ارز دیجیتال

ورود جدی مایکروسافت به حوزه پیش‌بینی آب‌وهوا

اکوایران: یکی از تیم‌های شرکت مایکروسافت با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی به پیش‌بینی آب‌وهوا می‌پردازد و گفته می‌شود این تیم دقیق‌ترین پیش‌بینی‌های جهان از آب‌وهوا را دارد.

به گزارش اکوایران، در مارس 2023، یک شرکت نظارت‌کننده بر پیش‌بینی آب‌وهوا موسوم به «فُرکاست‌واچ» اعلام کرد تیم مربوط به شرکت مایکروسافت موسوم به «مایکروسافت استارت»، دقیق‌ترین پیش‌بینی‌های جهان از آب‌وهوا را دارد.

به نوشته، نئووین، طی این هفته شرکت مایکروسافت اعلام کرد که تیم پیش‌بینی آب‌وهوای این شرکت توانسته به یک راه دقیق‌تر برای پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوایی تا 30 روز آینده دست پیدا کند. مایکروسافت استارت الگوریتم جدیدی برای این منظور توسعه داده که به‌طور همزمان از پنج مدل هوش مصنوعی متفاوت و سه ساختار یادگیری عمیق استفاده می‌کند.

شرکت مایکروسافت اعلام کرده این مدل‌های هوش مصنوعی دارای اطلاعات هواشناسی برای دهه‌های اخیر هستند و از این طریق می‌توانند الگوهای آب‌وهوایی مشابه کنونی را تشخیص دهند و به پیش‌بینی وضعیت هوا در آینده بپردازند.

این شرکت توضیح داده: «این مدل‌ها مشابه روش پیش‌بینی عددی آب‌وهوا کار می‌کنند. آن‌ها از وضعیت فعلی اتمسفر در طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع استفاده می‌کنند تا متوجه شوند برای مثال، اتمسفر در یک ساعت آینده به شکلی در می‌آید. سپس این مدل‌های هوش مصنوعی به پیش‌بینی وضعیت اتمسفر در دو ساعت آینده می‌پردازند و این روند برای پیش‌بینی روزهای آتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

مدل‌های هوش مصنوعی مایکروسافت با استفاده از «واحد پردازش گرافیکی» می‌توانند با سرعت بیشتری به انجام پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی بپردازند. در تئوری، این اتفاق باید به پیش‌بینی‌های دقیق‌تری منجر شود.

واحد پردازش گرافیکی یک مدار الکترونیکی اختصاص‌یافته برای سرعت بخشیدن به گرافیک رایانه‌ای، پردازش تصویر دیجیتال و رندر کردن گرافیکی در کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های همراه و کنسول‌های بازی است.

 

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا