اقتصاد و سرمایه

سهم سرمایه گذاری در کیک اقتصاد از بین رفت

اکو ایران: سهم تشکیل سرمایه ناخالص در پاییز 1402 به 10.2 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور رسید که کمترین سهم در دهه اخیر است.

تیترچی، آخرین ارقام تولید ناخالص داخلی کشور که تا پایان پاییز 1402 منتشر شد، نشان می دهد که در پاییز 1402 حجم تشکیل سرمایه ناخالص معادل 22472 میلیارد تومان بوده که این رقم را تشکیل می داده است. 10.2 درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور. است. بررسی ها نشان می دهد که سهم تشکیل سرمایه به کمترین میزان خود در یک دهه اخیر یعنی از سال 1392 رسیده است.

سهم تشکیل سرمایه ناخالص به پایین ترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است

روش های مختلفی برای محاسبه ارزش تولید ناخالص داخلی وجود دارد که یکی از آنها هزینه های انجام شده در بخش های مختلف اقتصاد را اندازه گیری می کند. مخارج اقتصادی شامل مخارج مصرفی خصوصی و دولتی، مخارج سرمایه گذاری و مخارج صادراتی است.

مخارج سرمایه گذاری یکی از سه نوع مخارجی است که در اقتصاد صورت می گیرد و به دلیل نقشی که در توسعه اقتصاد دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در تعاریف اقتصادی گفته می شود که سرمایه گذاری جریان استفاده از کالاهای مازاد برای تولید ثروت و کسب سود بیشتر است.

بررسی روند 10 ساله تشکیل سرمایه ناخالص یعنی سرمایه گذاری بدون احتساب استهلاک موجودی سرمایه نشان می دهد که در پاییز 1402 سهم سرمایه گذاری از کل تولید ناخالص داخلی کشور به 10.2 درصد رسیده که کمترین سهم در دهه گذشته در پاییز 2013، سرمایه گذاری 18.4 درصد از کیک اقتصاد را تشکیل می داد، اما در این سال ها به 8.2 درصد کاهش یافته است.

کاهش سهم سرمایه گذاری نشان می دهد که سهم مصرف در پای اقتصادی در این سال ها افزایش یافته است. دلیل این موضوع را می توان وجود نااطمینانی در فضای اقتصادی برای سرمایه گذاری، کاهش تقاضا و عدم دسترسی به منابع مالی ناشی از تحریم ها دانست.

همچنین بررسی مولفه های سرمایه ناخالص نشان می دهد که افت سرمایه گذاری در ساختمان اندکی بیشتر از افت ماشین آلات بوده است.

021206

سرمایه گذاری در ساختمان بیش از ماشین آلات کاهش یافته است

هزینه های سرمایه گذاری به دو گروه تقسیم می شوند. سرمایه گذاری در ساختمان و سرمایه گذاری در ماشین آلات. منظور از سرمایه گذاری در ساختمان روشن به نظر می رسد و منظور از سرمایه گذاری در ماشین آلات تمام هزینه هایی است که بر روی سازه ها و تجهیزات بنگاه های اقتصادی انجام می شود.

در پاییز 1402 سهم سرمایه گذاری در ساختمان از کل ارزش افزوده ایجاد شده در کشور معادل 4.8 درصد و سهم سرمایه گذاری در ماشین آلات معادل 4.8 درصد بوده است.

بررسی ها نشان می دهد که سهم سرمایه گذاری در ساخت و ساز از تولید ناخالص داخلی کشور بیش از سهم سرمایه گذاری در ماشین آلات در ده سال گذشته کاهش یافته است. از پاییز 2013، سهم سرمایه گذاری در ساختمان با 5 واحد درصد کاهش از 9.7 درصد به 4.8 درصد رسیده است. در حالی که سهم سرمایه گذاری در ماشین آلات از 8.7 درصد به 5.4 درصد افزایش یافته و 3.3 درصد کاهش یافته است.

بنابراین می توان گفت که بخش مسکونی اندکی بیشتر از بخش غیرمسکونی تحت تاثیر افت سرمایه گذاری قرار گرفته است.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا