ارز دیجیتال

دو پژوهشگر «هوش مصنوعی» نوبل فیزیک 2024 را برنده شدند

اکوایران: کمیته نوبل اعلام کرد که جایزه نوبل فیزیک امسال را به دو دانشمند علم فیزیک اعطا می‌کند که تحقیقات آنها به ایجاد بنیادهای «یادگیری ماشین» کمک کرده است.

به گزارش اکوایران، جایزه نوبل فیزیک 2024 به «جان هاپفیلد» و «جفری هینتون» برای اکتشافات بنیادین‌شان اعطا شد که «یادگیری ماشین» با شبکه‌های عصبی مصنوعی را ممکن ساخته است.

براساس گزارشی از سی‌ان‌ان، کمیته نوبل در بیانیه‌ خود اعلام کرد: گرچه کامپیوترها نمی‌توانند فکر کنند، ماشین‌ها اکنون می‌توانند عملکردهایی چون حافظه و یادگیری را تقلید کنند و برندگان امسال در فیزیک به ممکن شدن آن کمک کرده‌اند.

کمیته نوبل این جایزه را که بالاترین دستاورد علمی محسوب می‌شود روز دوشنبه در سوئد اعلام کرد. جایزه نوبل مبلغ 11 میلیون کرون سوئد (معادل یک میلیون دلار) را شامل می‌شود.

هاپفیلد از دانشگاه پرینستون و هینتون از دانشگاه تورنتو برای «ایجاد بنیان‌های یادگیری ماشین» مورد تقدیر قرار گرفتند که بسیاری از محصولات امروز با آن کار می‌کنند.

کمیته نوبل اعلام کرد که آنها با استفاده از مفاهیم بنیادین و متدهای علم فیزیک، تکنولوژی‌ای را توسعه داده‌اند که از ساختارهایی در شبکه‌ها برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کند؛ و سبب شد یادگیری ماشینی در طول دو دهه گذشته با رشد انفجاری مواجه شود.

هینتون که لقب «پدرخوانده هوش مصنوعی» را دارد گفته است از دریافت جایزه حیرت‌زده شده است. او در پاسخ به گزارشگران درباره اهمیت بالقوه تکنولوژی که تحقیقاتش به توسعه آن کمک کرده است گفت هوش مصنوعی تاثیر عظیمی بر جوامع ما خواهد داشت.

او همچنین در یک مصاحبه تلفنی پس از اعلام جایزه گفت تاثیر هوش مصنوعی مشابه انقلاب صنعتی است. ولی به جای اینکه انسان را در قدرت بدنی پشت سر بگذارد، در توانایی ذهنی این کار انجام می‌دهد، درحالی که ما هیچ تجربه‌ای درباره اینکه چیزهایی باهوش‌تر از خودمان داشته باشیم نداریم.

هینتون پیش‌بینی می‌کند که این تکنولوژی بخش‌هایی چون مراقبت‌های پزشکی را منقلب کند که به بهبود بزرگ در بهره‌وری منجر می‌شود. با اینحال هشدار می‌دهد که ما باید نگران پیامدهای بد احتمالی باشیم، به خصوص خطر اینکه چیزها از کنترل ما خارج شوند.

نوبل فیزیک

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا