سلامت

غذاهای موثر در درمان یبوست

بسیاری از عادات نادرست زندگی یا برخی از شرایط پزشکی در یبوست موثر هستند. مانند ننوشیدن مایعات کافی، ورزش نکردن، استرس بیش از حد، انسداد روده، بیماری های روده ای مانند سندرم روده تحریک پذیر، سرطان روده بزرگ، سرطان رکتوم و… اما چگونه می توان این مشکل رایج گوارشی را حل کرد؟

 

به گزارش روزنامه پایگاه خبری تیترچی، عادات غذایی نادرست مانند خوب نجویدن غذا (هر لقمه غذا به طور متوسط ​​30 بار جویده شود)، صحبت کردن، تماشای تلویزیون و مطالعه در حین غذا خوردن، خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن و غذا خوردن در هنگام گرسنگی از جمله مواردی هستند که مهمترین عوامل ایجاد یبوست در نظر گرفته می شوند. پس از این عادت های بد دوری کنید.

باشگاه خوابنارگران جوان در خبری نوشت: در صورت مصرف زیاد غذاهای خشک مانند برنج، نان سفید، نان باگت، سرخ کردنی ها و ادویه جات، حجم آن ها را کم کنید و از مصرف غذاهایی مانند سوپ کم چرب، آش کدو حلوایی، بورانی، استفاده کنید. سوپ چغندر، شیر برنج و فرنی و کمی روغن بادام شیرین طبیعی، روغن زیتون یا روغن کنجد به غذا اضافه کنید. به یاد داشته باشید که آب عدس و آب کلم ملین هستند، اما عدس و کلم قابض هستند و باید از مصرف آن پرهیز کرد.

اگر در معرض هوای گرم هستید یا زیاد عرق می کنید، نوشیدنی های خنک مانند شربت آلو، هندوانه، خیار، دوغ و آب جو بنوشید.

همچنین مصرف برخی ویتامین ها می تواند در رفع این عارضه از شما موثر باشد. البته قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامینی یا خرید آن، باید با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است بسیاری از ویتامین ها برای نوزادان، افراد مبتلا به بیماری های گوارشی، افراد مبتلا به بیماری های مزمن و … مفید نباشند.

به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، مصرف پنج ویتامین می تواند به کاهش علائم یبوست کمک کند که شامل موارد زیر است:

_ اسید فولیک: به فولات یا ویتامین B9 نیز معروف است. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات باعث یبوست می شود. در صورت امکان، به جای مصرف مکمل های اسید فولیک، از غذاهای غنی از اسید فولیک استفاده کنید. غذاهای غنی از فولات عبارتند از اسفناج، نخود، غلات صبحانه و برنج غنی شده با اسید فولیک. حد بالایی اسید فولیک که اکثر بزرگسالان می توانند تحمل کنند 1000 میکروگرم است.

ویتامین B12: کمبود این ویتامین می تواند باعث یبوست شود. اگر یبوست شما به دلیل کمبود ویتامین B12 است، افزایش مصرف روزانه می تواند به کاهش علائم کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین B12، به جز مکمل ها، عبارتند از جگر گاو، ماهی قزل آلا، ماهی قزل آلا و ماهی تن. بیشتر بزرگسالان باید روزانه 2.4 میکروگرم ویتامین B12 دریافت کنند.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است. از آنجایی که بدن می تواند از مقدار مشخصی ویتامین C استفاده کند، دوز بالای آن می تواند باعث اسهال شود. اما این اثر فقط در صورت یبوست بزاق شما را خوشحال می کند. مصرف 1000 میلی گرم از این ویتامین سه بار در روز برای افزایش حرکات روده توصیه می شود. اما زیاده روی در مصرف آن مضر است و باعث تهوع و گرفتگی معده می شود.

_ ویتامین B5: یا اسید پانتوتنیک، انقباض عضلانی دستگاه گوارش را تحریک می کند و به دفع کمک می کند. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین B5 برای اکثر بزرگسالان 5 میلی گرم است. اکثر زنان شیرده باید روزانه 7 میلی گرم از این ویتامین را دریافت کنند.

_ ویتامین B1: یا تیامین، به بهبود فرآیند هضم کمک می کند و سطوح پایین آن با علائمی مانند یبوست همراه است. اکثر زنان باید روزانه 1.1 میلی گرم و مردان 1.2 میلی گرم ویتامین B1 مصرف کنند.

233217

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا