ارز دیجیتال

طوفان خبری پروژه حفاری عظیم چینی‌ها

اکوایران: چین در حال ساخت یک تونل عظیم است که شهر از شهر جینان شرق این کشور آغاز می‌شود. این پروژه بزرگ‌ترین تونل زیر آبی جهان است که با فناوری شیلد ساخته می‌شود. این سازه عظیم با قطر 17 متر شامل 500 حلقه لوله زیرآبی است که آن را به بزرگ‌ترین تونل (از نظر قطر) در نوع خود تبدیل می‌کند که در هیچ جای دنیا نظیر آن وجود ندارد.

به گزارش اکوایران، جینان – شهری با 9.4 میلیون نفر جمعیت و مرکز استان شاندونگ در شرق چین – طوفان خبری به پا کرده است. گروهی که در این شهر مشغول به کار در یک پروژه مهم بوده‌اند، توانسته‌اند یک وظیفه عظیم را به پایان برسانند: ساخت بزرگ‌ترین تونل زیر آبی جهان که با فناوری شیلد ساخته شده است. «شیلد» به فناوری خاصی اشاره دارد که برای ساخت تونل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک دستگاه حفاری پیشرفته به نام “Tunnel Boring Machine” (TBM) را شامل می‌شود.

به نوشته نیواطلس، این گروه موسوم به « the China Railway 14th Bureau Group Co., Ltd.»‌ با استفاده از بزرگ‌ترین دستگاه حفاری در کره زمین، همچنان در حال حفاری بخش اصلی تونل 5755 متری است. با این حال، تونل 3290 متری از بخش‌های شیلد زیرآبی، کامل شده است.

این سازه عظیم با قطر 17 متر شامل 500 حلقه لوله زیرآبی است که آن را به بزرگ‌ترین تونل (از نظر قطر) در نوع خود تبدیل می‌کند که در هیچ جای دنیا نظیر آن وجود ندارد.

برای مقایسه، تونل مانش که بریتانیا و فرانسه را به یکدیگر متصل می‌کند، در نظر بگیرید. سازه یادشده دارای سه تونل است که دو تای آن‌ها مربوط به قطارهای عمومی است و قطرشان به حدود 7.6 متر می‌رسد؛ با این حال، طول تونل مانش به شکل قابل توجهی طولانی‌تر از پروژه جدید چینی‌هاست و درازای آن به 50.5 کیلومتر می‌رسد.

تونل جینان هوآنگانگ شامل شش خط مسافربری در دو جهت و با وسایل نقلیه دو طبقه خواهد بود. در این تونل‌ها، حداقل سرعت 60 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این پروژه یک مسیر حیاتی از شمال به جنوب چین محسوب می‌شود که با دومین رودخانه بلند این کشور یعنی رودخانه زرد هم‌راستا شده است. تونل جینان هوآنگانگ باعث تقویت ارتباط میان منطقه شهری اصلی جینان با یک منطقه دیگر خواهد شد که قرار است با تحول اقتصادی و توسعه چشمگیر همراه شود.

ezgif.com-webp-to-jpg-converter (84)

نمایی از ماشین حفاری عظیم شرکت آلمانی «هرنکنکت» که در پروژه ساخت تونل چین مورد استفاده قرار گرفته است.

علاوه بر ثبت یک رکورد جهانی برای اندازه این تونل، زمان تکمیل این پروژه عظیم نیز یک رکورد جهانی به حساب می‌آید. تیم مسئول این پروژه از اول سپتامبر 2024 عملیات حفاری را آغاز کردند و در حالیکه همچنان تونل به‌شکل کلی تکمیل نشده است، موفق شدند بخش شیلد زیرآبی آن را به پایان برسانند، آن هم طی تنها 110 روز. برای رسیدن به این دستاورد، ماشین مورد استفاده در این پروژه به‌شکل روزانه 16 تا 18 متر حفاری انجام می‌داد که یک رکورد جهانی در حفاری‌هایی با این ابعاد محسوب می‌شود.

ماشین حفاری تونل یادشده توسط شرکت آلمانی «هرنکنکت» ساخته شده است که قطر حفاری آن به 17.5 متر می‌رسد، معادل یک ساختمان پنج‌ طبقه. این هیولای فوق‌العاده قدرتمند با 7510 اسب بخار، گشتاوری نزدیک به 26 میلیون پوند فوت ارائه می‌دهد و با مجموعه‌ای از موتورهای الکتریکی و قدرت هیدرولیک به حرکت در می‌آید.  این ماشین برای تحمل فشار اتمسفری معادل 7.5 برابر بیشتر از شرایط عادی سطح دریا ساخته شده است.

زمان تکمیل این پروژه بزرگ، اواخر سال 2025 اعلام شده است.

 

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا