادبی و اجتماعی در تاریخ کشور باید گفت تا امروز عکس‌ها و فیلم‌های کمی درباره آن‌ها به ثبت و تولید رسیده است. 

مهرداد دفتری، هنرمند و عکاس در اینباره گفت:  در بدو ورود عکاسی به ایران، فقط پرتره‌های درباری مطرح بوده است. عکاسی ما با پرتره درباری شروع شده و پرتره یکی از شاخه‌های مهم عکاسی است. 

او افزود: من حین کارهایی که انجام می‌دادم از پشت صحنه و اتفاقات تصویر می‌گرفتم که از آن‌ها یک فیلم یک‌ساعته و نیمه بسازم. البته این اثر در ابتدا برایم جنبه شخصی و یادگاری داشت، اما بر اساس حضور، گفتگو و اظهارنظرهای خیلی از هنرمندان، آن‌ها را با ارزش‌تر یک کار فقط شخصی دیدم. لذا تصمیم گرفتم فیلم‌ها را منسجم کنم تا بتوانم آن را در قالب یک اثر مستند و مستقل ارائه دهم. بنابراین برای این اثر مدخلی پنج، شش دقیقه‌ای ساختم که به چگونگی ورود عکاسی به ایران در زمان ناصرالدین‌شاه، می‌پرداخت. برای انجام این کار به جمع‌آوری مدارکی پرداختم. در اثر توضیح می‌دهم که عکاسی از اول توسط دربار به ایران آمد و هنری درباری بوده است. 

۲۴۴۵۷

خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا