تپسی از اسنپ فود شکایت کرد/ چرا شرکتها از اسنپ شاکی هستند؟
اکوایران: براساس اعلام روابط عمومی تپسی، این شرکت در اعتراض به اتخاذ رویههای ضدرقابتی در بازار سفارش آنلاین غذا توسط گروه اسنپ، از این شرکت به شورای رقابت شکایت کرد.
به گزارش اکوایران، تپسی در اعتراض به رویههای ضد رقابتی در بازار سفارش آنلاین غذا توسط گروه اسنپ، از این شرکت به شورای رقابت شکایت کرد.
آنگونه که روابط عمومی تپسی اعلام کرده است، این شکایت با موضوع «ایجاد مانع برای ورود رقبای جدید به بازار» است. چراکه اسنپ از محدودیتهایی برای رستورانها به همکاری با سایر پلتفرمها استفاده کرده است.
مرداد ماه امسال بود که تپسی از سوپراپلیکیشن خود در حوزه سفارش آنلاین غذا رونمایی کرد که تا به امروز سرویس سفارش غذای آنلاین تپسی که با نام «تپسیفود» کار خود را شروع کرده است، در دو شهر مشهد و شیراز برای کاربران فعال شده است و مطابق با آخرین خبر اعلامشده از سمت شرکت تپسی، عملیات جذب رستوران در تهران شروع شده و این سرویس به زودی در تهران نیز برای کاربران در دسترس قرار میگیرد.
اما گویا آغاز کار تپسی فود با دستاندازهایی مواجه شده است و کار این اپلیکیشن جدید را با مشکل مواجه کرده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که اسنپ فود هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده است و تنها تپسی توضیحاتی به رسانهها در این مورد ارائه داده است.
قرارداد محدودیت اسنپ با رستورانها
نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی، در بخشی از اظهارات خود درمورد شکایت تپسی از اسنپ فود گفته است: «ما اقداماتمان برای جذب رستوران در تهران را از شهریور ماه شروع کردهایم و میبینیم که این شرکت، نه تنها اقدامات ضد رقابتی سابق خود را که پیشتر در شورای رقابت به سبب ارتکاب آنها محکوم شده بوده را در شکلی نوین ادامه داده بلکه به آن شدت بخشیده است. توضیح آن که اسنپ همچنان قراردادهای انحصاری با رستورانها را حفظ کرده است و در قالب این قراردادها، به رستورانهای طرف قرارداد متعهد گردیده در صورت فعالیت انحصاری با اسنپفود به ایشان مزایای ویژهای شامل تخفیف در کمیسیون، تبلیغات و بهبود امتیاز عملکرد تخصیص دهد.»
انصاری در مورد اقدامات اسنپ فود در راستای تشدید انحصار گفته است: «اسنپفود به انعقاد قراردادهای انحصاری بسنده نکرده و برای ایجاد انحصار مطلق، هزینه خروج از قراردادهای انحصاری را نیز برای رستورانها به شدت افزایش داده است و جریمههای سنگینی برای آنها تعیین کرده است.»
البته باید به این نکته اشاره کرد که تپسی نخستین شرکتی نبود که امسال از از انحصار اسنپ فود شکایت کرده است. ماجرای انحصاری شدن بازار سفارش غذای آنلاین با شکایت زودکس از اسنپفود در دو هفته گذشته جریانساز شد.
شکایت زنجیرهای پلتفرمها از اسنپ فود
پلتفرم زودکس بهتازگی شکایتی را از اسنپفود در شورای رقابت به ثبت رسانده که باعث شده است زمزمههای اعتراض برخی پلتفرمهای دیگر حوزه فروش آنلاین غذا نیز در این فضا به گوش برسد. شرکت زودرسان کیهان کریمان که با نام تجاری زودکس شناخته میشود، یکی از پلتفرمهای سفارش آنلاین غذاست و طی پنجسال گذشته در ۹ شهر ایران شامل مشهد، شیراز، کرمان، بندرعباس، قم، سیرجان، رفسنجان، جیرفت و جزیره کیش فعالیت میکند. زودکس در متن شکایت خود آورده است که اسنپفود رفتاری ضدرقابتی و انحصارگرایانه در بازار دارد که منافع دیگر پلتفرمها را تحتتاثیر قرار داده است.
پرونده اسنپ فود در شورای رقابت سال 98
معاون حقوقی تپسی در ادامه توضیحاتش به پرونده مشابه تپسی و این شرکت در سال 1398 نیز اشاره کرد که در این پرونده شورای رقابت ورود کرد و اسنپ محکوم شد. انصاری توضیح میدهد: «در پرونده شرکت چیلیوری علیه اسنپفود در سال ۹۸ شورای رقابت با توجه به این که همکاری رستورانها با شرکتهای رقیب موجب لغو قرارداد یا جریمه قابلتوجه از سمت اسنپفود میگردید این عمل را مصداقی از محدود کردن معاملات با رقیب (قسمت ۲ بند الف ماده ۴۵) تشخیص داده بود.»
حال آنگونه که روابط عمومی تپسی اعلام کرده است، شکایت تپسی هفته اول آبان به شورای رقابت ارائه شده و در نوبت بررسی این شورا قرار خواهد گرفت.
منبع اکو ایران