علم و فناوری

سکوی داخلی و خارجی باید مسئولیت‌پذیر باشد

سعید جلیلی در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ:



«محدودیت دسترسی به برخی پلتفرم‌ها قابل تجدیدنظر است»



سعید جلیلی تأکید کرد که سرعت اینترنت در ایران قابل دفاع نیست و باید سرعت اینترنت موبایل در طول چهار سال آینده ۱۰ برابر شود.



به گزارش تجارت‌نیوز، «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سرعت اینترنت ما قابل دفاع نیست، گفت: در طول چهار سال ریاست جمهوری سرعت اینترنت موبایل باید ۱۰ برابر و اینترنت ثابت ۵۰ برابر افزایش یابد. این میزان حداقل است و اگر بیشتر باشد خیلی بهتر است. او تأکید کرد این عددها یک قول ساده نیست و باید طی چهار سال ریاست جمهوری این موضوع شکل بگیرد.

جلیلی صبح امروز در جلسه‌ای که در الکامپ برگزار شد با مدیران و فعالین حوزه فاوا به گفت‌وگو پرداخت. او بعد از این جلسه از چند غرفه محدود از الکامپ بازدید کرد. جلیلی پیش از بازدید از غرفه‌های الکامپ طی صبحانه کاری که با فعالین فاوا به‌صورت خصوصی داشت اعلام کرد: «برنامه ما در زمینه فناوری اطلاعات حاصل ده سال مطالعه است. در شش سال گذشته بعد از خروج ترامپ از برجام، با حدود ۲۴ صنف شخصاْ جلسه داشتم و به‌طور مفصل با این افراد از جمله فعالین حوزه فاوا صحبت کردم. جهان فناوری یک جهان فرصت است و این یک جمله شعاری نیست.» جلیلی در ادامه افزود: «اگر می‌خواهیم بهره‌وری را افزایش دهیم، بخش خصوصی اولویت دارد چون بیشتر به مدیریت و فناوری و سرمایه و نیروی انسانی توجه دارد. بخش خصوصی خودش هزینه می‌کند و به همه این‌ها بیشتر توجه دارد.»

جلیلی باور دارد دولت باید در زمینه رگولاتور در نقش و جایگاه خودش باشد و نه یک رقیب برای سایر بازیگران این حوزه. به گفته جلیلی مسیر فیبر نوری باید ادامه پیدا کند چرا که سرعت اینترنت اصلا راضی‌کننده نیست. او درباره فیلترینگ نیز اذعان داشت: «هر پدیده‌ای در هر عرصه‌ای اگر بخواهد پایدار باشد و تابع نوسانات نباشد باید مسئولیت‌پذیری در آن وجود داشته باشد. وقتی یک اتوبان می‌کشیم برای استفاده از آن و رفاه پیدا کردن استفاده می‌شود اما مسئولیت‌پذیری آن هم برعهده نهادها است. سکوی داخلی و خارجی باید مسئولیت‌پذیر باشد. در برخی مواقع نیز استثناهایی وجود دارد و گفته می‌شود جاده برفی است و لغزنده و باید با احتیاط حرکت کنید.» جلیلی باور دارد فیلتر شدن خیلی از سکوها قابل تجدیدنظر است چرا که اصل اینست که از تمام این پلتفرم‌ها بتوان استفاده کرد. 

او به فعالین بخش خصوصی پیشنهاد کرد که در مسائل مختلف از جمله تخصیص ارز برای واردات، فیلترینگ و…پیشنهادات خود را به دولت ارائه کنند و او باور دارد که مشورت دولت با نهادهای بخش خصوصی درباره مسائلی که به آن‌ها مرتبط است، باید بیشتر شکل بگیرد.

جلیلی باور دارد وزیر هر ارگانی مانند وزارت ارتباطات باید در حوزه خود قدرتمند و آگاه باشد اما در حیطه اختیارات خود نیز باید فعالیت کند و ریاست‌جمهور باید در بعضی بخش‌ها کمک کند: «اگر قانونی برای فضای مجازی گذاشته می‌شود، در وهله اول باید خود دولت به آن پایبند باشد و پیروی از این قوانین را از خودش شروع کند.»

جلیلی گفت: «اصل بر استفاده حداکثری از فرصت اینترنت است. جاده همیشه باید باز باشد. اما یک روزی هم شاید برف باشد و بگویند آهسته حرکت کنید.» جلیلی باور دارد آمریکایی‌ها در بحث هوش مصنوعی به دنبال این موضوع هستند که بقیه کشورها را محدود کنند: «هوش مصنوعی تنها یک قسم از اقتصاد دیجیتال است و نباید کلیت اقتصاد دیجیتال را در گروی این فناوری دانست. ما در برخی نقاط عطف فناوری مانند رادیو و تلویزیون غایب بودیم اما این بار نباید غایب باشیم.»

جلیلی باور دارد بعد راهبردی نیز از موارد مهمی است که در بحث اقتصاد دیجیتال مطرح است. گفتنی است عصر دیروز «محمدجواد ظریف» نماینده ستاد پزشکیان، دیگر نامزد ریاست جمهوری نیز از الکامپ بازدید کرده بود و گمانه‌زنی می‌شود که سایر افراد کلیدی و مهم هر دو جناح نیز قصد دارند طی ساعات و روزهای آینده از این نمایشگاه بازدید کنند. نمایشگاه الکامپ در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در بیش از ۱۷ سالن و با حضور ۱۰ کشور جهانی از جمله آلمان و ژاپن و چین در حال برگزاری است و از ساعت ۸ صبح الی ۱۵ بعدازظهر میزبان بازدیدکنندگان است. لازم به ذکر است برپایی این نمایشگاه تا فردا عصر ادامه دارد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه تکنولوژی در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

سبدگردان آسمان










منبع تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا