ورزشی

قانونی که بازوبند نویر را گرفت/ این قانون ماهیت فوتبال ایران را هم تغییر می‌دهد!

مانوئل نویر اولین دروازه‌بانی شد که به خاطر قانون جدید اروپا بازوبند کاپیتانی را از دست داد.

به گزارش خبرورزشی، کم نیستند کسانی که از قانون جدید یوفا که در حال اجرا در یورو ۲۰۲۴ آلمان است خبر ندارند. آنها که از دیدن بازوبند کاپیتانی آلمان روی بازوی ایلکای گوندوغان در حضور نویر تعجب کرده‌اند، آنهایی که مطالب ماه‌های قبل ما پیرامون همین مسئله در خبر ورزشی را هم نخوانده‌اند! وقتی از چند ماه قبل زمزمه اجرایی شدن قانون جدید به صورت آزمایشی در جام ملت‌های اروپا بر سر زبان‌ها افتاد، بارها در خبر ورزشی پیرامون این قانون نوشته بودیم. قانونی که تنها به کاپیتان هر تیم اجازه می‌دهد در طول مسابقه با داور صحبت کند و دیگر بازیکنان در صورت خطاب قرار دادن داور اخطار خواهند گرفت.

بارها نوشتیم که اگر این قانون تصویب و مشمول همه دنیا بشود، فوتبال ایران ماهیت و محتوای دیگر خواهد یافت! می‌دانیم که همین حالا در فوتبال ما و در هر تیم بازیکنان و مربیانی هستند که تنها با این تخصص هر سال قرارداد می‌بندند که بلدند در طول ۹۰ دقیقه روی مخ داور و کمک‌هایش رژه بروند! نگاه کنید به مسابقات فوتبال خودمان که از دقیقه اول و با سوت اول داور همه بازیکنان بازی را رها و به سمت داور هجوم می‌آورند! در فوتبال یک تیم برای انجام هر مسابقه حداقل به ۷ بازیکن نیاز دارد و در صورتی که تیمی ۵ اخراجی داشته باشد، بازی در هر دقیقه و با هر نتیجه‌ با سوت پایان داور خاتمه خواهد یافت.

در دنیای واقعی چند بار این اتفاق افتاده اما اگر روزی این قانون اجرایی شود، بعید است هیچ مسابقه لیگ برتر ما به نیمه دوم برسد! چون قبل از دقیقه ۳۰ یا ۴۰ حداقل ۵ بازیکن از یک تیم به خاطر اعتراض به داور ابتدا کارت زرد و سپس کارت قرمز خواهند گرفت! در یورو ۲۰۲۴ به دلیل اجرایی شدن همین قانون بازوبند کاپیتانی از مانوئل نویر گرفته و به بازوی گوندوغان بسته شد. طبق قانون دروازه‌بان حق ندارد برای صحبت با داور از محوطه جریمه خارج شود و فعلا قرار شده تیم‌هایی که کاپیتان آنها دروازه‌بان است، در ابتدای هر مسابقه یک نماینده را به عنوان جانشین او برای صحبت با داور معرفی کنند.

حساب کنید در این فوتبال بر سر بازوبند کاپیتانی چه خون‌ها که ریخته نشده و اگر این قانون اجرایی شود، بر سر انتخاب نماینده کاپیتان برای صحبت با داور جنگ جهانی رخ خواهد داد! اما مهمتر از همه این‌ها خانه نشین شدن مربیان و بازیکنانی است که تخصص آنها خراب کردن اعصاب داور است، وقتی کسی حق نداشته باشد به داور اعتراض کند آنها دیگر نمی‌توانند با تیمی قرارداد ببندند! دیدیم که بعد از تعویض گوندوغان در جدال مقابل اسپانیا بازوبند به یاشوا کیمیش رسید و اگر بازی ادامه پیدا می‌کرد شاید کسانی بازوبند می‌بستند که سن آنها از عمر حرفه‌ای مانوئل نویر کمتر بود و اینجا سعه صدر این دروازه‌بان افسانه‌ای نیز قابل ستایش است.

باز مقایسه کنید با فوتبال خودمان که اگر بازیکنی در زمین باشد و بازوبند را به این دلیل از او بگیرند و به دیگری بدهند، چه‌ها که نخواهد کرد! اصلاً قیامت برپا می‌کند و بازی برگزار نمی‌شود! خلاصه اینکه اهالی فوتبال ایران باید دست به دعا بردارند تا مبادا این قانون جهانی شود چون در آن صورت باید قید فوتبال را زده و دنبال شغل دیگری بروند. هرچند برای فوتبال دوستان ما بد نخواهد بود، حداقل دیگر مثل نیمه نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۹ شاهد چنان صحنه‌هایی نخواهند بود که بازیکنان بازی و توپ را رها و به سمت داور حمله کنند تا حریف دروازه ما را باز کند.

منبع خبر ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا