ارز دیجیتال

راه‌اندازی گذرگاه تبادل خدمات بین‌الملل با هدف گسترش تعاملات خارجی

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری ایران گفت: گذرگاه تبادل خدمات بین‌الملل کشور به منظور تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی ایران با دیگر کشورها تا پایان دی‌ماه راه اندازی خواهد شد.

به گزارش اکوایران، محمد محسن صدر، معاون وزیر ارتباطات امروز، پنجشنبه 15 آذر 1403، در گفت‌وگو با ایرنا به شرح وضعیت سازمان و راهبردهای آن در آینده پرداخت که در ادامه بخشی از آن گفت‌وگو را می‌خوانید:

  • در گذشته سازمان فناوری اطلاعات نقش بازوی ارتباطی میان دولت و کسب و کارهای بخش خصوصی را ایفا و در این حوزه با بررسی و پرداخت تسهیلات کمک شایانی جهت توسعه به آن‌ها می‌کرد.

  • در دولت گذشته ارتباطی که میان بخش خصوصی و دولت در حوزه های اشاره شده شکل گرفته بود، کمتر از گذشته شد.

  • در دوره مدیریتی قبلی به واسطه تغییر ماموریت‌ها بخش وام و تسهیلات از سازمان جدا شده و به معاونت نوآوری سپرده شد که البته این روند به معنای قطع ارتباطات نبود، بلکه بازوی دیگری از وزارت ارتباطات عهده‌دار این بخش شد.

حمایت بیشتر از بخش خصوصی در دستور کار 

  • در حال حاضر فرآیند جدیدی در حال شکل‌گیری است که با همکاری سایر ارکان دیگر وزارت ارتباطات، این موضوع توسعه پیدا کند تا بتوانیم حمایت بیشتری از بخش خصوصی فعال داشته باشید.

  • به‌منظور توسعه فضای کسب و کار بنا داریم بر اساس یک نقشه راه مدون و بسیار هدفمند اقدام کنیم و بر همین اساس چارچوب امکان ارائه تسهیلات به شکل متوازن به بخش‌های مختلف را مد نظر داریم و شاهد توسعه در این حوزه خواهیم بود.

  • در زمینه تعامل دولت با بخش خصوصی نه تنها راهبرد سازمان فناوری اطلاعات، بلکه راهبرد وزارت ارتباطات نیز که بارها از سوی وزیر مورد تاکید قرار گرفته، آن است که تصمیمات با مشارکت ذی‌نفعان و بخش خصوصی باشد. ما نیز این روند را در همه برنامه‌های خود به عنوان راهبرد اصلی اتخاذ می‌کنیم.

  •  در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات مربوط به حوزه مقررات و تنظیم‌گری، مشارکت بخش خصوصی را مدنظر داریم. مضاف بر این در بحث اجرای پروژه‌ها نیز تلاش بر آن است که اولویت با بخش خصوصی باشد و در مواردی که بخش خصوصی توانمندی ارائه خدمات را دارد سازمان ورود نکرده و از تجربیات فعالان این بخش در قالب مشارکت یا پیمانکاری و غیره استفاده کند.

برخی دستگاه‌ها هنوز به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل نشده‌اند

  • پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌عنوان بستر واحد برای اتصال خدمات دستگاه‌های اجرایی و با استفاده از سرویس‌های احراز هویت یکپارچه طراحی شده تا دستگاه‌های اجرایی خدمات خود را به‌صورت هوشمندانه به مردم ارائه دهد.

  • دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف شده‌اند که ضمن راه‌اندازی پنجره واحدهای دستگاهی، آن‌ها را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. تا کنون حدود ۹۶ درصد از دستگاه‌های اجرایی به این سامانه متصل شده‌اند و خدمات خود را به‌صورت هوشمندانه به مردم ارائه می‌دهند.

  • سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش، وزارت راه و شهرسازی و سازمان تأمین اجتماعی جزء پنجره واحدهای پربازدید از سوی مردم بوده‌اند. شرکت هواپیمایی خدمات ویژه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ستاد وزارت امور خارجه از جمله دستگاه‌هایی هستند که هنوز به دلیل مشکلات فنی یا اجرایی نتواسته‌اند به‌طور کامل به پنجره ملی خدمات متصل شوند. علاوه بر این، برخی دستگاه‌ها به دلیل عدم رعایت الزامات و استانداردهای مندرج در مصوبه شماره ۲ جلسه بیست و ششم شورای اجرایی فناوری اطلاعات به‌طور موقت از پنجره ملی حذف شده‌اند و برای اتصال مجدد نیاز به انجام اصلاحات دارند. که از آن جمله می‌توان به سازمان ثبت احوال کشور، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان پزشکی قانونی اشاره کرد.

لایحه حفاظت و حمایت از داده‌های شخصی فضای کار را برای بخش خصوصی مناسب‌تر می‌کند

  •  لایحه حفاظت از حریم خصوصی چندین سال است در بخش‌های مختلف دولت در دست بررسی است و احتمالا به زودی به صحن مجلس ارائه خواهد شد.

  • در این مدت نیز تغییرات زیادی در آن ایجاد شده و در نهایت می‌توان گفت قانونی کامل و مترقی تدوین شده که در صورت تصویب در مجلس، می‌تواند فضا را برای کار بخش خصوصی مهیاتر و مناسب‌تر کند.

  • از سوی دیگر، حقوق مردم نیز محافظت شده و از تضییع آن جلوگیری خواهد شد. با توجه به توسعه خدمات و سرویس‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد و همه آنها بر پایه داده و اطلاعات است، دائم نیز حجم این اطلاعات گسترش می‌یابد و داده‌ها جمع آوری و تجمیع می‌شوند ممکن است این روند مخاطراتی به همراه داشته باشد و ریسک‌های متعددی در فرایند جمع آوری اطلاعات و نگهداری داده‌ها ایجاد کند. با این قانون تلاش می‌شود از این موارد جلوگیری شود و از سوی دیگر دسترسی به داده‌ها برای کسب و کارها تسهیل شود تا آنها بتوانند نوآوری خوبی روی داده‌ها داشته باشند؛ البته تاکید بر آن است که این روند با حفظ حریم خصوصی و شخصی افراد و رعایت قواعد مربوطه صورت گیرد.

۲۰ میلیون کاربر روزانه پیام‌رسان‌های داخلی

  •  پیام‌رسان‌ها نیز طی این مدت روند رو به رشدی داشته‌اند و در ابتدای سال تحصیلی جاری اعلام شد که تعداد کاربران آنها رشدی ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

  • در حال حاضر شاهد آن هستیم که تعداد کاربران روزانه آنها به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسیده است. فعالیت این پلتفرم‌ها موجب شده سهم ترافیک آنها نیز روند رو به رشدی را دنبال کند و ترافیک قابل توجهی از سوی پیام رسان‌های داخلی ایجاد شود.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا