علم و فناوری

فیلترینگ و سرعت پایین اینترنت گریبان گیر تبلیغات دیجیتال در ایران

رضا شیرازی در گفت‌وگو با«تجارت‌نیوز» مطرح کرد:





فیلترینگ و سرعت پایین اینترنت گریبان گیر تبلیغات دیجیتال در ایران


به گفته کارشناسان حوزه تبلیغات دیجیتال در ایران عواملی مانند تحریم و فیلترینگ اثرات منفی زیادی بر روی این حوزه گذاشته است. در ایران فقط از 40 درصد ابزارهای مرسوم تبلیغات دیجیتال در دنیا استفاده می‌شود.





به گزارش تجارت نیوز،

با رشد بسترهای دیجیتالی و پلتفرم‌های مختلف در زندگی روزمره انسان، صنعت تبلیغات هم به سوی دیجیتالی شدن رفت و برای مثال در چند سال اخیر واژه‌ای مانند «سئو» بسیار شنیده می‌شود.

رضا شیرازی، فعال حوزه تبلیغات دیجیتال و مدیرعامل استارتاپ جت سئو در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره چالش‌های پیش روی تبلیغات دیجیتال در ایران بیان کرد: صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران با مشکلات متعددی روبه‌رو است که اغلب به دو عامل اصلی برمی‌گردد. عامل اول تحریم و فیلترینگ و عامل دوم اختلال و سرعت پایین اینترنت است.

وی ابراز کرد: عامل اول اهمیت بیشتری دارد زیرا تحریم‌ها باعث می‌شود که ما در ایران از یک سری کانال‌های تبلیغات دیجیتال که در تمام دنیا مرسوم است و نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد محروم شویم. برای مثال در اغلب کشورها با ابزارهایی که در ایران فیلتر یا تحریم‌ شده‌اند مانند فیسبوک، اینستاگرام یا تبلیغ بر اساس لوکیشن مانند «گوگل‌مپ» تبلیغات بسیار وسیعی انجام می‌شود. کسب‌ و کارها به صورت منطقه‌ای کاربران خاصی را جذب می‌کنند و دقیقا برای همان شخصیت‌ها تبلیغات خود را تنظیم می‌کنند؛ اما در ایران این امکان وجود ندارد. به همین دلیل کسب و کارهای ایرانی مجبورند که هزینه‌های خیلی بیشتری نسبت به کشورهای دیگر برای تبلیغات دیجیتال خود پرداخت کنند و جواب لازم را هم از تبلیغات نگیرند چون نمی‌توانند مخاطبان خود را به درستی هدف قرار دهند.

Untitled

مدیرعامل جت سئو در مقایسه‌ای بین کشورهای منطقه و ایران در استفاده از تبلیغات دیجیتال گفت: حدود 60 درصد بودجه تبلیغات دیجیتال کسب و کارها در کشورهای منطقه به سمت فیسبوک و گوگل ادز است زیرا این دو ابزار لوکیشن محور  هستند ولی دسترسی به این دو ابزار در ایران به دلیل تحریم و فیلترینگ امکان پذیر نیست. ما در ایران به طور کلی فقط با 40 درصد امکاناتی که در دیگر کشورهای منطقه وجود دارد مشغول به تبلیغات دیجیتال هستیم. لذا همین موارد باعث ضعف تبلیغات دیجیتال در ایران می‌شود.

سهم پایین فروشگاه‌های آنلاین به دلیل سرعت پایین اینترنت

رضا شیرازی همچنین با توجه به وجود اختلال و سرعت پایین اینترنت در کشور و عدم استفاده مناسب کاربران از فضای آنلاین ادامه داد: وقتی صنایع مختلف را بررسی می‌کنید متوجه می‌شوید که سهم فروشگاه‌های آنلاین نسبت به فروشگاه‌های آفلاین بسیار کم است. در صورتی که در کشورهای منطقه مانند امارات و ترکیه سهم بازار آنلاین نسبت به ایران چندین برابر است و این اختلاف به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم مانند اینترنت پر سرعت است. زیرا مردم نمی‌توانند از اینترنت به عنوان یک زیرساخت برای فعالیت‌های تجاری خودشان استفاده کنند. به طور کلی این دو عامل باعث شده که صنعت تجارت الکترونیک ایران و اقتصاد آنلاین ایران کوچکتر از کشورهای همسایه باشد و اختلاف زیادی با آنها پیدا کند.

این فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ در انتها بیان کرد: محدودیت‌های ایجاد شده در صنعت دیجیتال مارکتینگ باعث شده که رقابت در حوزه سئو و اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران نسبت به دیگر کشورها بشدت افزایش یابد و دلیل این امر نبود راهکارهای دیگر برای کسب و کارهاست. عدم توازن در انتخاب کانال‌های تبلیغات دیجیتال باعث شده که قیمت‌ها و نوع رقابت هم متفاوت شود. از آنجایی که کسب و کارها مجبورند برای تبلیغات دیجیتال صرفا به سراغ دو کانال سئو و اینفلوئنسرمارکتینگ بروند هزینه‌ها بسیار افزایش یافته است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

 

پارس نماد داده ها










منبع تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا