ارز دیجیتال

رونمایی متا از مدل هوش مصنوعی جدید برای ساخت ویدئو

اکوایران: شرکت متا اعلام کرده یک مدل هوش مصنوعی تولید کرده که می‌تواند به ساخت ویدئوهای شبیه به واقعیت اقدام کند و از این نظر قابل رقابت با محصولات شرکت‌های مطرح در زمینه هوش مصنوعی است.

به گزارش اکوایران، شرکت مِتا از یک مدل هوش مصنوعی جدید موسوم به «مووی‌‌جن» (Movie Gen) رونمایی کرده است که می‌تواند کلیپ‌های ویدئویی و صوتی بسیار شبیه به واقعیت براساس متن نوشته‌شده توسط کاربر به وجود آورد.

به نوشته گاردین، این مدل که برای رقابت با ابزارهای مشابه شرکت‌های «اوپن‌ اِی‌آی» و «ایلِوِن‌لبز» طراحی شده، ویدئوهایی به وجود می‌آورد که شامل موسیقی پس‌زمینه و جلوه‌های صوتی است که با تصاویر هماهنگ می‌شوند.

شرکت متا توانایی‌های این ابزار هوش مصنوعی را از طریق به نمایش گذاشتن ویدئوهایی از انسان‌ها و حیوانات نشان داده است، مانند یک صحنه اسکیت‌بازی که به آن جلوه‌های ویژه مربوط به آب اضافه شده است. مووی‌جن می‌تواند ویدئوهایی به بلندی 16 ثانیه تولید کند؛ البته مدت‌زمان کلیپ‌های صوتی آن بیشتر است و به 45 ثانیه می‌رسد.

متا مدعی شده که این ابزار هوش مصنوعی قابلیت رقابت با ابزارهای مشابه شرکت‌های پیشروی هوش مصنوعی مانند اوپن‌ اِی‌آی را داراست. با این حال، این شرکت برنامه‌ای در جهت در اختیار قرار دادن این ابزار برای استفاده عموم ندارد؛ مشابه رویکردی که در قبال مدل‌ زبانی بزرگ خود موسوم به لاما داشته است.

در عوض متا به همکاری با متخصصان سرگرمی خواهد پرداخت و به ادغام این ویژگی در محصولات سال آینده خود اقدام خواهد کرد. مدل هوش مصنوعی متا با استفاده از ترکیبی از مجموعه داده‌های دارای مجوز و در دسترس عموم توسعه داده شده است.

رونمایی از مدل مووی‌جن در بحبوحه علاقه‌ فزاینده هالیوود به استفاده از هوش مصنوعی مولد در فیلم‌سازی بوده است، به‌ویژه پس از معرفی مدل «سورا» از سوی شرکت اوپن اِی‌آی.    

با این حال، نگرانی‌ها در زمینه استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی افزایش یافته است، به‌ویژه پس از به وجود آمدن مسائل مرتبط با کپی‌رایت و ویدئوهای دیپ‌فیک (جعل عمیق). شرکت اوپن اِی‌آی از سوی اسکارلت جوهانسون، بازیگر مطرح آمریکایی، به استفاده بدون اجازه از صدای او متهم شده است که باعث افزایش نگرانی‌ها در این صنعت شده است.

در یک همکاری قابل توجه، شرکت «لایِنز گِیت اینترتینمنت» اخیرا به استارتاپ هوش مصنوعی «ران‌وِی» مجوز دسترسی به ویدئوهای خود را داده است که به فیلم‌سازان اجازه می‌دهد از مدل‌های هوش مصنوعی برای ارتقای کار خود استفاده کنند.

علی‌رغم مزایای بالقوه، ادغام هوش مصنوعی در صنعت سرگرمی همچنان به جرقه بحث‌هایی در مورد استفاده اخلاقی، به‌ویژه در مورد حفاظت از مالکیت معنوی و تأثیر جعل عمیق در سیاست ادامه می‌دهد.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا