اقتصاد و سرمایه

میراثِ دردسرساز دولت سیزدهم برای رئیس جدید بورس /سودی که واریز نشد

این سود که پس از چند ماه انتظار هنوز به حساب سهامداران واریز نشده، مربوط به عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌هاست.

مرحله اول این سود در آذرماه ۱۴۰۲ پرداخت شد و مرحله دوم آن نیز در ۲۴ اسفندماه واریز شد، اما به دلیل بدعهدی برخی شرکت‌ها، واریز آن به مرحله سوم کشیده شد.

وعده های سکانداران دولت سیزدهم تا پایان کارشان هم به سرانجام نرسید تا حال توپ در زمین دولت چهاردهم و رئیس جدید سازمان بورس باشد.

نیمه‌کاره ماندن پرداخت سود سهام عدالت توسط دولت رئیسی

مجید عشقی، رئیس سابق سازمان بورس، در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید با ابراز ناامیدی از پرداخت سود سهام عدالت اعلام کرد که این موضوع به یک کلاف سردرگمی تبدیل شده و همین مسئله، بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار داده است.

او بیان کرد که قرار بود از ظرفیت‌های مجامع شهرستانی بهره‌برداری کنیم اما در طول این سه سال با چالش افزایش هزینه‌های انرژی مواجه بودیم. طبق اظهارات او هزینه گاز تقریباً ۱۰ برابر و هزینه برق بیش از ۲۰ برابر افزایش یافت و این موضوع موجب کاهش حاشیه سود از ۳۰ درصد به ۱۲ درصد شد. همچنین فاصله بین نرخ نیما و بازار در واقع به عنوان سوبسیدی بود که شرکت‌های بورسی برای کنترل نرخ ارز پرداخت می‌کردند و این هزینه از جیب سهامداران تأمین می‌شد. از سوی دیگر حوادث امنیتی، به ویژه در یک سال اخیر، غیرقابل پیش‌بینی بودند.

این در حالی است که در تاریخ ۲۸ فروردین سال جاری، مجید عشقی، رئیس سابق  سازمان بورس، اعلام کرده بود  که اکثر این شرکت‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند و امیدواریم تا خردادماه بتوانیم این سود را پرداخت کنیم. 

سید احسان خاندوزی، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی نیز در خردادماه اعلام کردهبود که «علیه شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را پرداخت نکرده‌اند، اقدام حقوقی صورت خواهد گرفت و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این موضوع به نتیجه برسد.»

وعده هایی که به در بسته خوردند و دولت سیزدهم بدون واریز سود مرحله سوم از پاستور خداحافظی کرد.

بورس

پشت پرده واریز نشدن سود سهام عدالت

اما چه عواملی باعث این تأخیر در واریز شده است؟ علت اصلی را باید آنجا جستجو کرد که برخی از شرکت‌ها هنوز سود سهام عدالت را پرداخت نکرده‌اند. آنچنان که ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار،  اعلام کرده است پالایشگاه بندرعباس ۲ هزار میلیارد تومان، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۳ هزار میلیارد تومان و مپنا نیز حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند. 

بنا بر روایت ها، هلدینگ خلیج فارس به دلیل طلب سود سهامی که از فجر انرژی خلیج فارس و فجر مبین دارد و همچنین مپنا به خاطر مطالبات خود از وزارت نیرو، قادر به تسویه سود سهام عدالت نبوده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، تا کنون بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شده است. این مبلغ ماه‌هاست که در این حساب نگهداری می‌شود. اگر مبلغ باقی‌مانده ۳ میلیارد تومانی که هنوز دریافت نشده را نیز به این رقم اضافه کنیم، در مجموع حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم سهامداران در وضعیت نامشخصی قرار دارد.

میراث عشقی برای صیدی

واریز مرحله سوم سهام عدالت به عنوان میراثی از عشقی برای صیدی محسوب می‌شود که رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار باید با آن دست و پنجه نرم کند. برخی تحلیلگران نیز به صیدی توصیه می کنند که دریافت کامل سود مرحله سوم و تسویه آن با سهامداران عدالت را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا